• 0

Togs/Tvl Boekhouding

(aangepast)

Beste Allemaal, 

 

Als ondernemer in de horeca (25 jaar) is het afgelopen jaar natuurlijk geen pretje geweest.

Langzamerhand een begin gemaakt met de boekhouding verder uitwerken en loop nu toch tegen een vraag aan waar ik een beetje mee worstel.

 

Het opnemen van de TOGS/TVL in de boekhouding.

 

Eerst maar eens hoe ik het nu gedaan heb in mijn boekhoudprogramma SNELSTART.

 

Ik heb een grootboekrekening aangemaakt onder de naam TOGS/TVL in de 800 (prive rekeningen) range aan de balanszijde zodat deze niet op de winst en verliesrekening  verschijnt en deze dus niet voor het verhogen van de winst zorgt op de kolommenbalans. 

 

Echter lees ik op veel internet pagina's waaronder deze (https://www.jortt.nl/boekhouden/hoe-boek-ik/hoe-boek-ik-corona/) dat de bedragen wel als inkomsten geboekt moeten worden ivm dat deze wel gelden als omzet voor de NOW regeling.

Alleen wanneer je deze dus al zodanig boekt, dus bijv op diverse baten, dan gaat op de WenV de winst omhoog en dat strookt weer niet met de regel dat deze regelingen (TOGS/TVL) vrijgesteld zijn van inkomsten en winst belasting.

 

Hoe boeken jullie deze regelingen, hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd !

 

MVG

Willem van den Broek

 

PS beste wensen nog allemaal en hopelijk gaan we snel terug naar het oude normaal ;)

aangepast door WvdBroek
leestekens
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

in principe zijn TOGS en TVL giften aan de ondernemer. je hoeft het dus niet in je bedrijfsadministratie in te boeken. de TOZO daarentegen is een uitkering. Hier zal de gemeente een jaaropgaaf van opmaken en de bedragen worden meegenomen als inkomen (uit uitkering). 

Heb je de TOGS/TVL op je zakelijke rekening ontvangen, dan moet je het inderdaad boeken, om balans kloppend te krijgen. Je kunt het dan als privé storting inboeken. 

 

Link naar reactie
  • 0

De informatie op de site van de belastingdienst is nog wat karig.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen-actueel-jaar/coronacrisis-eenmalige-togs-tegemoetkoming-niet-belast

 

Hopelijk komt daar komende maand(en) in aanloop naar het IB aangifte seizoen wat meer en duidelijker informatie beschikbaar. Misschien wel een eigen plek in de aangifte.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, WvdBroek zei:

Echter lees ik op veel internet pagina's waaronder deze (https://www.jortt.nl/boekhouden/hoe-boek-ik/hoe-boek-ik-corona/) dat de bedragen wel als inkomsten geboekt moeten worden ivm dat deze wel gelden als omzet voor de NOW regeling.

 

Die doen dat vreemd genoeg om een andere reden.

Ze gaan er vanuit dat de TOGS/TVL wel belast zijn:

 

Quote

In Jortt boek je het geld wat je ontvangen hebt als Opbrengsten met 0 btw. Anderen geven soms aan dit te boeken als Overige buitengewone baten. Het resultaat voor je boekhouding is echter hetzelfde: je betaalt geen btw maar uiteindelijk wel Inkomstenbelasting of VPB belasting, het gaat immers mee in je opbrengsten.

 

Geen idee hoe ze daar bij komen.

 

 

Zou verder niet je boekhoudprogramma op het afwijkende omzetbegrip van de NOW (waar 5 subsidies wel meetellen) proberen aan te passen.

Maar het getalletje dat ze daar willen zien gewoon handmatig uitrekenen.

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, WvdBroek zei:

Ik heb een grootboekrekening aangemaakt onder de naam TOGS/TVL in de 800 (prive rekeningen) range aan de balanszijde zodat deze niet op de winst en verliesrekening  verschijnt en deze dus niet voor het verhogen van de winst zorgt op de kolommenbalans. 

Prima oplossing.
Mocht je NOW aanvragen heb je de nodige gegevens snel beschikbaar zonder dat deze in de W&V terechtkomen.

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Mathias S. zei:

in principe zijn TOGS en TVL giften aan de ondernemer. je hoeft het dus niet in je bedrijfsadministratie in te boeken. de TOZO daarentegen is een uitkering. Hier zal de gemeente een jaaropgaaf van opmaken en de bedragen worden meegenomen als inkomen (uit uitkering). 

Heb je de TOGS/TVL op je zakelijke rekening ontvangen, dan moet je het inderdaad boeken, om balans kloppend te krijgen. Je kunt het dan als privé storting inboeken. 

 

 

Ja, dat doe ik dus op deze manier door gebruik te maken van mijn aangemaakte grootboekrekening , de reden van een aparte grootboekrekening is dat ik de bedragen paraat wil houden voor de aanvragen en afrekeningen van de NOW . Bedankt voor je antwoord !

 

22 uur geleden, Roel J zei:

De informatie op de site van de belastingdienst is nog wat karig.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen-actueel-jaar/coronacrisis-eenmalige-togs-tegemoetkoming-niet-belast

 

Hopelijk komt daar komende maand(en) in aanloop naar het IB aangifte seizoen wat meer en duidelijker informatie beschikbaar. Misschien wel een eigen plek in de aangifte.

 

 

Nou idd deze info is erg karig vandaar mijn vraag hier op dit mooie forum. Forum al vaak geraadpleegd maar nu voor het eerst gepost. Bedankt voor je antwoord.

 

21 uur geleden, Maxn zei:

 

Die doen dat vreemd genoeg om een andere reden.

Ze gaan er vanuit dat de TOGS/TVL wel belast zijn:

 

 

Geen idee hoe ze daar bij komen.

 

 

Zou verder niet je boekhoudprogramma op het afwijkende omzetbegrip van de NOW (waar 5 subsidies wel meetellen) proberen aan te passen.

Maar het getalletje dat ze daar willen zien gewoon handmatig uitrekenen.

 

Ja dit vond ik ook al zo vreemd op de site van jortt, deze subsidies zijn toch echt niet belast echter tellen ze wel mee als omzet voor de NOW en daar zit de verwarring denk ik ! Bedankt voor je antwoord.

 

9 uur geleden, logistieke dienstverlening zei:

Prima oplossing.
Mocht je NOW aanvragen heb je de nodige gegevens snel beschikbaar zonder dat deze in de W&V terechtkomen.

 

Dank je, ik laat het mooi zo staan voor mij is het duidelijk zo en bij de aanlevering aan mijn boekhouder zal ik dit goed omschrijven . Bedankt voor je antwoord.

 

Met vriendelijke groet

 

Willem van den Broek

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

Bedankt voor de uitleg, ik struggle ook met het boeken van de TVL/TOGS. Er werd mij geadviseerd het onder huisvesting onder te brengen?! Even voor de goede orde: je hebt een grootboekrekening aangemaakt nr 800?

 

Welke rubriek en functie heb je hierbij gekozen?

 

En ik neem aan op de Balans zodat het niet meegenomen wordt in de winst? Ik heb Snelstart als boekhoudpakket. Ik hoop dat iemand me kan helpen. Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Het wordt wél meegenomen in de winst. Het is immers een compensatie voor verloren omzet. Op deze manier blijft de omzet dus op peil.

 

Echter, de TVL/TOGS is géén onderdeel van de belastbare winst. Dus stel dat je een winst hebt gemaakt van 10.000 euro (inclusief TVL/TOGS), dan is dat je daadwerkelijke winst. Maar je moet in de aangifte ook invullen of er zogenaamde vrijgestelde winst is gemaakt. Daar kun je "ja" op antwoorden en dan het bedrag invullen. Op die manier betaal je geen belasting over de coronavergoedingen, terwijl ze wel in je boekhouding kunnen blijven. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.