Deze maand doet het Sociaal Cultureel Planbureau weer eens onderzoek naar de tijdsbesteding van Nederland. Dat doen ze elke vijf jaar, dus zo zie je veranderingen over langere termijn. Echte trends. Door zulke trends te bestuderen, kom je op nieuwe ideeën voor ondernemingen. Je kunt er businessplannen mee onderbouwen.
De data zijn online toegankelijk, en het SCP biedt de mogelijkheid om analyses te doen. Helaas duurt het nog een jaar voordat de cijfers van 2005 bekend zijn. Toch nu alvast een uitdaging aan de deelnemers van HL.
* welke trend wordt interessant de komende tijd, en wat kun je daar als ondernemer mee doen?
Wanneer je naar de tijdsbesteding van het werkende deel der bevolking kijkt, zie je dat we al een jaar of 25 gemiddeld 33 en-nog-wat uur per week werken. Het aantal uren dat we aan huishoudelijke taken besteden, is in die periode toegenomen van 11,5 uur per week naar 16,5 uur per week. Da's een volle vijf uur, ten laste van de vrije tijd.
Rara, hoe kan dat? Een gedeeltelijke verklaring vind je door te kijken naar wat het SCP huisvrouwen noemt - ahum. Hun bijdrage aan het huishouden daalt, ten gunste van studie en tijd, met een uur of drie. Het aandeel werkende huisvrouwen is toegenomen van 13% naar 23%, terwijl het aandeel studerende huisvrouwen groeide van van 17% naar 23%.
Hier lijkt een kans te liggen voor huishouddiensten, en dan met name gericht op het werkende deel van de bevolking. Of de combinatie van diensten. Een kapper annex wasserette bijvoorbeeld. "Knippen en strijken, meneer?" ;)
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Verberg topic start
Featured Replies
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
TwaBla
Deze maand doet het Sociaal Cultureel Planbureau weer eens onderzoek naar de tijdsbesteding van Nederland. Dat doen ze elke vijf jaar, dus zo zie je veranderingen over langere termijn. Echte trends. Door zulke trends te bestuderen, kom je op nieuwe ideeën voor ondernemingen. Je kunt er businessplannen mee onderbouwen.
De data zijn online toegankelijk, en het SCP biedt de mogelijkheid om analyses te doen. Helaas duurt het nog een jaar voordat de cijfers van 2005 bekend zijn. Toch nu alvast een uitdaging aan de deelnemers van HL.
* welke trend wordt interessant de komende tijd, en wat kun je daar als ondernemer mee doen?
Je vindt de info via deze link.
En hier is alvast een voorbeeld.
Wanneer je naar de tijdsbesteding van het werkende deel der bevolking kijkt, zie je dat we al een jaar of 25 gemiddeld 33 en-nog-wat uur per week werken. Het aantal uren dat we aan huishoudelijke taken besteden, is in die periode toegenomen van 11,5 uur per week naar 16,5 uur per week. Da's een volle vijf uur, ten laste van de vrije tijd.
Rara, hoe kan dat? Een gedeeltelijke verklaring vind je door te kijken naar wat het SCP huisvrouwen noemt - ahum. Hun bijdrage aan het huishouden daalt, ten gunste van studie en tijd, met een uur of drie. Het aandeel werkende huisvrouwen is toegenomen van 13% naar 23%, terwijl het aandeel studerende huisvrouwen groeide van van 17% naar 23%.
Hier lijkt een kans te liggen voor huishouddiensten, en dan met name gericht op het werkende deel van de bevolking. Of de combinatie van diensten. Een kapper annex wasserette bijvoorbeeld. "Knippen en strijken, meneer?" ;)
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4
(DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)