Jump to content
Noellematje
Verberg

Fashion importeren uit India

Dag,

 

Sinds een jaar importeer ik producten ( fashion) uit China. Vanwege de hoeveelheid informatie, regels en wetgeving  heb ik een expediteur mijn zendingen laten regelen.

Dit bevalt prima, maar ik ben toch benieuwd of er mensen zijn die dit zelf doen. Ik ben namelijk voornemens om mijn producten uit India te importeren en vraag mij af of het goedkoper is om dit zelf te doen. Alle zendingen uit China heb ik per zeevracht laten komen. Mijn orders zijn vaak minder dan 1 CBM, dus heel lucratief is het niet om een expediteur dit te laten regelen. 

Heeft iemand ervaringen met het zelf regelen van het transport en enig idee of dit goedkoper is. 

 

Groetjes Noelle.

Link to post
Share on other sites

17 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
28 minuten geleden, Noellematje zei:

Dag Bert,

 

Ik wil graag weten of het kostenbesparend is om zelf te gaan importeren in plaats van dit te laten doen door een expediteur.

 

Groetjes Noelle

 

Dan zou je dus in kaart moeten brengen wat een expediteur zoal voor jou doet, wat dat jou nu kost en of jij het in termen geld, energie en tijd efficiënter/ voordeliger kunt/wilt doen.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0

Dag ,

 

Ja deze kosten ( op de factuur)  lijken allemaal heel noodzakelijk voor het hele proces en denk dat ik dit niet goedkoper kan doen. Daarom ben ik juist benieuwd naar andere ervaringen van ondernemers. Vooral naar de wijze waarop zij importeren zoals luchtvracht, of via DHL of Fedex. 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hoe zinvol zijn ervaringen van anderen als je zelf geen concrete vergelijking(en) tussen jouw- en andere - aanbieders hebt gemaakt?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Best answer

 

Het is toch volstrekt evident waarom Noellematje naar ervaringen van anderen vraagt? Waarom moet zij eerst in kaart brengen wat haar expediteur zoal doet? 


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0
29 minuten geleden, TwaBla zei:

Het is toch volstrekt evident...

 

Waarom moet zij eerst in kaart brengen wat haar expediteur zoal doet? 

Voor jou misschien wel evident, ik heb blijkbaar iets meer info nodig...

 

Moeten is dwang, maar een idee geven in welke punten ze het zoekt, lijkt mij wel handig. 

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Hoe zinvol zijn ervaringen van anderen als je zelf geen concrete vergelijking(en) tussen jouw- en andere - aanbieders hebt gemaakt?

 

Dat is een aanname , ik heb wel degelijk vergelijkingen gemaakt door offertes op te vragen bij andere aanbieders. Op basis van die informatie heb ik mijn huidige expediteur gekozen. De volgende stap is oriëntatie op het eventueel zelfstandig regelen van de import en of dit op een andere wijze te regelen ( denk aan DHL etc). Ik ben relatief nieuw dus nog niet zo bekend met alle terminologie op dit vlak. 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Het is tegenwoordig eenvoudiger op goederen zelf te importeren omdat de doane in nederland werkt met gedigitaliseerde systemen. Je zal even een EORI nummer aan moeten vragen, die krijg je binnen 3 werkdagen. Verdiep je even in de INCOTERMS 2021. Daarin staan verschillende methode van transport. Jij hebt het over minder dan 1 CBM per vrachtschip en die staat er natuurlijk ook bij. Op het moment dat de lading binnenkomt in de haven moet jij kunnen aantonen dat de zending voor jou is. Dit gaat helemaal via het digitale systeem. Het zou moeten lukken als je een beetje op de site van de doane van nederland kijkt. Zij hebben een downloadbaar systeem waarin je je zending kan aangeven en de inklaring kan doen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik heb wel ervaring. Ten opzichte van vroeger is het nu makkelijk. Maar dat betekent niet dat het nu eenvoudig is om zelf te doen:winking-face:. Einstein zei ooit: Als iets heel moeilijks, makkelijker wordt, dan is het nog steeds heel moeilijk, maar wel makkelijker.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur terug, ubzakelijk zei:

Het is tegenwoordig eenvoudiger op goederen zelf te importeren omdat de doane in nederland werkt met gedigitaliseerde systemen. Je zal even een EORI nummer aan moeten vragen, die krijg je binnen 3 werkdagen. Verdiep je even in de INCOTERMS 2021. Daarin staan verschillende methode van transport. Jij hebt het over minder dan 1 CBM per vrachtschip en die staat er natuurlijk ook bij. Op het moment dat de lading binnenkomt in de haven moet jij kunnen aantonen dat de zending voor jou is. Dit gaat helemaal via het digitale systeem. Het zou moeten lukken als je een beetje op de site van de doane van nederland kijkt. Zij hebben een downloadbaar systeem waarin je je zending kan aangeven en de inklaring kan doen.

 

Incoterms 2020 (2021 bestaat niet) gaat niet over methodes van transport maar over het verdelen van verplichtingen, kosten en risico tussen koper en verkoper (overigens wel zeer nuttig om je hierin te verdiepen). Dat de douane een "downloadbaar systeem" heeft waarin je een zending kunt aangeven is nieuw voor mij en waarschijnlijk ook voor een hoop anderen. De douane werkt met AGS, GPA en Venue/Deco en geen van alle zijn te downloaden. Als TS van AGS gebruik wil maken zal ze allereerst een vergunning Elektronisch berichtenverkeer moeten aanvragen en zal ze aangiftesoftware moeten hebben (aanschaffen of een SAAS-oplossing). Daarnaast eventueel nog een vergunning maandkrediet en niet te vergeten de nodige kennis om een douaneaangifte in te kunnen vullen.  

Edited by Bert.
Link to post
Share on other sites
  • 0
41 minuten geleden, ubzakelijk zei:

Je zal even een EORI nummer aan moeten vragen, die krijg je binnen 3 werkdagen.

Drie werkdagen? Dat zal misschien vroeger zo zijn geweest. Iemand ervaring met hoe lang het nu duurt?

 

Quote

Dit nummer heet een EORI-nummer. Men verwacht dat de wachttijd voor deze nummers kan oplopen tot drie maanden, dus wacht niet te lang met aanvragen.

https://www.windhorst.nl/2018/09/17/export-uk-omgaan-met-brexit

 

Ik lees in ieder geval overal dat het nu ruim een maand is en tot drie maanden kan duren.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
8 uur geleden, Rik · zei:

Drie werkdagen? Dat zal misschien vroeger zo zijn geweest. Iemand ervaring met hoe lang het nu duurt?

 

https://www.windhorst.nl/2018/09/17/export-uk-omgaan-met-brexit

 

Ik lees in ieder geval overal dat het nu ruim een maand is en tot drie maanden kan duren.

 

Rik, het aanvragen van een eori-nummer is zo gedaan. De toekenning daarvan duurde inderdaad 3 a 4 dagen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 1-2-2021 om 12:29, Bert. zei:

Wat wil je dan precies zelf gaan doen?

Is nog steeds niet helemaal duidelijk.  Zelf doen is vaak niet goedkoper, en alle kosten die bij het afhandelen van een containerzending horen (THC, BAF, CAF, kosten voor de aangifte) hou je toch.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Dag Bert,

 

Voor mijn gevoel is mijn vraag vrij duidelijk, maar ik ben een leek op dit vlak dus het kan zijn dat ik niet concreet genoeg ben. 

Ik wil weten of er mensen zijn die zelf producten importeren, dus zorgdragen voor het hele proces rondom inklaring, douane etc.  Dus alle effort aan tijd, geld, inspanning om dit te regelen wil ik afzetten tegen de werkzaamheden van een expediteur.  In jouw antwoord geef jij mij eigenlijk hierop al een antwoord, daar was ik naar op zoek. 

 

Een expediteur inschakelen voor zendingen onder 1 CBM is niet bepaald lucratief, dus wil ik graag op zoek naar een andere goedkopere oplossing. Ik ben nu gemiddeld 700 euro kwijt aan zendingen onder 1 CBM. Wellicht dat ik met DHL of Fedex goedkoper uit ben.

 

Groetjes!

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 309 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept