Nu ik de regels omtrent de investeringsaftrek nog eens las, heb ik het idee dat ik de investeringsaftrek vorig jaar (aangifte 2019) op onjuiste manier in de IB aangifte heb verwerkt. Ik zal eerst mijn best doen om zo kort mogelijk helder te krijgen of dit daadwerkelijk het geval is. Want anders hoeft er niets te gebeuren en is er geen noodzaak om naar alle details en de impact te kijken.
De casus: aankoop nieuwbouw pand
investering grond in 2019: 150k betaald voor de aankoop vd grond.
Verplichting/investering 2019 voor de bouw: aanneem overeenkomst getekend voor 50k, waarvan 17k betaald.
Investering 2020: resterende 33k voor de bouw betaald.
Verplichting/investering 2020+2021 voor het afbouwen (pand was casco opgeleverd): dit laat ik vooralsnog even buiten beschouwing. In de veronderstelling dat dit een nieuwe investering is die qua methodiek op (nagenoeg) identieke wijze behandeld dient te worden.
Vraag 1:
In 2019 had ik dit in de IB aangifte ingevuld:
Betaald bedrag in dit boekjaar voor deze investering: 17k
Investeringsbedrag: 17k
Maar ik vermoed nu dat het als volgt had gemoeten:
Investeringsbedrag: 50k
Klopt mijn vermoeden?
Vraag 2:
(Bedrijfs)gebouwen waarop niet wordt afgeschreven: 17k
(Bedrijfs)terreinen: 150k
Maar ik twijfel of dat correct was? Want de WOZ aanslag zal straks circa 200k worden. Hetgeen betekent dat de bodemwaarde (voor de afschrijving) dan 100k is. En indien de waarde van de bedrijfsgebouwen dan slechts 50k is, zou ik niets mogen afschrijven (waarde ligt immers al onder de bodemwaarde.
Maar als ik de gehele 200k (vanaf 2021) invul bij 'bedrijfsgebouwen in eigen gebruik waarop wordt afgeschreven" dan klopt het feitelijk ook niet, want op de 150k grond mag ik niet afschrijven.
Concrete vraag is derhalve hoe dient de 200k ingevuld te worden in de specificatie van de materiële vaste activa?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
avelache
avelache
Nu ik de regels omtrent de investeringsaftrek nog eens las, heb ik het idee dat ik de investeringsaftrek vorig jaar (aangifte 2019) op onjuiste manier in de IB aangifte heb verwerkt. Ik zal eerst mijn best doen om zo kort mogelijk helder te krijgen of dit daadwerkelijk het geval is. Want anders hoeft er niets te gebeuren en is er geen noodzaak om naar alle details en de impact te kijken.
De casus: aankoop nieuwbouw pand
investering grond in 2019: 150k betaald voor de aankoop vd grond.
Verplichting/investering 2019 voor de bouw: aanneem overeenkomst getekend voor 50k, waarvan 17k betaald.
Investering 2020: resterende 33k voor de bouw betaald.
Verplichting/investering 2020+2021 voor het afbouwen (pand was casco opgeleverd): dit laat ik vooralsnog even buiten beschouwing. In de veronderstelling dat dit een nieuwe investering is die qua methodiek op (nagenoeg) identieke wijze behandeld dient te worden.
Vraag 1:
Investeringsbedrag: 17k
Maar ik vermoed nu dat het als volgt had gemoeten:
Investeringsbedrag: 50k
Klopt mijn vermoeden?
Vraag 2:
(Bedrijfs)gebouwen waarop niet wordt afgeschreven: 17k
(Bedrijfs)terreinen: 150k
Maar ik twijfel of dat correct was? Want de WOZ aanslag zal straks circa 200k worden. Hetgeen betekent dat de bodemwaarde (voor de afschrijving) dan 100k is. En indien de waarde van de bedrijfsgebouwen dan slechts 50k is, zou ik niets mogen afschrijven (waarde ligt immers al onder de bodemwaarde.
Maar als ik de gehele 200k (vanaf 2021) invul bij 'bedrijfsgebouwen in eigen gebruik waarop wordt afgeschreven" dan klopt het feitelijk ook niet, want op de 150k grond mag ik niet afschrijven.
Concrete vraag is derhalve hoe dient de 200k ingevuld te worden in de specificatie van de materiële vaste activa?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/71197-vragen-over-investeringsaftrek-bij-investering-over-meerdere-jaren/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag