• 0

Ontvangen facturen nummeren?

Moet ik mijn ontvangen facturen op ontvangst datum nummeren of op factuurdatum? De medewerkers van de belastingdienst spreken elkaar natuurlijk weer eens tegen:

 

Medewerker 1: 'Dat mag u zelf weten meneer'

Medewerker 2: 'Dat hoeft niet' (euh, het staat op hun site dat het verplicht is)

Medewerker 3: 'Op factuurdatum'

Medewerker 4: 'Op ontvangstdatum'

 

Wie helpt mij uit de brand?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/7138-ontvangen-facturen-nummeren/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

(euh, het staat op hun site dat het verplicht is)

 

Waar dan precies? Ik weet dat ik nooit inkomende fakturen nummer, ze hebben al een datum en ze passen bij een bankafschrift, dat is bij mijn weten voldoende (en ik heb onze accountant er nooit over gehoord).

  • 0

Ik nummer mijn facturen met het boekstuknummer uit m'n administratie. Wel zo handig om ze terug te vinden. Volgorde is datum van binnenkomst waarbij ik er wel op let dat de facturen in de juiste maand geboekt worden in verband met de btw.

 

Maar verplicht is het volgens mij idd niet.

  • 0

uitgaande facturen dienen een doorlopende nummering te hebben.

inkomende facturen zijn 'vormvrij'.

 

koppeling met boekstuknummer of dagafschrift is een simpele en effectieve oplossing.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Wijze oude man |Mentor | Pitcholoog (c)

  • 0

Ik nummer eigenlijk alleen uitgaande facturen. Inkomende hebben uiteraard ook een nummer, dat de verzender erop heeft gezet.

 

Zou de belastingdienst werkelijk willen dat ik ze dan zelf ook nog een keer doorlopend ga nummeren? Mocht het zo zijn: doe mij de map facturen en een pen, zo voor elkaar ;)

  • 0

Ik nummer mijn facturen met het boekstuknummer uit m'n administratie. Wel zo handig om ze terug te vinden. Volgorde is datum van binnenkomst waarbij ik er wel op let dat de facturen in de juiste maand geboekt worden in verband met de btw.

 

Maar verplicht is het volgens mij idd niet.

 

Zoals Willem ook al aangeeft kun je ze het beste nummeren met het boekstuk dat de administartiesoftware toebedeeld.

Waar het vooral om gaat is dat je altijd dezelfde methode gebruikt

Als ik jouw was zou ik uitgaan van factuurdatum, en niet datum van binnenkomst.

Dit is ook makkelijker als je achteraf een factuur terug moet zoeken, is coorrespondentie wordt ook heel vaak naar factuurdatum gerervereerd.

 

Succes.

  • 0

Volgens mij is de vraag nu beantwoord. De facturen moeten een nummer hebben (boekstuknummer is goed) Maar ik welke volgorde je ze nummert is voor de belastingdienst niet relevant. Je kan dat doen zoals je uitkomt, als je nummerreeks maar compleet is (het is ter controle op ontbrekende stukken).

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    4 leden, 55 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.