Jump to content
VirginiaFashion
Verberg

Boete door niet betalen aan een Duits bedrijf

vraag

Ik heb een vraag.

Mijn schoonvader heeft een kledingzaak.

Hij heeft in de coronatijd een betaling niet uitgevoerd aan een Duitse bedrijf, waar zij kleding inkopen.

Nu heeft hij op een factuur van 16.000 euro, 3000 euro boete gekregen.

Hoe kan ik hem helpen?

Hij heeft geen rechtsbijstand.


Graag hoor ik reacties. 

Alle reacties zijn welkom.

Hij is radeloos.

 

Mvg, L. Kydikian

Link to post
Share on other sites

11 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Welkom op HL 

 

Inderdaad is wat meer informatie welkom om er wat zinnigs over te kunnen zeggen. Is het wel een boete en niet bijvoorbeeld een kredietbeperking? Afijn, graag wat meer info eerst...

 

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer
31 minuten geleden, VirginiaFashion zei:

Hij heeft in de coronatijd een betaling niet uitgevoerd aan een Duitse bedrijf, waar zij kleding inkopen.

 

Wat zou het moeten uitmaken dat dit in de coronatijd was?

 

31 minuten geleden, VirginiaFashion zei:

Nu heeft hij op een factuur van 16.000 euro, 3000 euro boete gekregen.

Hoe kan ik hem helpen?

 

Leen hem 19.000 euro.

 


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

In Duitsland geldt in feite hetzelfde als in Nederland, omdat het tegengaan van te late betalingen is geregeld via Europese 'wetgeving'. Ook bij het niet betalen van Nederlandse rekeningen kun je hetzelfde verwachten. Rechtsbijstand zal je waarschijnlijk niet helpen, omdat het niet betalen van leveringen me niet echt iets lijkt dat de leverancier je aandoet.

 

Als de rekening tussen zakelijke partijen niet wordt betaald is die na 30 dagen opeisbaar en kan er meteen een 'boete' (in dit geval tussen de 10 en 15% in Nederland) en de hoge wettelijke rente (8% in Nederland) worden berekend. Het bedrag van 3.000 euro klinkt in dat opzicht niet heel vreemd.

 

Het lijkt me zaak om dit als zakelijke partijen onderling te regelen. Wellicht een betalingsregeling proberen te treffen. 


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Snap dat je een beperkte omzet draait tijdens de lockdowns en dat het echt niet gemakkelijk is om te overleven, maar moet je er dan  maar klakkeloos vanuit gaan dat de leverancier dit voor je oplost? Ook deze persoon zal brood op de plank moeten krijgen.

 

Heb je bij het ontvangen van de nota al contact gehad met de leverancier en de moeilijkheden uitgelegd, of is er struisvogel politiek gevoerd in de hoop dat het wel over ging? Het is een beetje raar om te wachten tot de aanmaning met extra kosten en dan in een keer het gesprek aan te willen gaan. Het was netter geweest om van te voren het gesprek aan te gaan, de moeilijkheid uit te leggen en tot een regeling proberen te komen. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Posted (edited)
1 uur terug, prinsrachid zei:

Als de rekening tussen zakelijke partijen niet wordt betaald is die na 30 dagen opeisbaar en kan er meteen een 'boete' (in dit geval tussen de 10 en 15% in Nederland) en de hoge wettelijke rente (8% in Nederland) worden berekend. Het bedrag van 3.000 euro klinkt in dat opzicht niet heel vreemd.

 

Het lijkt me zaak om dit als zakelijke partijen onderling te regelen. Wellicht een betalingsregeling proberen te treffen. 

 

Ze kunnen een 'boete' opeisen, maar dat moet niet. Ik vind het nu niet bepaald getuigen van klantvriendelijkheid om dan meteen (?) de volle boete erop te kletsen.

 

Ik zou het via die weg spelen: klantvriendelijkheid, jarenlange zakelijke relatie, etc, en dan hopen dat je een flink stuk van de boete afkrijgt.

 

Edited by kuifje

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Deze rekening voor niet tijdige betaling is, naar Duitse maatstaven, niet onredelijk.

Niet tijdige betaling binnen 14 dagen (de Duitse wettelijke betaaltermijn als er niets anders contractueel is afgesproken) heeft tot gevolg dat er automatisch kosten bijkomen.

Op een bedrag van E 16.000,- is E 3.000,- nog maar een begin. Als je niets doet kan het bedrag al snel met nogmaals E 4.500,- oplopen.

Incassokosten zijn in Duitsland extreem en worden wettelijk niet beperkt. 

 

Nu is even de vraag of de Duitse invorderingswetgeving wel zo direct toepasbaar is maar dat moet blijken uit de voorwaarden waaronder er geleverd is.

Mijn advies is om iniedergeval met de leverancier in gesprek te gaan om zo verdere kosten te voorkomen. Of zoek een juridisch adviseur of incassospecialist die bekent is met de Duitse regelgeving.

 

Groet,

 

Harold

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Posted 1309 - 87
2 uur geleden, mgbgt1975 zei:

Snap dat je een beperkte omzet draait tijdens de lockdowns en dat het echt niet gemakkelijk is om te overleven, maar moet je er dan  maar klakkeloos vanuit gaan dat de leverancier dit voor je oplost? Ook deze persoon zal brood op de plank moeten krijgen.

 

Heb je bij het ontvangen van de nota al contact gehad met de leverancier en de moeilijkheden uitgelegd, of is er struisvogel politiek gevoerd in de hoop dat het wel over ging? Het is een beetje raar om te wachten tot de aanmaning met extra kosten en dan in een keer het gesprek aan te willen gaan. Het was netter geweest om van te voren het gesprek aan te gaan, de moeilijkheid uit te leggen en tot een regeling proberen te komen. 

Je kunt uit de vraag alleen maar opmaken (uit de tweede hand nota bene) dat er een rekening niet is betaald. Aannames met kreten als "klakkeloos", "struisvogelpolitiek", "beetje raar" en "het was netter geweest" helpen de vraagsteller niet verder en zijn mogelijk niet eens terecht. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
4 minuten geleden, Bert. zei:

...uit de tweede hand nota bene...

Aannames ... helpen de vraagsteller niet verder en zijn mogelijk niet eens terecht. 

+1


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Heb je bij het ontvangen van de nota al contact gehad met de leverancier en de moeilijkheden uitgelegd, of is er

 

Beter lezen jongens!

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 15 leden online en 301 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept