Mijn vriendin is bezig met de overname van de fysiotherapie praktijk (samen met haar collega) waar zij nu al een aantal jaren werkt en heeft mij gevraagd onderstaande uit te zoeken.
Betreffende de huur van het bedrijfspand waar zij in gevestigd zitten is er wat onduidelijkheid, met name over wie er verantwoordelijk is voor onderhoud en vervanging aan van andere de airco installatie en cv-ketel.
Het betreft een bedrijfspand die in het bezit is van de huidige eigenaren van de fysiotherapie praktijk, oftewel: mijn vriendin haar twee 'bazen'. Zij dragen de zaak dus over, maar blijven eigenaar en dus verhuurder van het pand. Het pand bestaat uit twee verdiepingen, boven zit een fitness en beneden zit de fysio praktijk met behandelkamers en oefenzaal.
Er ligt nog geen concept huurovereenkomst op tafel en/of er is nog niet gesproken over welk soort bedrijfspand dit zou zijn (230a of 290 bedrijfsobject).
Wel is er een indicatie huurprijs bekend (obv afspraken die met de fitness boven zijn gemaakt) en is er een inventarislijst als onderdeel van de waardebepaling bekend.
Onderdeel van de overname is nu, behalve de goodwill en overname van oefenapparaten/behandeltafels etc, ook de airco, cv-ketel en zelfs systeemplafond en vloerzeil.
Even los van of het gebruikelijk is voor elk van deze zaken te betalen bij een bedrijfsovername ging er op juridisch vlak bij mij een belletje af.. immers: op het moment dat mijn vriendin en haar compagnon deze inventarislijst akkoord bevinden en hiervoor betalen worden zijn eigenaar van al deze zaken. Op het moment dat na overname van de zaak de airco ermee stopt is dat dus een probleem voor hen. Terwijl in de gesprekken die ik met mijn vriendin en nieuwe compagnon heb gevoerd wij van mening waren dat zulke zaken (cv ketel, airco) de verantwoording van de verhuurder zou moeten zijn en blijven, mede omdat de airco installatie in de nabije toekomst veel onderhoud nodig heeft en/of vervangen dient te worden. Deze mening is ons toebedeeld door ons gevoel, eerdere ervaringen met huurwoningen en beperkt zoekwerk via Google en wat juridische websites.
De vraag is dus: wat is er juridisch geldend en wat is er gebruikelijk wanneer er hiervan afgeweken wil worden door verhuurder of huurder?
E.e.a. mag naar mijn idee niet conflicterend zijn; een huurovereenkomst kan niet dusdanig zijn opgesteld dat de verhuurder aansprakelijk is voor (groot/onvoorzien) onderhoud en vervanging aan cv ketel en airco etc. maar de huurders deze zaken hebben overgenomen (of vice versa). Dan krijg je gekke taferelen.
Tijdens het vorige gesprek tussen de twee partijen is dit, nog niet in detail, ter sprake gekomen en gaven de verhuurders/huidige eigenaren VOF aan dat zij dit met de fitness vorig jaar ook zo hebben afgesproken. Zodoende zijn de huidige eigenaren van mening dat het gewoon klopt dat eerder genoemde zaken worden overgenomen door de nieuwe eigenaren. Ik ben overigens niet op de hoogte van de huurovereenkomst met de fitness, ook heb ik nog geen concept gezien van 'ons' huurcontract.
Naar mijn idee valt een fysiotherapie praktijk onder een 230a bedrijfsruimte. Daarvan lees ik dat het gebruikelijk is dat een 230a bedrijfsruimte wordt verhuurd in de huidige staat, oftewel: met airco, vloerzeil, systeemplafond, etc. Waarbij normaal (periodiek) onderhoud voor de huurder is en groot (onvoorzien) onderhoud (en vervanging) voor de verhuurder. Klopt dit?
Kan/mag hier van afgeweken worden, en zo ja: hoe gebruikelijk is dat?
Is het gebruikelijk dat er een vergoeding is voor een systeemplafond, vloerzeil en dat soort zaken?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Student20
Student20
Mijn vriendin is bezig met de overname van de fysiotherapie praktijk (samen met haar collega) waar zij nu al een aantal jaren werkt en heeft mij gevraagd onderstaande uit te zoeken.
Betreffende de huur van het bedrijfspand waar zij in gevestigd zitten is er wat onduidelijkheid, met name over wie er verantwoordelijk is voor onderhoud en vervanging aan van andere de airco installatie en cv-ketel.
Het betreft een bedrijfspand die in het bezit is van de huidige eigenaren van de fysiotherapie praktijk, oftewel: mijn vriendin haar twee 'bazen'. Zij dragen de zaak dus over, maar blijven eigenaar en dus verhuurder van het pand. Het pand bestaat uit twee verdiepingen, boven zit een fitness en beneden zit de fysio praktijk met behandelkamers en oefenzaal.
Er ligt nog geen concept huurovereenkomst op tafel en/of er is nog niet gesproken over welk soort bedrijfspand dit zou zijn (230a of 290 bedrijfsobject).
Wel is er een indicatie huurprijs bekend (obv afspraken die met de fitness boven zijn gemaakt) en is er een inventarislijst als onderdeel van de waardebepaling bekend.
Onderdeel van de overname is nu, behalve de goodwill en overname van oefenapparaten/behandeltafels etc, ook de airco, cv-ketel en zelfs systeemplafond en vloerzeil.
Even los van of het gebruikelijk is voor elk van deze zaken te betalen bij een bedrijfsovername ging er op juridisch vlak bij mij een belletje af.. immers: op het moment dat mijn vriendin en haar compagnon deze inventarislijst akkoord bevinden en hiervoor betalen worden zijn eigenaar van al deze zaken. Op het moment dat na overname van de zaak de airco ermee stopt is dat dus een probleem voor hen. Terwijl in de gesprekken die ik met mijn vriendin en nieuwe compagnon heb gevoerd wij van mening waren dat zulke zaken (cv ketel, airco) de verantwoording van de verhuurder zou moeten zijn en blijven, mede omdat de airco installatie in de nabije toekomst veel onderhoud nodig heeft en/of vervangen dient te worden. Deze mening is ons toebedeeld door ons gevoel, eerdere ervaringen met huurwoningen en beperkt zoekwerk via Google en wat juridische websites.
De vraag is dus: wat is er juridisch geldend en wat is er gebruikelijk wanneer er hiervan afgeweken wil worden door verhuurder of huurder?
E.e.a. mag naar mijn idee niet conflicterend zijn; een huurovereenkomst kan niet dusdanig zijn opgesteld dat de verhuurder aansprakelijk is voor (groot/onvoorzien) onderhoud en vervanging aan cv ketel en airco etc. maar de huurders deze zaken hebben overgenomen (of vice versa). Dan krijg je gekke taferelen.
Tijdens het vorige gesprek tussen de twee partijen is dit, nog niet in detail, ter sprake gekomen en gaven de verhuurders/huidige eigenaren VOF aan dat zij dit met de fitness vorig jaar ook zo hebben afgesproken. Zodoende zijn de huidige eigenaren van mening dat het gewoon klopt dat eerder genoemde zaken worden overgenomen door de nieuwe eigenaren. Ik ben overigens niet op de hoogte van de huurovereenkomst met de fitness, ook heb ik nog geen concept gezien van 'ons' huurcontract.
Naar mijn idee valt een fysiotherapie praktijk onder een 230a bedrijfsruimte. Daarvan lees ik dat het gebruikelijk is dat een 230a bedrijfsruimte wordt verhuurd in de huidige staat, oftewel: met airco, vloerzeil, systeemplafond, etc. Waarbij normaal (periodiek) onderhoud voor de huurder is en groot (onvoorzien) onderhoud (en vervanging) voor de verhuurder. Klopt dit?
Kan/mag hier van afgeweken worden, en zo ja: hoe gebruikelijk is dat?
Is het gebruikelijk dat er een vergoeding is voor een systeemplafond, vloerzeil en dat soort zaken?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/71986-huur-bedrijfspand-en-verantwoordelijkheid-onderhoud/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag