Sinds 1 juli ben ik fietsen aan het verkopen via Marktplaats als ZZP'er (ik doe niet mee aan de kor). Ik koop de fietsen nieuw in binnen de EU. Ik betaal aan Chinese banken en via het betaalplatform van Alibaba. De leveranciers brengen geen BTW in rekening, dus ik krijg een 0% verlegde factuur. Ik houd alle facturen bij in mijn administratie met 21% BTW die ik reken aan particulieren. Bij ondernemers verleg ik de factuur met 0% BTW. Alle fietsen worden vanuit een distributiecentrum van Polen naar Nederland verstuurd. Ook al betaal ik via Alibaba of aan Chinese banken, ik importeer binnen de EU als ik het goed begrijp?
Mijn tweede vraag gaat over de omzetbelasting. Ik krijg geen aankoopbewijs, factuur/proforma invoice van de leveranciers. Zij brengen dus 0% btw in rekening. Ik schets even een voorbeeld om na te gaan of mijn berekeningen kloppen.
Als ik het goed heb begrepen moet ik BTW betalen over de totale omzet van 605 euro. Dus ik moet 105 euro aan BTW afdragen. Doordat ik een verlegde factuur heb ontvangen kan ik geen BTW aftrekken bij de voorbelasting? En moet ik dus 105 euro aan BTW afdragen, zonder dat ik dit met welke kosten dan ook kan aftrekken? Doordat ik de fietsen verkoop via Marktplaats. Is het ook mogelijk om de fietsen als tweede hands fietsen te bestempelen, waardoor ik de BTW over mijn brutowinst kan afdragen? Kan iemand mij dit uitleggen of een link met meer informatie sturen? Ik kan hier niet echt iets over vinden.
Daarnaast hoef ik geen BTW af te dragen over de verlegde facturen die ik heb verstuurd naar ondernemers, wel moet ik dit aangeven in de BTW aangifte.
Alvast bedankt voor de tijd en moeite! Ik waardeer het erg.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
vanderVlugt
vanderVlugt
Hallo forumleden,
aangepast door vanderVlugtSinds 1 juli ben ik fietsen aan het verkopen via Marktplaats als ZZP'er (ik doe niet mee aan de kor). Ik koop de fietsen nieuw in binnen de EU. Ik betaal aan Chinese banken en via het betaalplatform van Alibaba. De leveranciers brengen geen BTW in rekening, dus ik krijg een 0% verlegde factuur. Ik houd alle facturen bij in mijn administratie met 21% BTW die ik reken aan particulieren. Bij ondernemers verleg ik de factuur met 0% BTW. Alle fietsen worden vanuit een distributiecentrum van Polen naar Nederland verstuurd. Ook al betaal ik via Alibaba of aan Chinese banken, ik importeer binnen de EU als ik het goed begrijp?
Mijn tweede vraag gaat over de omzetbelasting. Ik krijg geen aankoopbewijs, factuur/proforma invoice van de leveranciers. Zij brengen dus 0% btw in rekening. Ik schets even een voorbeeld om na te gaan of mijn berekeningen kloppen.
- Inkoop: €400,-
- Verkoopprijs excl. BTW: €500,-
- Verkoopprijs incl. BTW: €605,-
- BTW: €105
- Winstmarge: €100,-
Als ik het goed heb begrepen moet ik BTW betalen over de totale omzet van 605 euro. Dus ik moet 105 euro aan BTW afdragen. Doordat ik een verlegde factuur heb ontvangen kan ik geen BTW aftrekken bij de voorbelasting? En moet ik dus 105 euro aan BTW afdragen, zonder dat ik dit met welke kosten dan ook kan aftrekken? Doordat ik de fietsen verkoop via Marktplaats. Is het ook mogelijk om de fietsen als tweede hands fietsen te bestempelen, waardoor ik de BTW over mijn brutowinst kan afdragen? Kan iemand mij dit uitleggen of een link met meer informatie sturen? Ik kan hier niet echt iets over vinden.
Daarnaast hoef ik geen BTW af te dragen over de verlegde facturen die ik heb verstuurd naar ondernemers, wel moet ik dit aangeven in de BTW aangifte.
Alvast bedankt voor de tijd en moeite! Ik waardeer het erg.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72088-omzetbelasting-inkopen-binnen-en-buiten-de-eu/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
26 antwoorden op deze vraag