• 0

Omzetbelasting, inkopen binnen en buiten de EU.

(aangepast)

Hallo forumleden, 

Sinds 1 juli ben ik fietsen aan het verkopen via Marktplaats als ZZP'er (ik doe niet mee aan de kor).  Ik koop de fietsen nieuw in binnen de EU. Ik betaal aan Chinese banken en via het betaalplatform van Alibaba. De leveranciers brengen geen BTW in rekening, dus ik krijg een 0% verlegde factuur. Ik houd alle facturen bij in mijn administratie met 21% BTW die ik reken aan particulieren. Bij ondernemers verleg ik de factuur met 0% BTW. Alle fietsen worden vanuit een distributiecentrum van Polen naar Nederland verstuurd. Ook al betaal ik via Alibaba of aan Chinese banken, ik importeer binnen de EU als ik het goed begrijp? 

Mijn tweede vraag gaat over de omzetbelasting. Ik krijg geen aankoopbewijs, factuur/proforma invoice van de leveranciers. Zij brengen dus 0% btw in rekening. Ik schets even een voorbeeld om na te gaan of mijn berekeningen kloppen. 

- Inkoop: €400,- 
- Verkoopprijs excl. BTW: €500,-
- Verkoopprijs incl. BTW: €605,-
- BTW: €105
- Winstmarge: €100,- 

Als ik het goed heb begrepen moet ik BTW betalen over de totale omzet van 605 euro. Dus ik moet 105 euro aan BTW afdragen. Doordat ik een verlegde factuur heb ontvangen kan ik geen BTW aftrekken bij de voorbelasting? En moet ik dus 105 euro aan BTW afdragen, zonder dat ik dit met welke kosten dan ook kan aftrekken? Doordat ik de fietsen verkoop via Marktplaats. Is het ook mogelijk om de fietsen als tweede hands fietsen te bestempelen, waardoor ik de BTW over mijn brutowinst kan afdragen? Kan iemand mij dit uitleggen of een link met meer informatie sturen? Ik kan hier niet echt iets over vinden. 
Daarnaast hoef ik geen BTW af te dragen over de verlegde facturen die ik heb verstuurd naar ondernemers, wel moet ik dit aangeven in de BTW aangifte. 

Alvast bedankt voor de tijd en moeite! Ik waardeer het erg. 

 

aangepast door vanderVlugt
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 26-8-2021 om 11:44, vanderVlugt zei:

Ik houd alle facturen bij in mijn administratie met 21% BTW die ik reken aan particulieren.

Bij ondernemers verleg ik de factuur met 0% BTW naar de ondernemers.

Als het Nederlandse ondernemers zijn, dan moet u ook 21% btw in rekening brengen.

 

Zie ook:

Verleggingsregeling

Goederen en diensten afnemen uit andere EU-landen

Btw op goederen en diensten uit het buitenland

EU-landen: btw

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Cosara 

Bedankt voor je reactie. Dan heb ik denk ik een fout bij een factuur gemaakt. Ter illustratie: Verkoopprijs inclusief BTW: €120. Ik heb het verkocht voor €100,- waarbij ik 21% heb verlegd in de factuur. Ik moet dan alsnog 21% BTW afdragen aan de belasting?  En dan zou ik €20 euro mislopen? Kloppen mijn andere berekeningen wel?
 

 

Op 26-8-2021 om 11:56, Cosara zei:

Goederen en diensten afnemen uit andere EU-landen


Hierin staat: "Neemt u diensten af uit een ander EU-land, dan wordt de btw vaak naar u als afnemer verlegd. U berekent de btw in beide gevallen zelf en geeft deze aan in uw btw-aangifte. Die btw kunt u ook als voorbelasting aftrekken, voor zover u de goederen of diensten gebruikt voor belaste omzet".

Hoe dat aftrekken van de BTW bij de voorbelasting werkt begrijp ik nog niet helemaal.  Doordat ik geen facturen krijg van mijn leveranciers. Hebben zij als het goed is dus de BTW verlegd. Dus weer event er illustratie, een verkoop aan een particulier: 
- Inkoop: €400,- 
- Verkoopprijs excl. BTW: €500,-
- Verkoopprijs incl. BTW: €605,-
- BTW: €105
- Winstmarge: €100,- 

Mag ik dan de 105 euro weer aftrekken bij de voorbelasting? Dat lijkt mij sterk toch? 



 

Link naar reactie
  • 1
Op 26-8-2021 om 12:13, vanderVlugt zei:

Dan heb ik denk ik een fout bij een factuur gemaakt. Ter illustratie: Verkoopprijs inclusief BTW: €120. Ik heb het verkocht voor €100,- waarbij ik 21% heb verlegd in de factuur. Ik moet dan alsnog 21% BTW afdragen aan de belasting?  En dan zou ik €20 euro mislopen?

Correct … of u nu wel of niet de btw in rekening brengt, die btw moet u wel afdragen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

 

Op 26-8-2021 om 11:44, vanderVlugt zei:

 ik importeer binnen de EU als ik het goed begrijp? 

Strikt gesproken is dit geen import maar een intracommunautaire verwerving.  Die moet wel aangeven worden in de OB aangifte de ICP.

 

Op 26-8-2021 om 11:44, vanderVlugt zei:

De leveranciers brengen geen BTW in rekening, dus ik krijg een 0% verlegde factuur.

 

Op 26-8-2021 om 11:44, vanderVlugt zei:

 Ik krijg geen aankoopbewijs, factuur/proforma invoice van de leveranciers.

 

Op 26-8-2021 om 12:13, vanderVlugt zei:

 Doordat ik geen facturen krijg van mijn leveranciers. Hebben zij als het goed is dus de BTW verlegd.

 

Krijg je nu wel of niet een factuur? In beginsel dien je een factuur te ontvangen voor de intra-communautaire levering, dus met 0%, een verwijzing naar de ICL en jouw BTW-nummers en het Poolse BTW-nummer van de leverancier. Dat dat een Chinees is en dat daar de betaling terecht komt maakt niets uit.

 

Op 26-8-2021 om 12:13, vanderVlugt zei:

. Dus weer event er illustratie, een verkoop aan een particulier: 
- Inkoop: €400,- 
- Verkoopprijs excl. BTW: €500,-
- Verkoopprijs incl. BTW: €605,-
- BTW: €105
- Winstmarge: €100,- 

Mag ik dan de 105 euro weer aftrekken bij de voorbelasting? Dat lijkt mij sterk toch? 

Nee dus. Aftrekken van voorbelasting kan alleen als je zelf ook echt (Nederlandse) BTW betaald hebt op je aankopen. Dat heb je dus niet dus valt er ook geen voorbelasting af te trekken.  Als je in hetzelfde voorbeeld de fiets in NL had  gekocht zou je aankoopprijs  400+84 Euro BTW geweest zijn. Die 84 Euro mag je wel aftrekken als voorbelasting, waardoor jouw BTW afdracht aan de de fiscus 105-84=21 Euro bedraagt. Geheel niet toevallig komt dat overeen met 21% van 100 Euro, wat precies  jouw winstmarge is. BTW=Belasting over de Toegevoegde Waarde.

 

Op 26-8-2021 om 11:44, vanderVlugt zei:

En moet ik dus 105 euro aan BTW afdragen, zonder dat ik dit met welke kosten dan ook kan aftrekken? 

So what, je hebt ook geen kosten gemaakt,....

 

Op 26-8-2021 om 11:44, vanderVlugt zei:

Is het ook mogelijk om de fietsen als tweede hands fietsen te bestempelen, waardoor ik de BTW over mijn brutowinst kan afdragen? Kan iemand mij dit uitleggen of een link met meer informatie sturen? Ik kan hier niet echt iets over vinden.

Zou je kunnen doen maar dan draag je te weinig BTW af,  hetgeen door de belastinginspecteur zeker gezien zal worden als fraude.

Link naar reactie
  • 1
Op 26-8-2021 om 11:44, vanderVlugt zei:

Alle fietsen worden vanuit een distributiecentrum van Polen naar Nederland verstuurd.

Ook al betaal ik via Alibaba of aan Chinese banken, ik importeer binnen de EU als ik het goed begrijp? 

Niet als het distributiecentrum in Polen een douanedepot is.

 

Op 26-8-2021 om 11:44, vanderVlugt zei:

Ik krijg geen aankoopbewijs, factuur/proforma invoice van de leveranciers. Zij brengen dus 0% btw in rekening.

Als u geen factuur ontvang, hoe weet u dan of er 0% btw in rekening is gebracht wegens import, of dat er sprake is van verlegging van de btw door een intracommunautaire prestatie (ICP)?

 

Zonder factuur kunt de aankoop niet eens als zakelijke kosten opvoeren. Een betaling van de zakelijke bankrekening is hierbij niet relevant.

 

Als er sprake is van import, dan worden er door de Nederlandse douane inklaringskosten en btw in rekening gebracht … maar daar hebben zij wel een factuur voor nodig.

Als er sprake is van een ICP, dan wordt de btw naar u verlegd (als verlengstuk van de Poolse verkoper) en vordert u deze btw als koper in de voorbelasting weer terug … maar ook daarvoor heeft u een factuur voor nodig, waarin staat dat de btw wordt verlegt, al dan niet in het Pools of het Engels, en het btw-nummer van de Poolse verkoper.

 

Dus het is aan u … wat is het … import of ICP?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Op 26-8-2021 om 16:46, Cosara zei:

Niet als het distributiecentrum in Polen een douanedepot is.

Ook zal zou het een douane-entrepot zijn dan moeten de fietsen nog steeds bij uitslag in het vrije verkeer worden gebracht (of onder een andere opvolgende douane-regeling maar daar zal ik verder maar even niet op in gaan...), in Polen, met een douane-aangifte ten invoer.  Omdat de fietsen blijkbaar in NL geleverd worden volgt daarop nog steeds een ICL, zelfs al zou TS zelf in Polen de douane-aangifte doen. In dat geval zou hij daadwerkelijk "importeren",  en vervolgens aan zichzelf in NL intra-communautair leveren .  Dat die situatie van toepassing is blijkt nergens uit.

 

Op 26-8-2021 om 16:46, Cosara zei:

Als er sprake is van import, dan worden er door de Nederlandse douane inklaringskosten en btw in rekening gebracht … maar daar hebben zij wel een factuur voor nodig.

Als de fietsen in NL ingevoerd zouden worden dan zouden ze eerst in transit naar NL moeten worden vervoerd, met een T1-document. De NL douane rekent overigens geen inklaringskosten, ik neem aan dat je invoerrechten bedoelt. 

 

TS moet linksom of rechtsom gewoon zorgen dat hij van zijn leverancier een deugdelijke factuur krijgt, en bij voorkeur niet in dezelfde post schrijven dat hij wel een factuur krijgt  en zichzelf  verderop tegenspreken. 

 

 

Link naar reactie
  • 1
Op 26-8-2021 om 19:22, Bert. zei:

Ook zal zou het een douane-entrepot zijn dan moeten de fietsen nog steeds bij uitslag in het vrije verkeer worden gebracht.

Aangezien TS onwetend is, zal dat niet aan de orde zijn, want je krijg die fietsen niet zomaar mee uit een Pools entrepot.

 

Op 26-8-2021 om 19:22, Bert. zei:

TS moet linksom of rechtsom gewoon zorgen dat hij van zijn leverancier een deugdelijke factuur krijgt.

… waardoor duidelijk wordt wie de leverancier is en of er sprake is van een ICP.

Zonder factuur is het gewoon een particuliere privé aankoop.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 26-8-2021 om 19:47, Cosara zei:

Aangezien TS onwetend is, zal dat niet aan de orde zijn, want je krijg die fietsen niet zomaar mee uit een Pools entrepot. 

Precies, je krijgt die fietsen inderdaad zomaar niet mee, dus tenzij de entrepothouder er slordig is kun je er wel vanuit gaat dat de fietsen in Polen in het vrije verkeer gebracht zijn en het hier om een ICP levering gaat. Aangezien zoals geschreven de fietsen worden verstuurd is het blijkbaar een  DDP levering. 

 

TS lijkt inderdaad niet op de hoogte van de basis beginselen van de BTW, maar daarentegen al wel zoek naar de randen.......

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0

 Bedankt voor jullie reacties @Bert. en @Cosara . Dat waardeer ik enorm. Het één en ander is mijn nu duidelijk. Ik heb nog wel wat vragen en zal op jullie vragen reageren. 
@Bert.

Op 26-8-2021 om 14:03, Bert. zei:

Strikt gesproken is dit geen import maar een intracommunautaire verwerving.  Die moet wel aangeven worden in de OB aangifte de ICP.

De ICP aangifte moet als het goed is apart van de OB aangifte? 

 

Op 26-8-2021 om 14:03, Bert. zei:

Krijg je nu wel of niet een factuur? In beginsel dien je een factuur te ontvangen voor de intra-communautaire levering, dus met 0%, een verwijzing naar de ICL en jouw BTW-nummers en het Poolse BTW-nummer van de leverancier. Dat dat een Chinees is en dat daar de betaling terecht komt maakt niets uit.

Ik begrijp dat dit wat verwarrend is inderdaad. En dat ik mezelf tegensprak.  Ik kreeg geen factuur van een Chinees of Pool (ik heb alleen contact met een Chinees). Wel heb ik om een factuur gevraagd, maar die werd niet gegeven. Ik heb gevraagd of ze BTW in rekening brengen en dat doen ze niet. 0% verlegd kreeg ik dus als ik het goed begrijp. Ik krijg dus geen verwijzingen naar de ICL, wel geef ik mijn BTW nummer op. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? 

Update: Ik heb nogmaals vandaag om een factuur gevraagd en kreeg van één leverancier een proforma invoice. Hier staat een Ierse bankrekening op en de enige informatie die ik zie over het bedrijf is een Chinees adres waar het gevestigd is. Ik heb nog even doorgevraagd en diezelfde leverancier stuurt nu een commercial invoice sturen.  Alleen de titel is anders en er lijkt niet veel verschil te zijn met een proforma invoice. Mijn andere leveranciers sturen geen factuur. Hoe kan ik dit nu aanpakken? 

Extra info: Ik betaal geen inklaringskosten, ik ontvang of krijg geen enkele documenten over de intracommunautaire werving te zien. Ik zie wel dat de afzender op de doos in Polen zit. Ik zie nu ook het het om een DDP zending gaat in de proforma invoice. 
 

Op 26-8-2021 om 21:19, Bert. zei:

Aangezien zoals geschreven de fietsen worden verstuurd is het blijkbaar een  DDP levering. 


Ik zie in de proforma invoice dat het inderdaad gaat om een DDP levering. 

 

 

Op 26-8-2021 om 16:46, Cosara zei:

Als u geen factuur ontvang, hoe weet u dan of er 0% btw in rekening is gebracht wegens import, of dat er sprake is van verlegging van de btw door een intracommunautaire prestatie (ICP)?

Zie antwoord dat ik heb gegeven op Bert. 

 

Op 26-8-2021 om 16:46, Cosara zei:

Zonder factuur kunt de aankoop niet eens als zakelijke kosten opvoeren. Een betaling van de zakelijke bankrekening is hierbij niet relevant.

 

Als er sprake is van import, dan worden er door de Nederlandse douane inklaringskosten en btw in rekening gebracht … maar daar hebben zij wel een factuur voor nodig.

Als er sprake is van een ICP, dan wordt de btw naar u verlegd (als verlengstuk van de Poolse verkoper) en vordert u deze btw als koper in de voorbelasting weer terug … maar ook daarvoor heeft u een factuur voor nodig, waarin staat dat de btw wordt verlegt, al dan niet in het Pools of het Engels, en het btw-nummer van de Poolse verkoper.

Dus zonder facturen die ik zou moeten ontvangen van mijn leveranciers, wordt het gezien als privé aankopen en kan ik geen aangifte doen. Hoe moet ik aangifte doen als ik geen facturen ontvang? 

En mocht er sprake zijn van een ICP (wat ik overigens wel denk, omdat ik geen inklaringskosten betaal en de leverancier heeft gezegd 0% BTW te rekenen). Als ik het goed begrijp krijg ik met een ICP dus een verlegde factuur van 0%, dan reken ik 21% aan mijn klanten en dan kan ik dit dus in de voorbelasting weer aftrekken? Ik betaal zelf geen btw aan mijn leverancier en kan dan geen btw aftrekken toch? Of wat bedoel je met: "dan wordt de btw naar u verlegd (als verlengstuk van de Poolse verkoper) en vordert u deze btw als koper in de voorbelasting weer terug". 



Alvast bedankt voor jullie reacties. 

Link naar reactie
  • 1
Op 27-8-2021 om 11:00, vanderVlugt zei:

De ICP aangifte moet als het goed is apart van de OB aangifte? 

Ik heb het even gecheckt bij de BD, de opgaaf ICP is sowieso als los van de aangifte maar moet door de leverancier gedaan worden. 

 

Op 27-8-2021 om 11:00, vanderVlugt zei:

Update: Ik heb nogmaals vandaag om een factuur gevraagd en kreeg van één leverancier een proforma invoice. Hier staat een Ierse bankrekening op en de enige informatie die ik zie over het bedrijf is een Chinees adres waar het gevestigd is. Ik heb nog even doorgevraagd en diezelfde leverancier stuurt nu een commercial invoice sturen.  Alleen de titel is anders en er lijkt niet veel verschil te zijn met een proforma invoice. Mijn andere leveranciers sturen geen factuur. Hoe kan ik dit nu aanpakken? 

Als er op de factuur geen BTW in rekening wordt gebracht moet er een aanduiding op staan waarom dat niet gedaan wordt én het BTW nummer van de leverancier.

 

Op 27-8-2021 om 11:00, vanderVlugt zei:

Als ik het goed begrijp krijg ik met een ICP dus een verlegde factuur van 0%, dan reken ik 21% aan mijn klanten en dan kan ik dit dus in de voorbelasting weer aftrekken? Ik betaal zelf geen btw aan mijn leverancier en kan dan geen btw aftrekken toch? Of wat bedoel je met: "dan wordt de btw naar u verlegd (als verlengstuk van de Poolse verkoper) en vordert u deze btw als koper in de voorbelasting weer terug". 
 

Alweer nee. Die BTW die je aan je klanten in rekening brengt is 21% van jouw omzet. Dat is BTW die je afdraagt aan de BD. Je kunt alleen BTW als voorbelasting aftrekken die je zelf aan je leveranciers betaalds hebt. Als je een ICL ontvangt  met 0% BTW moet je zelf de BTW uitrekenen, dus die 84 Euro uit het rekenvoorbeeld en in je aangifte vermelden. Die 84 Euro mag je in dezelfde aangifte meteen aftrekken als voorbelasting, op voorwaarde dat de fietsen ook weer gebruikt worden voor belaste omzet, dus voor verdere verkoop. Bij een verkoopprijs van 500 Euro ontvang je van je klant 500+105 Euro BTW.  Die 105 Euro draag je af.  Het meteen aftrekken van die 84 Euro in je aangifte lijkt onnodig  maar je moet wel aan de genoemde voorwaarde voldoen.  Stel dat je de fiets zou onttrekken aan het bedrijf voor bijvoorbeeld privé gebruikt dan draag je 84 Euro af.  Daarnaast controleert de BD de bedragen van jouw intracommunautaire verwervingen met bijvoorbeeld de ICP opgaven van jouw leveranciers. 

Link naar reactie
  • 0
Op 27-8-2021 om 11:52, Bert. zei:

Ik heb het even gecheckt bij de BD, de opgaaf ICP is sowieso als los van de aangifte maar moet door de leverancier gedaan worden. 

Oké dus dan hoef ik hier verder niets meer mee te doen? 

 

 

Op 27-8-2021 om 11:52, Bert. zei:

Als er op de factuur geen BTW in rekening wordt gebracht moet er een aanduiding op staan waarom dat niet gedaan wordt én het BTW nummer van de leverancier.

Dat staat er ook niet in. Ik heb ook Googled wat een proforma invoice betekent. Het komt erop neer dat het een "good faith" agreement is tussen mij en de leverancier. Maar hun commerciële factuur is niet veel verschillend. De Chinees waar ik contact mee heb, gaat nu navraag doen of de Poolse leverancier mij ook een fatsoenlijk factuur kan sturen met de punten erin die jullie benoemden. Wat als ik alleen die proforma invoice heb, hoe moet ik dan de aangifte aanpakken? 

 

 

Op 27-8-2021 om 11:52, Bert. zei:

Dat is BTW die je afdraagt aan de BD. Je kunt alleen BTW als voorbelasting aftrekken die je zelf aan je leveranciers betaalds hebt.

Duidelijk, bedankt hiervoor. Dat was het ook na jouw eerste uitleg wel, maar ik begon te twijfelen door deze zin:

 

Op 26-8-2021 om 16:46, Cosara zei:

Als er sprake is van een ICP, dan wordt de btw naar u verlegd (als verlengstuk van de Poolse verkoper) en vordert u deze btw als koper in de voorbelasting weer terug





 

Link naar reactie
  • 0
Op 27-8-2021 om 12:21, vanderVlugt zei:

Ik heb ook Googled wat een proforma invoice betekent. Het komt erop neer dat het een "good faith" agreement is tussen mij en de leverancier. Maar hun commerciële factuur is niet veel verschillend.

Een proforma is geen factuur in fiscale zin en die neem je dan ook niet op in je administratie.

Dat een proforma niet veel verschilt van een factuur kan zo zijn, maar dat maakt het niet rechtsgeldig.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Op 27-8-2021 om 12:46, vanderVlugt zei:
Op 27-8-2021 om 12:35, Cosara zei:

Dat een proforma niet veel verschilt van een factuur kan zo zijn, maar dat maakt het niet rechtsgeldig.

Precies, dus als ik niet een factuur krijg. Hoe moet ik het dan doen met de belastingaangifte? 

Wat doe je met zaken waarvoor je  geen factuur ontvangt? …

Als een privé uitgave in je administratie opnemen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 27-8-2021 om 12:54, Cosara zei:

Wat doe je met zaken waarvoor je  geen factuur ontvangt? …

Als een privé uitgave in je administratie opnemen.

Bedankt voor je reactie Cosara. Ik ben wel een ondernemer voor de omzetbelasting. Dus stel dat ik alleen maar proforma facturen krijg, dan neem ik dit mee in de privé uitgave in mijn administratie. En dan draag ik de BTW nog af via mijn zakelijk btw aangifte? Of hoe zit dat dan precies? 

Link naar reactie
  • 1
Op 27-8-2021 om 12:54, Cosara zei:

Wat doe je met zaken waarvoor je  geen factuur ontvangt? …

Als een privé uitgave in je administratie opnemen.

En uiteraard ook btw afdragen als "btw prive gebruik" neem ik aan :slightly-smiling-face:

 

Op 27-8-2021 om 13:01, vanderVlugt zei:

En dan draag ik de BTW nog af via mijn zakelijk btw aangifte? Of hoe zit dat dan precies?

Je hebt geen factuur dus je weet ook niet of de BTW officieel naar jou verlegd is maar je moet die BTW natuurlijk wel afdragen (want die zal betaald moeten worden). Dat kun je dan via de BTW aangifte bij Prive gebruik opgeven.

 

Vandaar dat het natuurlijk wel belangrijk is om een correcte factuur te ontvangen.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 27-8-2021 om 13:03, Rik · zei:

Je hebt geen factuur dus je weet ook niet of de BTW officieel naar jou verlegd is maar je moet die BTW natuurlijk wel afdragen (want die zal betaald moeten worden). Dat kun je dan via de BTW aangifte bij Prive gebruik opgeven.

 

Vandaar dat het natuurlijk wel belangrijk is om een correcte factuur te ontvangen.

Ja precies. De leverancier zegt dus van wel dat die btw naar mij is verlegd, maar geeft mij geen factuur tot nu toe. Is er ook een mogelijkheid om met mijn btw nummer ergens na te gaan of de btw naar mij is verlegd (mocht ik geen correcte factuur ontvangen namelijk)? 

Link naar reactie
  • 0
Op 27-8-2021 om 13:03, Rik · zei:
Op 27-8-2021 om 12:54, Cosara zei:

Wat doe je met zaken waarvoor je  geen factuur ontvangt? …

Als een privé uitgave in je administratie opnemen.

En uiteraard ook btw afdragen als "btw prive gebruik" neem ik aan :slightly-smiling-face:

Het moge duidelijk zijn … alle kosten zijn voor privé, zo ook de btw.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 27-8-2021 om 13:07, vanderVlugt zei:

De leverancier zegt dus van wel dat die btw naar mij is verlegd, maar geeft mij geen factuur tot nu toe. Is er ook een mogelijkheid om met mijn btw nummer ergens na te gaan of de btw naar mij is verlegd (mocht ik geen correcte factuur ontvangen namelijk)? 

De leverancier kan zeggen wat hij wil. Als jij geen officiële correcte factuur hebt gekregen dan kun je daar niets mee. En nee, er zijn geen mogelijkheden om een specificatie op te vragen van de btw die allemaal naar jou verlegd is (anders dan bij die leverancier zelf).

Link naar reactie
  • 0
Op 27-8-2021 om 17:29, Cosara zei:

Het moge duidelijk zijn … alle kosten zijn voor privé, zo ook de btw.

Jullie bedoelen dat TS de 21% over de aankoop moet betalen aan de BD? En hoe dan verder? Hij zal toch immers sowieso de BTW over de verkoop moeten afdragen?

 

Het probleem is trouwens méér voor de leverancier/verkoper dan voor TS. We zijn het er over eens dat de fietsen uit Polen naar NL geleverd worden en dat het gaat om een zakelijke transactie. Daarmee voldoet de levering aan de definitie van een intracommunautaire verwerving uit artikel 17a 1e lid van de Wet op de Omzetbelasting.  Volgens artikel 17f wordt de NL BTW geheven bij degene die de verwerving verricht (TS) en het tijdstip waarop de BTW verschuldigd is, is de factuurdatum (artikel 17g).  De maatstaf van heffing is de vergoeding, dus de aankoopprijs. Artikel 17g vermeldt ook dat de belasting verschuldigd is op de 15e van de volgende maand, indien er vóór die datum geen factuur is uitgereikt.  Dus zelfs al er helemaal geen factuur is moet TS toch de intracommunautaire verwerving aangeven. 

 

Dat de factuur (als die er al is) verder niet deugt is het probleem van de Chinees. De verplichte vermelding dat de BTW verlegd is, en het BTW-nummer van de leverancier en ontvanger horen uiteraard op de factuur te staan. Alleen het doel daarvan is niet om TS te informeren dat de BTW verlegd is maar om in Polen het nul-tarief op de ICL toe te passen.  De Chinees loopt dus een (groot) risico op naheffing van Poolse BTW.  

 

Materieel gezien gaat er ook niets verkeerd. Op een aankoop van 400 Euro berekent TS 84 Euro BTW, trekt die af als voorbelasting en draagt bij verkoop voor 500 Euro een BTW bedrag van 105 Euro af aan de fiscus.  Dezelfde bedragen dus als wanneer hij wel een (correcte) factuur zou hebben ontvangen. 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

In de wet staat de je de ICV zelfs zonder factuur moet aangeven en de BTW in je aangifte moet opnemen. Of je dat bedrag als voorbelasting mag aftrekken hangt verder af  het zakelijk gebruik (of niet).  Het zou toch vreemd dat je de ICV zonder factuur moet aangeven en dan geen recht hebt op aftrek?

 

Uiteraard kan de fiscus aftrek van voorbelasting weigeren als de factuur niet correct is. Maar dan gaat het wel om gevallen waarbij de koper daadwerkelijk BTW aan de verkoper in rekening heeft gebracht.

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
Op 27-8-2021 om 20:35, Bert. zei:

In de wet staat de je de ICV zelfs zonder factuur moet aangeven en de BTW in je aangifte moet opnemen.

Ok

 

Op 27-8-2021 om 20:35, Bert. zei:

Het zou toch vreemd dat je de ICV zonder factuur moet aangeven en dan geen recht hebt op aftrek?

Dat kan misschien raar zijn maar in de wet staat toch ook dat je een correcte factuur moet hebben om deze als voorbelasting af te mogen trekken. Of heb ik dat mis? Dat mag dan misschien vreemd lijken maar er zijn wel meer vreemde dingen in de wet opgenomen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.