• 0

Als zzp’er geweigerd voor (budget)opstalverzekering

Onze opstalverzekering van ons woonhuis stopt (Nowgo).  Ik kwam uit daarna uit bij Allianz Direct. Daar bleek ik geen opstalverzekering af te kunnen sluiten omdat ik bij de KvK geregistreerd sta als ZZP-er, dit terwijl ik bij hen juist wel een inboedel verzekering heb lopen.  Nu ben ik bij OHRA maar zij deelden mij mee dat ze vanaf oktober ook ZZP-ers gaan uitsluiten. 

 

Zijn er meer mensen die hier tegen aan lopen? En dit snappen? Ik vind het vooral gek omdat heel nederland nu vanuit huis werkt en ze dus eigenlijk heel nederland dan moeten gaan uitsluiten :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 2

Beste Joitske,

 

Allereerst welkom op Higherlevel. 

 

Samenvattend: je was via het doe het zelf budget label van Reaal (Nowgo) verzekerd, maar die stopt er mee (want Reaal is overgenomen door Nationale Nederlanden).  Vervolgens diende je een aanvraag in via het doe het zelf budgetlabel van Allianz (Allianz direct) en die dekt geen ZZP-ers die thuis/aan huis werken en kennelijk doet het doe het zelf budget label van Nationale Nederlanden (OHRA) het straks ook niet meer

 

Op 26-8-2021 om 14:30, Joitske zei:

Zijn er meer mensen die hier tegen aan lopen?

 

Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. 

 

Op 26-8-2021 om 14:30, Joitske zei:

En dit snappen?

 

Deels. Budgetlabels richten zich op het meest makkelijke / standaard marktsegment voor hun processen, en ZZP-er zijn dat niet. Een budgetverzekeraar kan bijvoorbeeld al niet handlen dat sommmige inboedel of opstal zakelijk eigendom is en daarom ex btw verzekerd of uitgekeerd moet worden (als jij btw belaste prestaties verricht en BTW kan verrekenen) 

 

Op 26-8-2021 om 14:30, Joitske zei:

Ik vind het vooral gek omdat heel nederland nu vanuit huis werkt en ze dus eigenlijk heel nederland dan moeten gaan uitsluiten :)

 

Draai het om: misschien moet jij als ZZP-er dit soort  budgetlabels gaan uitsluiten.

 

Prima om te doe het zelven met een opstalverzekering (zo spannend is dat niet), maar dan bij een fatsoenlijke partij tegen een nette prijs maar geen budgetbodempremie. Bel (of check de website van)  Centraal Beheer, ASR, NH1816, Goudse, Klaverblad Univé of Promovendum en sluit als ZZP-er zonder problemen een opstalverzekering af

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ha Norbert, dank voor je uitleg. Ik begrijp dat Nowgo en Allianz Direct budget labels zijn? 

 

Je laatste advies snap ik niet helemaal : Ik heb een normaal woonhuis (zonder bedrijfsruimte- er is geen bedrijfseigendom bij) wat ik voor opstal verzeker en kom dan via independer uit bij de goedkoopste aanbieders. Hoe kan ik weten welke dan budget labels zijn en waarom zou ik ze moeten uitsluiten? Independer geeft daar geen informatie over.  Ik begrijp niet waarom dit doe-het-zelven is. 

aangepast door Joitske
Link naar reactie
  • 0
Op 27-8-2021 om 10:27, Joitske zei:

Hoe kan ik weten welke dan budget labels zijn …

Dat lijkt mij eerder een tekortkoming van vergelijkingssites zoals Independer.

 

Op 27-8-2021 om 10:27, Joitske zei:

Ik heb een normaal woonhuis (zonder bedrijfsruimte- er is geen bedrijfseigendom bij)

Nu misschien nog niet … 

 

Op 27-8-2021 om 10:27, Joitske zei:

Ik begrijp niet waarom dit doe-het-zelven is. 

Het is voor de verzekeraar kostenbesparend als u alles zelf (online) moet doen zonder tussenkomst van een medewerker van de verzekeraar.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Op 27-8-2021 om 10:44, Cosara zei:

Het is voor de verzekeraar kostenbesparend als u alles zelf (online) moet doen zonder tussenkomst van een medewerker van de verzekeraar.

 

Sterker nog: het is voor de verzekeringstussenpersoon kostenbesparend  als u alles zelf (online) moet doen zonder tussenkomst van een medewerker van de tussenpersoon

(Independer is geen verzekeraar, en ook geen vergelijkingssite: het is een tussenpersoon/bemiddelaar mét een vergelijkingssite )

 

Op 27-8-2021 om 10:27, Joitske zei:

en kom dan via independer uit bij de goedkoopste aanbieders. Hoe kan ik weten welke dan budget labels zijn

De goedkoopste aanbieders zijn meestal de budgetlabels (daarom zijn ze zo goedkoop). Dat er niet bijstaat dat ze kennelijk niet geschikt zijn voor ZZP-ers is een tekortkoming in de informatieverstrekking van de tussenpersoon ( Independer )

 

 

Op 27-8-2021 om 10:27, Joitske zei:

Independer geeft daar geen informatie over.

 

Maak dan geen gebruik van Independer maar ga op zoek naar een verzekeraar of adviseur die daar wel informatie over geeft ( Ik heb in mijn eerdere reactie een heel rijtje verzekeraars en bemiddelaars  genoemd die je zelf kunt bellen of op hun site offerteberekeningen kunt  maken)

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 27-8-2021 om 10:27, Joitske zei:

  Ik begrijp niet waarom dit doe-het-zelven is. 

 

Independer begrijpt het wel: 

 

Quote

Bij Independer vinden we het belangrijk dat je zelf al je verzekeringen en financiële zaken kunt regelen. We geloven erin dat iedereen dat kan, zolang je maar inzicht en overzicht hebt. En dat is precies waar we je mee helpen. Met een gerust gevoel kun je bijvoorbeeld de beste keuze maken voor een autoverzekering, zorgverzekering, energieleverancier of je eerste hypotheek. Bij elke verandering in je leven. Met Independer kun je het allemaal zelf regelen.

 

Edit/toevoeging: 

 

Zelf.nl (wat is opgegaan in NowGo )  ook: 

 

Quote

Zoals de naam al aangeeft, moet je bij Zelf.nl zo veel mogelijk zelf doen. Hierdoor probeert Zelf.nl de kosten zo laag mogelijk te houden en de verzekeringen tegen scherpe premies aan te bieden.

 

Conclusie lijkt dat de goedkoopste verzekeraars ook vooral doe-het-zelf verzekeraars zijn. Dat al die budhetlabels vervolgens ook weer stoppen of groepen (zoals ZZP-ers) uitsluiten  toont de keerzijde van goedkoop aan: weinig stabiel en niet voor iedereen geschikt. 

 

aangepast door Norbert Bakker
toevoeging zelf.nl

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1
Op 26-8-2021 om 15:08, Norbert Bakker zei:

Een budgetverzekeraar kan bijvoorbeeld al niet handlen dat sommmige inboedel of opstal zakelijk eigendom is en daarom ex btw verzekerd of uitgekeerd moet worden (als jij btw belaste prestaties verricht en BTW kan verrekenen) 

 

Vind het echter wel vreemd dat Allianz kennenlijk wel een klein beetje dekking voor de inboedel van zzp'ers geeft.

 

20210827_114934.thumb.jpg.b4d06f8f5395bb4007cfe01b7fe156f7.jpg

 

 

(Niettemin zou ik ook daarvoor eerder naar een ander met wat ruimere dekking gaan. Centraal beheer dekt bijv. 25k aan bedrijfsinventaris.)

Link naar reactie
  • 0
Op 27-8-2021 om 11:59, Maxn zei:

Vind het echter wel vreemd dat Allianz kennelijk wel een klein beetje dekking voor de inboedel van zzp'ers geeft.

 

Ik vind dat kleine beetje dekking - ook voor ZZP-ers -  niet zo vreemd: is onderdeel van de dekking voor spullen van een ander (zoals de laptop van de werkgever die je als werknemer thuis hebt). 

 

Wat wel vreemd is, is dat Allianz Direct en OHRA ZZP-ers kennelijk gaan uitsluiten van hun particuliere dekkingen. Ik vermoed daarom  dat er iets anders achter zit: bijvoorbeeld niet op zich het feit dat iemand ZZP-er is, maar vooral de specifieke bij de KvK vermelde activiteiten die een rode vlag bij acceptatie opleveren.

 

Echter: dat zijn allemaal aannames. De enige partij die daar iets zinnings over zou kunnen of moeten zeggen, is Independer 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1
Op 29-8-2021 om 13:06, vloerengilde zei:

niet heel vreemd dat een particuliere verzekering zakelijke activiteit ziet als een verhoogd risico.


Als er sprake is van een verhoogd maar wel acceptabel risico, normaliseert een verzekeraar dat over het algemeen met  een hogere premie, hoger eigen risico of andere (beperktere) voorwaarden.
 

Maar kennelijk kan en wil een budgetverzekeraar die afweging/selectie helemaal niet maken

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1
Op 29-8-2021 om 15:20, Gast zei:

Waar zou je dit als … ZZP-er eens kunnen navragen of aankaarten behalve bij de specifieke verzekeraar of bijvoorbeeld Independer?

 Je kunt een vraag stellen op een ondernemersforum, aan het verbond van verzekeraars en bij ZZP organisaties.  
 

Maar eerlijkheidshalve: ik vermoed dat Independer of de verzekeraar bellen de meest zinnige eerste stap is. Pas als blijkt dat een verzekeraar of een tussenpersoon met een vergelijkingssite niet goed kunnen uitleggen waarom je niet geaccepteerd wordt, wordt het tijd om te escaleren.

 

Maar wellicht is het ook een heel simpel misverstand: bijvoorbeeld een ZZP-er die een opstalverzekering wil afsluiten op zijn of haar eenmanszaak… ook dat is nog niet zeker zolang we de reden van afwijzing niet weten

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Jazeker ik heb meteen Independer gebeld en zij waren bij Allianz direct hiervan op de hoogte. De reden die zij aangaven is dat Allianz direct goedkoper is omdat ze groepen uitsluiten (zoals zzpers/ eenmanszaken) 

 

ik begrijp uit deze hele discussie dat maatschappijen dat mogen doen. Dus daarmee is mijn vraag beantwoord en blijf ik het gek vinden. 

Link naar reactie
  • 0

@Joitske, dank voor de terugkoppeling!

 

Op 30-8-2021 om 18:37, Joitske zei:

ik begrijp uit deze hele discussie dat maatschappijen dat mogen doen

Correct. 

 

Op 30-8-2021 om 18:37, Joitske zei:

Dus daarmee is mijn vraag beantwoord en blijf ik het gek vinden. 

 

We maken hier wel gekker mee. Paar weken geleden nog een Bank die een garageverzekering alleen aanbiedt aan garagebedrijven die ook een rekening hebben bij die bank, maar vervolgens weigert om  garagebedrijven een bankrekening te geven om die verzekering te kunnen afsluiten.

(zie: link

 

De moraal van beide verhalen: verwonder je er niet te veel over, en stap vooral naar een partij waar je wél welkom bent: dat geeft een veel betrouwbaarder gevoel. 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.