• 0

Onder KOR (kleineondernemersregeling) factuur sturen naar bol.com-klanten

Ik verkoop op bol, ik maak geen facturen aan voor de verkopen die ik daar doe, want ik krijg elke maand een factuur van bol met een overzicht. 

Maar nu vraagt een (zakelijke)klant die via bol wat bij mij heeft besteld om een BTW-factuur. 

 

1. Ik maak gebruik van de KOR regeling en kan dus enkel 0% btw berekenen op een factuur (terwijl klanten wel 21 % betalen aan bol bij bestelling)

2. Ik kan wel een los factuur aanmaken, maar dan zit ik met dubbele kosten van het artikel, dat lijkt het net alsof ik er 2 heb verkocht toch?

 

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 4-10-2021 om 10:28, Rik · zei:

(Zouden ze andere voorwaarden voor zakelijke kopers hebben?)

nee

zakelijke klanten hebben bij bol exact dezelfde rechten (en plichten) als particuliere klanten. ook zakelijke klant mag b.v. 30 dagen retour sturen.

wordt door bol dus verder geen onderscheid in  gemaakt (en partners mogen daar ook geen onderscheid in maken).

Link naar reactie
  • 0
Op 4-10-2021 om 10:28, Rik · zei:

Zouden ze andere voorwaarden voor zakelijke kopers hebben?

 

Die hebben ze wel als je bij bol zelf koopt: https://www.bol.com/nl/nl/m/zakelijke-voorwaarden/

Voor aankopen bij andere verkopers maken ze dat onderscheid echter niet, en hebben ze deze: https://www.bol.com/nl/nl/m/voorwaarden-koper-verkoper-zakelijk/

 

Staat echter ook gewoon "De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw" in, net zoals "alle prijzen zijn inclusief BTW en andere heffingen" helemaal onderaan elke productpagina staat, inclusief die van verkopers die kennenlijk onder de KOR vallen.

En ze adverteren nadrukkelijk dat je als zakelijke afnemer altijd een BTW factuur kan krijgen.

Ronduit misleidend.

Link naar reactie
  • 0
Op 4-10-2021 om 12:55, Maxn zei:

Staat echter ook gewoon "De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw" in, net zoals "alle prijzen zijn inclusief BTW en andere heffingen" helemaal onderaan elke productpagina staat, inclusief die van verkopers die kennenlijk onder de KOR vallen.

En ze adverteren nadrukkelijk dat je als zakelijke afnemer altijd een BTW factuur kan krijgen.

Ronduit misleidend.

Het is hoe je het leest.

Je kan lezen / interpreteren: Een BTW factuur met daarop de tekst BTW vrijgesteld is ook een BTW factuur. 

Daarnaast kan natuurlijk ook het BTW bedrag variëren per product. Alhoewel de meeste 21% zijn zijn er natuurlijk ook producten met 9%. 

Bol kan dit beter verwoorden als factuur i.p.v. BTW factuur. 

 

Uit dezelfde voorwaarden van Bol lees ik:

Wanneer een afnemer uit België met zijn zakelijk account een product of dienst van bol.com aankoopt, wordt 0% btw in rekening gebracht in verband met intracommunautaire leveringen o.b.v. artikel 138 EU BTW richtlijn 2006/112/EC.

Dat is niet correct. Er wordt het BTW tarief van Belgie in rekening gebracht en indien er een BTW nummer is opgegeven kan er 0% worden gerekend. 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 4-10-2021 om 13:04, Pomper zei:

Uit dezelfde voorwaarden van Bol lees ik:

Wanneer een afnemer uit België met zijn zakelijk account een product of dienst van bol.com aankoopt, wordt 0% btw in rekening gebracht in verband met intracommunautaire leveringen o.b.v. artikel 138 EU BTW richtlijn 2006/112/EC.

Dat is niet correct. Er wordt het BTW tarief van Belgie in rekening gebracht en indien er een BTW nummer is opgegeven kan er 0% worden gerekend. 

 

Eh, moeten Belgische bedrijven niet altijd een BTW nummer opgegeven als ze een zakelijk (klant) account willen openen?

Je citeert uit de voorwaarden voor zakelijke klanten van bol.com (die rechtstreeks iets bij bol kopen, niet van een andere verkoper op het platform)

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 4-10-2021 om 09:27, Daniel_Nijmegen zei:

moest net Bol toch bellen dus gelijk zoals makkelijkste is het even aan Bol gevraagd.

Antwoord was heel eenvoudig: ja je mag als je van KOR gebruikt gewoon op bol verkopen, hoeft dat verder ook niet bij bol te melden of iets dergelijks.

BTW berekening is iets tussen verkoper en belastingdienst.

Dus als je vraag om BTW factuur krijgt moet je factuur uitreiken maar mag je daar gewoon dus opzetten dat je van BTW vrijgesteld bent.

 

Dat is dus niet iets waarvoor je als BOL verkoper door bol voor gestraft zal worden als je geen btw op factuur kan vermelden.

 

Meer info over facturen: https://partnerplatform.bol.com/nl/hulp-nodig/financien/factuur-zakelijk-klanten/

waarbij je dus in geval van BTW tarief moet lezen dat je vermeld dat je btw vrijgesteld bent.

Verder hebben ze geen speciale info of regels over gebruik van de KOR aangezien ze daar geen partij in zijn.

 

Kan dus enkel voor de klant nog tegenvaller zijn doordat hij 21% duurder uit blijkt te zijn als hij vooraf verwacht had en dus risico dat hij daarvoor gaat terugsturen (klanten sturen soms terug als ergens anders 10 cent goedkoper blijkt (en dat gebeurd dus letterlijk zeer regelmatig)

 Ah bedankt voor het vragen! Had ze zelf ook een mail gestuurd en proberen te bellen maar krijg ze altijd moeilijk te pakken.

 

Heb inmiddels mijn klant een btw vrije factuur gestuurd :) 

 

Verder over het wel of niet aangeven van BTW door bol, waarschijnlijk nalatigheid door hun gezien een klein percentage van de verkopers KOR heeft aan staan gok ik.

 

aangepast door Mauryce
Link naar reactie
  • 0
Op 4-10-2021 om 13:20, Maxn zei:

 

Eh, moeten Belgische bedrijven niet altijd een BTW nummer opgegeven als ze een zakelijk (klant) account willen openen?

Nee, dat is niet verplicht. De scheidslijn tussen een zakelijk en particulier account is flinterdun. Eigenlijk niet bestaand. Wij ontvangen zelfs bestellingen van Belgische klanten die op het eerste gezicht particulier lijken waarna we later ineens een BTW nummer krijgen. Ze willen dan ineens de BTW terugvorderen.

 

Op 4-10-2021 om 13:20, Maxn zei:

Je citeert uit de voorwaarden voor zakelijke klanten van bol.com (die rechtstreeks iets bij bol kopen, niet van een andere verkoper op het platform)

Klopt zijn de voorwaarden voor een zakelijke Belgische klant. Frappant dat Bol zich hierbij wel met de BTW vermoeid terwijl ze een 0% niet kunnen faciliteren. 

Link naar reactie
  • 0
Op 4-10-2021 om 14:10, Rik · zei:

Ja, maar bol.com stelt dat het gaat om een prijs inclusief btw. Een prijs vrijgesteld van btw bevat echter geen btw en dat is dan dus misleiding.

 

Ik ben het wel met je eens. Echter het is anders interpreteerbaar. De totaalprijs veranderd niet. Vrijgesteld van BTW kan je zien als 0% BTW. Ik wil het geen misleiding noemen. 

Het zou Bol wel sieren als zij het inderdaad beter verwoorden. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.