• 0

bedrijfsmiddel kopen bij een leverancier in de EU

(aangepast)

Hallo allemaal,

 

Ik wil een computer kopen voor mijn eenmanszaak. Ik heb specifieke prestatie-eisen nodig voor de computer waar de computers die bij Nederlandse winkels te koop zijn niet aan voldoen. Een welbekende computerfabrikant biedt de mogelijkheid om op hun Nederlandstalige website een computer naar wens te configureren en te bestellen. Hun leverancier is echter een bedrijf in een ander EU-land. Zoals het er uit ziet gebruikt die fabrikant die leverancier ook als wettelijke winkel zodat ik niet met een Nederlandse winkel te maken heb met daar achter hun leverancier, maar direct met die leverancier als aankoopwinkel. Op de website is geen informatie beschikbaar die aangeeft dat je de computer met een factuur kan kopen die voldoet aan de eisen van de belastingdienst voor zakelijke aankopen. Het is mijn bedoeling om de computer zakelijk af te schrijven over 5 jaar en de btw van die aankoop via de omzetbelasting af te handelen.


Ik heb op de website van de belastingdienst gelezen dat je de btw van een EU-land zelf kan berekenen, maar voor zover ik weet mag een gewone niet-zakelijke factuur alleen als kostenpost worden opgegeven, dan vervalt de mogelijkheid voor het afhandelen van BTW, maar dat EU-land is BTW-verplicht en ik wil bovendien geen problemen met de investering als het niet aan factuureisen voldoet.

 

Wie kan mij hier meer over vertellen? Bij voorbaat dank .

aangepast door comboi
toelichting
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je hem zakelijk koopt is dat een intracommunautaire levering voor de fabrikant. Hij kan je een rekening uitschrijven zonder je voor de BTW te belasten.

Hij moet dan echter wel je BTW-nummer hebben en het volgende op de rekening vermelden: Umsatzsteuerpflichtig im Land des Leistungsempfängers / BTW verlegd (BTW Nr. "NLXXXXXXXXXXXX"). Jij moet dan in je eerstvolgende opgave omzetbelasting de in Nederland te betalen BTW opvoeren maar kunt die dan meteen weer aftrekken.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
Op 22-10-2021 om 10:34, comboi zei:

Een welbekende computerfabrikant biedt de mogelijkheid om op hun Nederlandstalige website een computer naar wens te configureren en te bestellen. Hun leverancier is echter een bedrijf in een ander EU-land. Zoals het er uit ziet gebruikt die fabrikant die leverancier ook als wettelijke winkel zodat ik niet met een Nederlandse winkel te maken heb met daar achter hun leverancier, maar direct met die leverancier als aankoopwinkel.

Welke welbekende computerfabrikant mag dat dan wel zijn die zo’n constructie verzonnen heeft ?

 

Als deze ‘welbekende’ de keuze heeft om als particuliere of als zakelijke klant producten te bestellen, dan is er geen probleem.

Vul je zakelijke gegevens in - inclusief je BTW-identificatienummer - en je krijgt een zakelijke factuur.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-10-2021 om 16:01, ChinaTradeConsult zei:

Als je hem zakelijk koopt is dat een intracommunautaire levering voor de fabrikant. Hij kan je een rekening uitschrijven zonder je voor de BTW te belasten.

Hij moet dan echter wel je BTW-nummer hebben en het volgende op de rekening vermelden: Umsatzsteuerpflichtig im Land des Leistungsempfängers / BTW verlegd (BTW Nr. "NLXXXXXXXXXXXX"). Jij moet dan in je eerstvolgende opgave omzetbelasting de in Nederland te betalen BTW opvoeren maar kunt die dan meteen weer aftrekken.

Ik ben me erin gaan verdiepen op de website van de belastingdienst. Dank voor de tip.

Link naar reactie
  • 0

Dank iedereen voor de reacties. Ik vroeg het omdat een bedrijf in Nederland bij een eerdere transactie een zakelijke factuur beloofde en na aankoop een niet-zakelijke overhandigde. Toen ik daarop terug kwam reageerden ze op een manier van, dat weten we niet, vraag maar aan de belastingdienst en ze weigerden daarna alsnog een zakelijke factuur voor mij aan te maken. Dit andere bedrijf zit in een ander land. Ik kan me voorstellen dat het voor hun nog minder prioriteit heeft om mij van een geldig factuur te voorzien, vandaar dat ik die situatie voor wil zijn door het hier te vragen.

 

Ik zal ze morgen eens navragen hoe het zit. Cosara, het is 1 van de top 3 computerfabrikanten. Vergelijk het met wat Pepsi is in de markt voor cola. Het is inderdaad heel apart dat hun eigen webwinkel alleen informatief is en zij alles uitbesteden aan een bedrijf ergens in de EU die de officiële ondernemer is waar je het product van koopt. Hun producten kun je in principe in elke computerzaak kopen maar ik heb een configuratie nodig die je niet kunt kopen, ook niet in losse onderdelen om zelf te assembleren. Die is alleen via die website te verkrijgen.

 

Dank allemaal voor het meedenken.

Link naar reactie
  • 0
Op 24-10-2021 om 14:40, comboi zei:

Cosara, het is 1 van de top 3 computerfabrikanten.

  1. Lenovo
  2. HP
  3. Dell

Dat zijn de top drie  en die doen alle drie zakelijk niet zo moeilijk ... ik heb dat tenminste nooit zo ervaren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

"omdat een bedrijf in Nederland bij een eerdere transactie een zakelijke factuur beloofde en na aankoop een niet-zakelijke overhandigde. Toen ik daarop terug kwam reageerden ze op een manier van, dat weten we niet, vraag maar aan de belastingdienst en ze weigerden daarna alsnog een zakelijke factuur voor mij aan te maken"

 

Dat betrof dus een ander bedrijf ? 

Heb je bij de bestelling voldoende duidelijk gemaakt dat het een zakelijke bestelling is (BTW nummer )? 

Link naar reactie
  • 0
Op 24-10-2021 om 15:57, zzpegel zei:

"omdat een bedrijf in Nederland bij een eerdere transactie een zakelijke factuur beloofde en na aankoop een niet-zakelijke overhandigde. Toen ik daarop terug kwam reageerden ze op een manier van, dat weten we niet, vraag maar aan de belastingdienst en ze weigerden daarna alsnog een zakelijke factuur voor mij aan te maken"

 

Dat betrof dus een ander bedrijf ? 

Heb je bij de bestelling voldoende duidelijk gemaakt dat het een zakelijke bestelling is (BTW nummer )? 

Dat was inderdaad een ander bedrijf en ik had duidelijk gemaakt dat ik een zakelijke factuur nodig heb.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.