• 0

Geruisloze inbreng halverwege boekjaar en vastgoed

Beste forumleden,

 

Ik heb in 2021 tot nu toe met mijn EZ een hele mooie omzet gerealiseerd. Ik wil deze omzet graag investeren in m'n onderneming, met de aankoop van een (nieuwbouw) bedrijfspand dat ik nodig heb om mijn werkzaamheden te kunnen uitbreiden.

 

Het lijkt me het meest voordelig om een geruisloze omzetting met terugwerkende kracht tot 1 januari 2021 te doen, zodat ik alleen 15% tot 25% VPB betaal over de investering, in plaats van een groot deel ~49,5% IB. Ik heb daartoe zelf een intentieverklaring opgesteld en in september aangetekend naar de Belastingdienst gestuurd.

 

Ik zit echter een beetje in m'n maag met de timing van dit alles. De levering van de grond van het nieuwbouwpand is half december; dit is niet onhandelbaar. De notaris waar ik tot nu toe contact mee heb gehad, geeft aan liever de oprichting van de holding + BV te doen in het eerste kwartaal van 2022, omdat het makkelijker is om te werken met afgesloten boekjaren.

 

Ik begrijp het belang van de notaris, maar is dit ook voor mij de meest handige optie? Mijn eenmanszaak is tot nu toe enorm overzichtelijk. Geen vastgoed, geen auto, amper afschrijvingen, geen voorraden en niet enorm veel transacties. Als ik volgend jaar opricht, is het een stuk complexer met geleverde grond en de lopende aanbouw van een nieuwbouwpand. De NOAB noemt bijvoorbeeld in een praktijknotitie: "Als tot het ondernemingsvermogen ook vastgoed behoort, dan moet men zeer alert zijn bij de inbreng van de onderneming in een BV".

 

Een losse vraag: Stel dat ik pas in 2022 de holding + BV opricht, hoe zit het dan met de tenaamstelling van de grond en het uiteindelijk gebouwde? Daar staat dan natuurlijk nog de eenmanszaak na passeren in december. Moet dat nog aangepast worden, of is dat niet nodig?

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het kan in feite allebei. Fiscaal (VPB) maakt het niets uit, want door de inbreng per 1-1-21 valt alles fiscaal toch al in de BV.

 

Wat in de praktijk wel het opletten waard is:

Bij oprichting BV's voordat jij de koopovereenkomst van het vastgoed tekent, zal het vastgoed simpelweg door de BV gekocht worden. De oprichting van de BV's moet dan dus wel afgerond zijn voordat je de koopovereenkomst tekent. Zolang de BV juridisch (1-1-21 is alleen fiscaal) niet bestaat, kan de BV immers geen overeenkomst aangaan.

 

Nu geef je aan dat de notaris liever in Q1 22 opricht. Dat kan, maar begrijpelijk vind ik het allerminst. Waarom zou het niet nu al kunnen?! Je kunt de balans van 30 juni gebruiken voor de inbrengbeschrijving. Nu er nog geen vastgoed is, hoeft dat ook niet ingebracht te worden en is er ook geen noodzaak om op overdrachtsbelasting te letten (vrijstelling bij inbreng). Volgens mij juist veel eenvoudiger dan alles in Q1 volgend jaar te doen.

 

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat bij oprichting in Q1 22 je in feite een erg lang boekjaar creëert, namelijk van 1-1-21 tm 31-12-22, dus 24 maanden. Dat kan gevolgen hebben voor het VPB tarief en bijvoorbeeld investeringsaftrek.

 

Ik zou de notaris juist verzoeken nu nog op te richten. Zo niet, dan een andere notaris.

 succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Welkom op Higherlevel!

Op 1-11-2021 om 15:49, Dalitso zei:

Het lijkt me het meest voordelig om een geruisloze omzetting met terugwerkende kracht tot 1 januari 2021 te doen, zodat ik alleen 15% tot 25% VPB betaal over de investering, in plaats van een groot deel ~49,5% IB.

Investering of bedoel je winst? Of de omzetting per saldo voordelig is voor jou, is niet te zeggen zonder meer informatie. 

 

Op 1-11-2021 om 15:49, Dalitso zei:

Mijn eenmanszaak is tot nu toe enorm overzichtelijk. Geen vastgoed, geen auto, amper afschrijvingen, geen voorraden en niet enorm veel transacties.

Oudedagsreserve?

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Dank voor alle antwoorden!

 

On 01/11/2021 at 22:11, Joost Rietveld said:

Bij oprichting BV's voordat jij de koopovereenkomst van het vastgoed tekent, zal het vastgoed simpelweg door de BV gekocht worden. De oprichting van de BV's moet dan dus wel afgerond zijn voordat je de koopovereenkomst tekent. Zolang de BV juridisch (1-1-21 is alleen fiscaal) niet bestaat, kan de BV immers geen overeenkomst aangaan.

 

De koopovereenkomst is inmiddels wel getekend, op naam van de eenmanszaak, maar ik heb er een 'meesterclausule' in laten opnemen, waarmee ik binnen een redelijke termijn de contractpartij kan laten aanpassen zonder al te veel voorbehouden. In dit geval dus naar de BV zodra deze is opgericht. Voor zover ik begrijp moet dat in ieder geval gebeuren voordat de leveringsakte gepasseerd wordt.

 

On 01/11/2021 at 22:11, Joost Rietveld said:

Nu geef je aan dat de notaris liever in Q1 22 opricht. Dat kan, maar begrijpelijk vind ik het allerminst. Waarom zou het niet nu al kunnen?! Je kunt de balans van 30 juni gebruiken voor de inbrengbeschrijving. Nu er nog geen vastgoed is, hoeft dat ook niet ingebracht te worden en is er ook geen noodzaak om op overdrachtsbelasting te letten (vrijstelling bij inbreng). Volgens mij juist veel eenvoudiger dan alles in Q1 volgend jaar te doen.

 

Juist, dank, naar deze bevestiging was ik op zoek. De verlenging van het boekjaar was me onbekend, en dat lijkt me een hele goede reden om dit zo snel mogelijk te doen. Tijd dus voor een andere notaris (die ik nog wel moet vinden en die er nog ruimte voor heeft in het drukke eindejaar).

 

On 01/11/2021 at 22:27, Ron van der Kolk said:

Investering of bedoel je winst?

 

Ik bedoelde inderdaad VPB betalen over de winst, waarna ik een groot deel van de winst investeer in het bedrijfspand.

 

On 01/11/2021 at 22:27, Ron van der Kolk said:

Oudedagsreserve?

 

Ja, er is in 2019 ongeveer €8k aan de FOR gedoteerd. Dat is te overzien, en kan ik volgens mij gewoon laten vrijvallen. Ik heb nog helemaal niet gekeken naar het omzetten in een lijfrente bij de op te richten BV; leek me vrij complex voor €8k, en de rest van m'n pensioen beleg ik al in privé, maar wellicht overdrijf ik de complexiteit.

 

(Iemand gaf me nog de tip om m'n belastingaangifte van 2019 te wijzigen om niet te hebben gedoteerd in dat jaar. Volgens mij 'kan' dat prima, maar mag het niet, omdat correcties alleen gedaan mogen worden om fouten te corrigeren. Het zou in mijn geval fiscaal wel iets voordeliger zijn.)

 

 

 

aangepast door Dalitso
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.