• 0

Hoe 19ct zakelijk per kilometer aftrek verwerken IB-aangifte?

(aangepast)

Beste forumleden,

 

het lukt met niet om de 19ct per kilometer kosten (voor zakelijk gebruik van een privé geetiketteerde wagen) op de juiste manier in de belastingaangifte in te voeren.

 

Ik voer deze kosten in bij de autokosten, alleen heeft dat tot gevolg dat de winstberekening volgens de winst en verlies rekening niet meer gelijk is aan de winstberekening via het eigen vermogen en de privéonttrekkingen/stortingen.

 

mvg,

Bart

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
Op 8-11-2021 om 06:52, bcastelijns zei:

Ik voer deze kosten in bij de autokosten

De kilometervergoeding is eigenlijk geen autokosten, maar valt onder de reiskosten/kilometervergoeding of onder een eigen Grootboekrekening kilometervergoeding.

 

Op 8-11-2021 om 06:52, bcastelijns zei:

alleen heeft dat tot gevolg dat de winstberekening volgens de winst en verlies rekening niet meer gelijk is aan de winstberekening via het eigen vermogen en de privéonttrekkingen/stortingen.

De tegenrekening is Privé-storting … als je het bedrag niet uitbetaald.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord Cosara,

 

 

Op 8-11-2021 om 08:38, Cosara zei:

 

De tegenrekening is Privé-storting … als je het bedrag niet uitbetaald.

 

Ik ben zzp-er en het gaat om mijn eigen auto, dus ik denk niet dat er sprake is van uitbetalen.

 

De belastingaangifte geeft twee categorieen van privéstortingen: 'ingebrachte onroerende zaak' en 'overige privé stortingen'. Onder welke categorie valt deze kilometervergoeding?

 

mvg,

Bart

 

Link naar reactie
  • 0
Op 8-11-2021 om 16:12, bcastelijns zei:

De belastingaangifte geeft twee categorieen van privéstortingen: 'ingebrachte onroerende zaak' en 'overige privé stortingen'. Onder welke categorie valt deze kilometervergoeding?

Je volgt daarmee de jaarrekening ... privé-stortingen en privé-opnamen.

Zonder jaarrekening is geen ondernemersaangifte IB mogelijk ... dat geldt ook voor ZZP'ers.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 8-11-2021 om 17:47, Cosara zei:

Zonder jaarrekening is geen ondernemersaangifte IB mogelijk

Om wel wat mogelijke spraakverwarring te voorkomen:

Als je met jaarrekening de balans en W&V bedoelt, inderdaad.

Die pagina's met toelichting en specificaties is in feite alleen nodig als de ondernemer dat zelf op prijs stelt of nodig heeft voor bijvoorbeeld de bank. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 8-11-2021 om 16:12, bcastelijns zei:

Ik ben zzp-er en het gaat om mijn eigen auto, dus ik denk niet dat er sprake is van uitbetalen.

 

Dat ligt aan waar je voor kiest. Als je bijvoorbeeld een zakelijke rekening en een privérekening hebt, dan zou je er voor kunnen kiezen om de reiskosten aan 'jezelf' over te maken.

 

Stel dat je 100 km met je privé-auto rijdt, dan kun je dus ook daadwerkelijk 19 euro overmaken van je zakelijke rekening naar je privérekening. Zodra je dan je boekhouding doet, dan kun je deze afschrijving meteen in de kosten boeken bij de verwerking van je bankafschriften.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 8-11-2021 om 22:16, Joost Rietveld zei:

Om wel wat mogelijke spraakverwarring te voorkomen:

Als je met jaarrekening de balans en W&V bedoelt, inderdaad.

Correct … de toelichting mag achterwege blijven.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.