• 0

Onderverhuur 230a bedrijfruimte

Vanwege de gevolgen van de huidige Corona crisis wil de huurder van mijn moeder (fitness) de gehuurde fitnesszaal onderverhuren.
Het huurcontract is een zogenaamd 230a (overige bedrijfsruimtes) en loopt met een periode van 5 jaar waarbij afgesproken is dat de tussentijdse opzegtermijn 1 jaar bedraagt voor de huurder. (BTW vrije verhuur)
Nu wil de hoofdhuurder een onderverhuurder inzetten om de kosten te drukken.
De verhuurder (wij/ mijnmoeder) is hier in principe wel mee akkoord en heeft niet echt bezwaren, immers is het voor haar belangrijker dat de maandelijkse huurpenningen gewoon tijdig betaald worden. Ook heeft zij begrip voor de situatie van de hoofdhuurder.
Waarmee moeten wij rekening houden? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de huurder het voor een hogere huurprijs gaat verhuren. 
Lijkt mij gebruikelijk dat we de concept-onderhuurovereenkomst mogen inzien en pas dan aan de hand van die inhoud toestemming kunnen geven?

Zijn er addertjes m.b.t. opzegtermijnen etc?

Wie kan mij daar wat meer over zeggen?


 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 20-12-2021 om 07:47, zzpegel zei:

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de huurder het voor een hogere huurprijs gaat verhuren. 

Waarom niet? Zo “natuurlijk” lijkt mij deze aversie niet: ook de huurder moet een bepaald leegstandsrisico kunnen afdekken/incalculeren in de prijs. 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Op 20-12-2021 om 07:56, Norbert Bakker zei:

Waarom niet? Zo “natuurlijk” lijkt mij deze aversie niet: ook de huurder moet een bepaald leegstandsrisico kunnen afdekken/incalculeren in de prijs. 

Goedemorgen Norbert! Het gaat niet om gehele verhuur maar meer om een aantal uren per week. De hoofdhuurder blijft zelf ook nog een x-aantal uren de sportzaal gebruiken. 

Hij heeft aangegeven de kosten te willen drukken. Snap wat je bedoelt maar het is meer het gevoel dat beetje tegenstrijdig is. 

Als verhuurder willen we natuurlijk dat de huurpenningen binnen blijven komen maar als er dan "verdient" wordt aan een onderhuurder vind ik persoonlijk een lastige. Maar snap wat je bedoelt :-) 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 20-12-2021 om 08:39, zzpegel zei:

Als verhuurder willen we natuurlijk dat de huurpenningen binnen blijven komen maar als er dan "verdient" wordt aan een onderhuurder vind ik persoonlijk een lastige.

hypothetisch of realiteit?
Ingeval van realiteit  … Laat het zakelijke belang niet door een persoonlijk gevoel beïnvloeden.

In deze roerige tijden is het toch belangrijk dat de huur voor de volle 100% betaald blijft worden?

Je kunt het ook verbieden - als het huurcontract dat mogelijk maakt  - en wachten tot de huurder failliet gaat … dan heb je niks.

aangepast door Cosara
Iets vriendelijker benaderd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Een auto per dag huren is ook een stuk duurder dan er 1 leasen voor 2 jaar of 4 jaar. Daar zitten andere risico's aan en levert andere kosten op. Bij onderverhuur per dag is dat net zo..

Hou het zakelijk. Bepaal zo nodig welke activiteiten wel mogen en welke niet, maar bepaal niet voor welke prijs.

Beperk desnoods de toestemming tot de periode zolang corona duurt.

Maar bemoei je niet met de prijs. Er zijn zat dingen waar jullie nu niks voor rekenen omdat je dat ook niet levert maar de onderverhuurder levert wel aanvullende diensten. 

bijv een zaal die volledig ingericht wordt onderverhuurd het is dus ook redelijk dat de onderverhuurder in zijn prijs ook rekening houdt met de kosten van die inrichting  daarnaast zijn er nog zaken als energiegebruik. de inzet van personeel voor openen/sluiten en schoonmaken van de locatie.

Allemaal bijkomende kosten die ook doorgerekend moeten kunnen worden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.