• 0

boekhouder te druk, vraagt uitstel aan zadelt klant op met belasting rente

(aangepast)

Ik had graag jullie mening.

Ik zit al 3 jaar bij een boekhouder en ik ben altijd redelijk alert en had dit jaar als in maart een afspraak voor aangifte IB.

 

Nu heb ik de concept aangifte gekregen dezelfde week waar ik nog wat kleine vragen over had. deze heb ik heb begin april gesteld.

 

Nu kreeg ik daarop van een collega het antwoord dat hij mijn contact over zou nemen en diezelfde week terug zou komen op mijn vragen.

 

Eind april meldt hij me dat hij geen tijd heeft om op mijn vragen terug te komen wegens de BTW aangiftes die er nog liggen en dat hij het verplaatst naar mei.

 

Ik was me bewust dat er mogelijk belasting rente betaald moet worden indien niet voor 1 juli betaald werd.

 

Nu was ik in de veronderstelling dat ik nog makkelijk voor 1 juli kon betalen, gezien het begin mei was.

 

Eind mei is de aangifte uiteindelijk ingediend en ik was me er niet van bewust dat het weken kon sturen voor ik een aanslag kreeg en dat er vervolgens ook die maximale 19 weken belasting rente wordt gerekend. Dit kwam voor mij neer op een bedrag van 400.-

 

Ik vind dit de schuld en tekortkoming van mijn boekhouder. Ook vind ik de rente en de termijn dat de belasting dienst gebruikt negens over gaan.

 

Want ze nemen alle tijd om de aanslag te sturen en dan berekenen ze ook nog de rente tot 6 weken na datum aanslag. Dus ook als ik nu direct betaal, moet ik nog rente betalen over een periode tot begin oktober? Daar zal ik zeker bezwaar tegen aantekenen, maar dat zal vast zinloos zijn.

 

Maar wat betreft de boekhouder vind ik het zijn verantwoordelijkheid om zijn klanten te behoeden voor extra kosten, daar betaal ik hem uiteindelijk toch niet voor?

Dat hij het druk heeft is niet mijn probleem en uitstel aanvragen wat hij voor al zijn klanten doet, helpt hem maar jaagt zijn klanten dus op kosten.

 

Ik heb hem dit medegedeeld, maar hij toont hierin geen berouw, buiten dat hij snapt het vervelend te vinden, maar daar heb ik niks aan.

 

 

 

aangepast door Hans van den Bergh
Leesbaarheid verbeterd met alinea's
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, ThinkStrong zei:

Ik vind dit de schuld en tekortkoming van mijn boekhouder.

dat ben ik in dit specifieke geval (aangifte allang klaar, maar telkens het indienen vooruitschuiven) met je eens.

1 uur terug, ThinkStrong zei:

Ook vind ik de rente en de termijn dat de belasting dienst gebruikt negens over gaan.

ook eens, maar daar kun je zelf niets tegen doen, behalve over het lopende jaar een voorlopige aanslag aanvragen en betalen en/of een boekhouder zoeken die wel op tijd indient.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Ward van der Putje dient een aangifte in eerste aanleg stellig, juist en volledig in te dienen. Verbeterde aangiftes zijn mogelijk, maar als je dit elk jaar doet om rente te voorkomen dan zal de fiscus daar toch wel eens kritisch over kunnen worden. In beginsel kun je rente simpel voorkomen door een voorlopige aanslag te vragen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

IB2021 en dan heeft de boekhouder geen uitstel aangifte aangevraagd? Is hier sprake van rente of boete?

 

Ik snap het relatiebeheer of de interne overdracht van jouw klantdossier niet precies. Ik neem aan dat je dit zelf voor het lopende jaar toch ook in detail zou willen weten?


Mvg,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 1

De interne overdracht was omdat mijn contact persoon die de aangifte had gedaan bij dit kantoor vertrokken was helaas. Het betreft hier geen boete, want uitstel was aangevraagd iets wat ze schijnbaar voor al hun klanten standaard doen. Maar bij uitstel is het dus blijkbaar onmogelijk om voor 1 juli te betalen en wordt er belasting rente gerekend. Gezien ik idd geen voorlopige aanslag had ging dat over een flink bedrag.. het leed is al geschied helaas, maar zo had ik net zo goed zelf aangifte kunnen doen.

Link naar reactie
  • 1
53 minuten geleden, ThinkStrong zei:

Maar bij uitstel is het dus blijkbaar onmogelijk om voor 1 juli te betalen en wordt er belasting rente gerekend.

 

om nog even wat puntjes op de i te zetten ((of zout op slakken te leggen)..

 

- Het criterium voor belastingrente is dat de aangifte voor 1 mei moet zin ingediend, niet of er voor 1 juli is betaald. zie deze link over belastingrente incl rekenvoorbeelden
 

- Wat betreft uitstel is het waarschijnlijk zo dat jou administratiekantoor onder de uitstelregeling belastingconsulenten valt dan krijg jij geen bericht dat er uitstel is aangevraagd.

De andere optie is dat er helemaal geen uitstel was, maar dat er gewoon eind mei aangifte is gedaan. formeel is de aangifte dan te laat, maar bij de IB heeft dat geen consequenties.

 

- Net als Joost vind ik dat de rente het gevolg is van uitstellen van de aangifte.

Enerzijds kun je ook begrijpen dat als een collega vertrekt dat werk zich opstapelt, maar dat is het probleem van het administratiekantoor en niet van jou. Jij hebt snel gereageerd op de concept aanvraag, kennelijk was niet met jou gecommuniceerd dat jou contactpersoon zou vertrekken.

 

- Ook ik zou je aanraden om standaard met een voorlopige aanslag te gaan werken. Dan kun je in termijnen betalen en als er nog een restbetaling is bij de definitieve aanslag dan gaat de rente alleen over dat restbedrag.

Het voordeel van een voorlopige aanslag is dat je die meerdere keren per jaar kan aanpassen als de situatie daarom vraagt.

en als je uiteindelijk teveel betaald blijkt te hebben dan krijg je soms zelfs belastingrente over de teruggave. Maar goed daar wordt je ook niet rijk van als je verschil max een paar honderd euro is.

 

- Tot slot zou ik, nu je een nieuwe contactpersoon hebt ook de afspraak (her)bevestigen dat jij altijd vóór 1 mei aangifte wil hebben ingediend om de belastingrente te voorkomen.

Eventueel zou je zelfs kunnen vragen dat jij niet in hun collectieve uitstelregeling wilt zitten.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je had (achteraf en in het algemeen) niet accoord moeten gaan met het wijzigen en terugkomen op toezeggingen. Wat ik mis is dat je zelf nog een keer extra herinnerd of nagevraagd hebt. Ik zou het probleem (jouw financiële nadeel) gewoon bij deze boekhouder neerleggen met verzoek om een passende oplossing. Of verwijs gerust naar dit topic dat er algemeen beschouwd toch echt iets mis lijkt te gaan.

 

Andersom weten wij hier niet hoe groot of klein jouw opmerkingen bij het concept waren. Zie ook de diversiteit aan jouw historische berichten hier.

 

Mocht je definitief ontevreden zijn over de gang van zaken en/of geboden compensatie dan is het tijd om voor een andere boekhouder te kiezen.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.