• 0

BTW verwerken boekhouding fiscale eenheid BV's

(aangepast)

Goedemiddag,

 

Ik heb een holding BV met daaronder een werk BV, deze vormen samen een fiscale eenheid voor de BTW.

 

Voorheen was dit een eenmanszaak.

 

Beide BV's hebben een eigen administratie en er bestaat ook een Rekening Courant tussen beide BV's.

 

Nu is de situatie als volgt (fictieve cijfers gebruikt):

 

Werk BV moet aan BTW betalen: €1000

 

Holding BV krijg BTW terug: €100

 

Nu mag ik deze 2 met elkaar verrekenen (omdat het een fiscale eenheid is), dus in totaal is er €900 overgemaakt naar de Belastingdienst door de Holding BV.

 

Ik kom er echter niet uit hoe ik dit in beide administraties moet verwerken.

 

Op de balans van Werk BV staat die €1000 BTW die moest worden voldaan.

 

Op de balans van Holding BV staat die €100 die we nog krijgen van de BD.

 

Maar in totaal is er dus €900 overgemaakt naar de BD.

 

Wie helpt mij verder op weg met het doen van de juiste boekingen? Alvast hartelijk dank! 

aangepast door heritage
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste Rik,

 

Bedankt voor het delen van dit artikel, daar was ik niet van op de hoogte. 

 

De holding bezit 100% van de aandelen van de Werk BV. Ook is er een management overeenkomst tussen holding en werk BV. Als ik het artikel goed lees, 'moeit' de holding zich in de werk BV en kan de BTW dus worden afgetrokken door de holding. De omzet tussen holding en werk BV (management vergoeding) is echter wel 0% BTW, omdat het een fiscale eenheid is.

 

De Holding heeft mij (DGA) in loondienst.

 

In dit geval gaat het om de reparatie van het scherm van mijn (zakelijke) telefoon. Die BTW heb ik in de holding afgetrokken. 

aangepast door heritage
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, heritage zei:

In dit geval gaat het om de reparatie van het scherm van mijn (zakelijke) telefoon. Die BTW heb ik in de holding afgetrokken. 

Normaal doe je dat soort dingen in de werkmaatschappij. Juist omdat een holding vaak geen economische activiteiten heeft (en dan ook geen BTW-ondernemer is).

 

Omdat de holding echter wel managmentfee factureert zou deze dus wel weer BTW-ondernemer zijn. (Is dat ook nog zo in een fiscale eenheid? Ik denk het wel maar weet dat het zeker.)

 

Maar ik denk sowieso dat het handiger is dit soort kosten gewoon in de werkmaatschappij te hebben. Wie betaald de telefoonkosten e.d.?

 

Ps. Volgens mij mag en kan de holding ook nog individueel OB-aangifte doen.

 

Quote

Ook hoeft er maar één btw-aangifte te worden gedaan. Niet iedere vennootschap hoeft dus meer apart een aangifte omzetbelasting te doen (als het wenselijk is, kan dat overigens wel).

https://www.dejongeaccountants.nl/fiscale-eenheid/

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, Rik · zei:

Normaal doe je dat soort dingen in de werkmaatschappij. Juist omdat een holding vaak geen economische activiteiten heeft (en dan ook geen BTW-ondernemer is).

 

Omdat de holding echter wel managmentfee factureert zou deze dus wel weer BTW-ondernemer zijn. (Is dat ook nog zo in een fiscale eenheid? Ik denk het wel maar weet dat het zeker.)

 

Maar ik denk sowieso dat het handiger is dit soort kosten gewoon in de werkmaatschappij te hebben. Wie betaald de telefoonkosten e.d.?

 

Dat lijkt mij niet correct. Ik ben enkel DGA van de holding, de werk BV en holding hebben een managementovereenkomst. De telefoonkosten worden door de holding gefactureerd aan de werk BV.

Als de werk BV een ZZP'er zou inhuren, zou die zijn/haar telefoonkosten toch ook gewoon kunnen declareren. De Werk BV zou die kosten toch ook niet direct betalen?

Maar goed, we gaan een beetje off-topic. 

De vraag is hoe ik de boekingen moet doen in de administraties om die weer kloppen te krijgen, nadat de BTW met elkaar is verrekend.

 

Iemand een idee?
 

Link naar reactie
  • 0
38 minuten geleden, blue-tik zei:

De vraag is hoe ik de boekingen moet doen in de administraties om die weer kloppen te krijgen, nadat de BTW met elkaar is verrekend.

Het boeken is het minst moeilijke in deze kwestie. Je kunt gewoon de te weinig betaalde BTW door de werkmaatschappij overboeken naar de holding als terug ontvangen BTW. In de holding boek je dat ontvangen bedrag (die €100) tegen de te ontvangen BTW. En in de werkmij boek je het bedrag (€100) op de te betalen BTW.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Via rekening Courant. Immers, je werk BV betaalt de btw op de kosten, terwijl de holding die btw aftrekt. Dat zet je recht via de rekening Courant tussen holding en werk BV.

 

Stel de werk BV koopt voor 121 incl btw spullen en betaalt dat meteen, dan boek je:

 

Debet Kosten 100

Debet RC holding 21

Credit bank 121

 

En in je holding:

 

Debet te vorderen BTW 21

Credit RC werk BV 21.

 

Overigens, ter lering en vermaak:

 

Een fiscale eenheid btw ontstaat als aan de wettelijke eisen (eenheid op economisch, organisatorische en financiëel gebied) is voldaan. Dus ook zonder dat je een beschikking aanvraagt.

 

Zonder beschikking doet elke BV zelfstandig aangifte. Op interne facturen reken je echter geen btw. Dat is overigens niet hetzelfde als 0%! Nul procent is namelijk een tarief. Binnen de fiscale eenheid speelt btw simpelweg geen rol.

 

Dat daardoor de holding geen btw belaste omzet behaalt en op het oog dus geen BTW ondernemer zou zijn, is dus een misvatting.

 

Zie ook dit heldere artikel

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Rik · Bedankt, ik heb hem nu goed kunnen boeken. Doordat ik de holding de BTW had voorgeschoten was ik even in de war met de boeking. Maar het staat nu goed!

 

Joost Rietveld Bedankt! Voor de reparatie van het telefoonscherm heeft de holding een factuur ontvangen met BTW en deze is voldaan aan de leverancier, laten we zeggen €121. De holding heeft de werk BV vervolgens een factuur verzonden voor de declaratie, exclusief BTW. €100 in dit geval. Gaat dit nu goed?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.