• 0

Klant vraagt addendum vanwege wijziging uurtarief. Wie kan me helpen?

Beste Higherlevelaars,

 

Per januari wijzig ik mijn uurtarief voor een klant waar ik al jaren voor werk. Die klant vindt dat goed, maar vraagt een addendum voor bij het bestaande contract. Ondanks mijn 12-jarige ondernemerservaring, had ik van een addendum werkelijk nog nooit gehoord. Inmiddels heb ik wat gegoogeld en wat voorbeeld-addendums gevonden. Echter, die gaan allemaal over bijvoorbeeld werknemers wiens contractvoorwaarden wijzigen. Kan iemand me helpen aan een addendum wat voor mij bruikbaar is? Aan welke voorwaarden moet zoiets voldoen? Voorbeelden zijn zeer welkom.

 

Bedankt alvast!

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een addendum is eigenlijk gewoon een aanvulling op een document, in jouw geval het contract. Maar dat heb je inmiddels al gevonden, vermoed ik.

 

Als eerste goed om duidelijk te maken waar het addendum bij hoort, met iets als: "Dit is een addendum op contract X tussen partij Y en partij Z, ondertekend op DATUM."

 

Je wijzigt het onderdeel in het contract over je uurtarief, dus dat zal je duidelijk moeten maken in het addendum. Denk aan: "Per 1 januari 2023 wijzigt het overeengekomen uurtarief dat partij Y aan partij Z rekent voor dienst A van €1 naar €2."

 

Dan is het wellicht nog goed om expliciet te vermelden dat het uurtarief als enige wijzigt, bijvoorbeeld met de strekking: "Alle andere afspraken en voorwaarden uit contract X blijven in stand."

 

Tot slot een handtekening van beide partijen eronder en toevoegen op de plek waar je het originele contract ook bewaart.

 

Formeel gezien zijn er dus niet veel voorwaarden, het belangrijkste is dat het duidelijk is waarover het gaat, wat er wijzigt en dat beide partijen het daarmee eens zijn.

Link naar reactie
  • 0

wat de voorwaarden zijn?

Dat er opstaat wat je afgesproken hebt.

 

Er zijn geen vormvereisten. Als zij erop staan dat een tariefswijziging via een addendum moet dan zou ik ook verlangen dat ze hem ondertekenen. (en jij dan ook natuurlijk)

tariefsverhogingen zijn meestal een kwestie van een brief of mailtje..

 

Wat ik er in zou zetten?

- Gegevens van opdrachtgever en opdrachtnemer

- addendum bij overeenkomst X dd xx-xx-xx

- de wijziging

- handtekeningen van beide partijen

 

Wijzigingstekst kort en bondig houden bijv:

Het in art xx van de overeenkomst genoemde uurtarief van xx euro wordt met ingang van 1-1-2023 verhoogd naar yy euro.

 

 

Verder niet te spannend maken.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Een addendum voor een verhoging van het uurtarief is volslagen onzinnig.

 

Je bericht je klant(en) dat het tarief per 1 januari a.s. van x naar y wijzigt en vertrouwt ze daarmee akkoord zonder tegenbericht binnen 30 dagen.

 

Tenzij je met een slechte overeenkomst en dito algemene voorwaarden werkt ....

 

Ook kan je een voorstel voor tariefwijziging doen en verzoeken om een reactie met instemming. 

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.