• 0

BTW 0% or 21% - VAT rate brokerage in transport, storage and import

Hallo mijn adviseurs, ik zou graag willen weten of ik BTW 0% of 21% moet rekenen. Dank u voor uw hulp.

 

PLAATS
- Ik ben ZZPer (eenmanszaak) gevestigd in Nederland.
- Mijn individuele klant (geen ondernemer) woont buiten de EU.

 

MIJN DIENST
1. Ik betaal aan de online winkel (100 euro bijvoorbeeld) in Duitsland.
2. De Duitse winkel verzendt naar mijn klant.

 

VOORWAARDE
Ik heb een bewijs dat het product buiten de EU is aangekomen.

 

VRAAG
Factureer ik mijn klant 121 of 100 euro?

 

WEBSITE IK STUDEER
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/diensten_met_0_btw/bemiddeling_bij_vervoer_en_opslag

 

===========================

 

Hello my advisors, I would like to know if I must charge VAT 0% or 21%. Thank you for your help. 

LOCATION
- I am ZZPer (eenmanszaak) based in the Netherlands.
- My individual customer (not entrepreneur) lives in outside EU country.

MY SERVICE
1. I pay to online store (100 euro for example) in Germany.
2. The German store will ship to my customer.

CONDITION
I have a proof the product arrived outside EU.

QUESTION
Do I invoice my customer 121 or 100 euro?

WEBSITE I STUDY
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/diensten_met_0_btw/bemiddeling_bij_vervoer_en_opslag

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

De link gaat over het verlenen van diensten, je factureert aan de klant buiten de EU voor levering van een product. Het lijkt er dus op dat jij bij de Duitse webshop een product koopt, verkoopt aan een klant buiten de EU en de webshop de verzending regelt (gewoon dropshippen dus).

 

Dropshipping is geen bemiddeling, het is sowieso nogal ridicuul om een klant buiten de EU 21% Nederlandse BTW te gaan factureren, voor goederen die vanuit Duitsland naar de buiten de EU verzonden worden en dus niet eens in Nederland komen. Export is belast met 0% BTW. 

 

Dat je ZZPer bent is ook niet relevant.

 

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, Bert. zei:

The link is about providing services, you invoice the customer outside the EU for delivery of a product. So it seems that you buy a product at the German webshop, sell it to a customer outside the EU and the webshop arranges the shipment (just dropshipping).

 

Dropshipping is not mediation, it is in any case quite ridiculous to invoice a customer outside the EU with 21% Dutch VAT, for goods that are sent from Germany to the outside of the EU and therefore do not even arrive in the Netherlands. Export is taxed with 0% VAT. 

 

The fact that you are self-employed is also irrelevant.

 

Bedankt voor je reactie Bert. Kunt u mij alstublieft uw antwoord vertellen? Ik moet de klant 0% of 21% factureren?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.