• 0

November start - zelfstandige aftrek etc

Beste ondernemers,

 

Per 1 nov zal ik starten als zzp’er. Zal dan werkzaam zijn als financial consultant. Heb reeds zicht op een aantal opdrachten waaruit ik kan kiezen en zal naar alle waarschijnlijkheid in de week van 1 nov starten (volgende week dus al). 

Nu het volgende;

Ik ben tot 31 december nog in loondienst (opzegtermijn van 2 maanden) waarbij de prestatieplicht in overleg is opgeschort. Wordt dus nog doorbetaald tot einde jaar ondanks dat ik mijn spullen heb ingeleverd en het afscheid reeds heb gehad. 
Werkgever heeft geen beperkingen opgelegd, dus mag naast de twee maanden in loondienst ‘gewoon’ als zzp’er aan de slag.

Belastingdienst ziet mij - als ik het goed heb - echter niet als ondernemer omdat ik

a) niet aan de urencriterium kan voldoen - start immers pas op 1 nov en zal voor einde jaar niet de vereiste 1225 uur aan de onderneming kunnen besteden.

b) het gehele jaar een dienstbetrekking heb waarbij er reeds IB wordt ingehouden/ betaald. 
 

1) kom dus niet in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek en derhalve ook niet voor de startersaftrek.

2) kom niet in aanmerking voor de MKB winst vrijstelling. 
3) dientegevolge kom ik ook niet in aanmerking voor de KIA of voor willekeurig afschrijven.
 

Moet echter wel een aantal investeringen doen om het werk uit te kunnen voeren; denk aan laptop, website, visitekaartjes, etc. 
Ik neem aan dat ik die als bedrijfskosten in mindering kan brengen op de winst, maar hoe zit het met de KIA? Mag ik deze investeringen ook volgend boekjaar als KIA boeken? 
 

Verder, hoe ziet de aangifte IB eruit? Moet ik de bedrijfswinst (omzet minus bedrijfskosten zoals hierboven geschetst) zien als ‘inkomsten uit overig werk’ en die als dusdanig aangeven nu ik niet als ondernemer zal worden gezien door de Belastingdienst voor de twee maanden die dit jaar nog resteren? 
 

Hoe zit het met de omzetbelasting? Mag ik de BTW van bepaalde bedrijfskosten (onderhoud auto, btw op benzine etc) wel in mindering brengen als ik geen ondernemer voor de IB ben? 
 

bij voorbaat dank.

ps: zou bijna pas in januari willen beginnen door al deze vragen, maakt het een stuk gemakkelijker.


 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 2
11 uur geleden, Jeffrey81 zei:

Belastingdienst ziet mij - als ik het goed heb - echter niet als ondernemer omdat ik

a) niet aan de urencriterium kan voldoen - start immers pas op 1 nov en zal voor einde jaar niet de vereiste 1225 uur aan de onderneming kunnen besteden.

Het wel of niet ondernemer zijn voor de IB staat los van het urencriterium.

U bepaald, als startende ondernemer, voornamelijk zelf of u een IB-ondernemer bent.
 

11 uur geleden, Jeffrey81 zei:

1) kom dus niet in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek en derhalve ook niet voor de startersaftrek.

2) kom niet in aanmerking voor de MKB winst vrijstelling. 
3) dientegevolge kom ik ook niet in aanmerking voor de KIA of voor willekeurig afschrijven.

1. Correct.

2. Niet correct. (Zie het voorgaande antwoord)

3. Niet correct. (Zie het voorgaande antwoord)

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
12 uur geleden, Jeffrey81 zei:

1) kom dus niet in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek en derhalve ook niet voor de startersaftrek.

2) kom niet in aanmerking voor de MKB winst vrijstelling. 

De zelfstandigenaftrek (incl startersaftrek)  is vrijwel zeker dat dat niet lukt. Alleen als je kunt aantonen dat je in 2022 al heel veel voorbereidingsuren hebt gedaan. Maar ik zou er persoonlijk geen doel van maken proberen dat te halen.

 

12 uur geleden, Jeffrey81 zei:

Verder, hoe ziet de aangifte IB eruit? Moet ik de bedrijfswinst (omzet minus bedrijfskosten zoals hierboven geschetst) zien als ‘inkomsten uit overig werk’ en die als dusdanig aangeven nu ik niet als ondernemer zal worden gezien door de Belastingdienst voor de twee maanden die dit jaar nog resteren? 
 

Of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting kun je bepalen via de ondernemerscheck

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/hulpmiddel-checken-of-ik-ondernemer-ben-voor-de-inkomstenbelasting

 

maar het is als starter met omzet en kosten ook meestal mogelijk het standpunt in te nemen dat je vanaf 1 november 2022 ondernemer bent omdat sommige criteria alleen (objectief) achteraf zijn vast te stellen en je als starter uit mag gaan van de situatie die je nastreeft. (bijv op basis van je businessplan)

 

 

12 uur geleden, Jeffrey81 zei:

Hoe zit het met de omzetbelasting? Mag ik de BTW van bepaalde bedrijfskosten (onderhoud auto, btw op benzine etc) wel in mindering brengen als ik geen ondernemer voor de IB ben? 

 

De omzetbelasting wordt apart beoordeeld en dat ben je al heel snel en staat volledig los van de IB vraag.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/ondernemer

 

12 uur geleden, Jeffrey81 zei:

ps: zou bijna pas in januari willen beginnen door al deze vragen, maakt het een stuk gemakkelijker.

Nee hoor, je moet je niet te veel af laten leiden door dit soort papieren regels en je realiseren.

 

En kijk vooral ook naar de startersinformatie van de belastingdienst

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/startende-ondernemer/startende-ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de verhelderende berichten. 
Had de ondernemerscheck reeds gedaan maar werd op het verkeerde been gezet door de toelichting dat je geen ondernemer bent als je in loondienst bent en ernaast wat klussen doet. Iets te letterlijk genomen daar het wel het karakter heeft van een onderneming - ga vanaf november 40 uur per week aan de slag. 
Ik ben enorm geholpen! 
 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.