• 0

Btw op bank diensten maar geen nota die voldoet aan factuureisen

Sinds 1 juli staat er op mijn maand tarifferings nota van ABN AMRO een post klant onderzoek welke belast is met 21% BTW. Het BTW bedrag staat ook gespecificeerd op de Nota. 
 

Deze nota voldoet echter niet aan de factuureisen voor een BTW factuur, tenminste het KVK en BTW nummer ontbreken. 

 

Voorheen boekte ik deze kosten met deze nota als onderbouwing, het waren uitsluitend diensten vrijgesteld van btw

Zie ook dit topic, waarin ook bevestigd werd dat dit een gangbare manier is.

 

Op de vraag aan ABN AMRO of er een btw factuur te downloaden is heb ik nog geen antwoord weten te krijgen. Maar ik krijg niet de indruk dat dit een makkelijke opgave gaat worden.

 

Iemand van jullie hier ook al tegen aangelopen, misschien bij een andere bank.
 

En hoe zijn jullie ermee om gegaan. 
 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Persoonlijk doe ik niets met dat BTW bedrag bij ABN-AMRO.

Het gaat dan ook maar om een eurotje per maand...

 

Bij de ING daarentegen doe ik hetzelfde bedrag wél in de voorbelasting, maar van ING krijg je een aparte factuur - met factuurnummer, datum, BTW-nummer etc.

 

En bij ABN-AMRO inderdaad alleen een opmerking "21%" bij die ene post "Klantonderzoek" bij hun 'tariferingsnota' (zonder een echte factuur dus).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Persoonlijk doe ik niets met dat BTW bedrag bij ABN-AMRO.

Het gaat dan ook maar om een eurotje per maand...

 

Dat is inderdaad ook een route waar ik aan dacht, in ieder geval de weg met de minste weerstand.

Toch zijn dat 12 eurotjes per jaar en dat keer 2 in mijn geval.

 

Is toch een lekkere lunch, dus ik dacht ik gooi een balletje op.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Zou het kunnen dat ABN Amro de regels voor een vereenvoudigde factuur mag volgen/volgt omdat voor de belaste diensten het factuurbedrag incl btw lager dan 100 euro per kostennota is.

Ik denk dat ik dat standpunt in zou nemen als ik de voorbelasting (toch) wil aftrekken.

maar voor 24 euro kun je volgend jaar nog net 2 broodjes kroket halen :face-savoring-food:

Zelf ben ik altijd erg van "laat maar" voor dit soort bedragen. 1 euro is niet veel meer waard dan 1 minuut van mijn tijd..

 

 

Ow en mocht je toch met ABN AMRO in de slag willen. kun je ze misschien doorverwijzen naar deze informatiepagina, niet zo betrouwbaar als de site van de belastingdienst, maar wel amusant. :-)

https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/ondernemerstips/regelingen-en-administratie/wat-moet-er-op-een-factuur-staan.html

 

 

edit toevoeging

3 minuten geleden, Ward van der Put zei:

 

Daar zat ik ook aan te denken, het ding is.. dat dit volgens mij geldt voor de omschrijving op het dagafschrift / de betaalregel.

ABN stuurt een aparte (digitale) nota voor kosten en daar geldt die automatische afschrijvingsregel niet voor naar mijn interpretatie. en volgens mij staat bij ABN amro geen btw bedrag in de omschrijving.

Link naar reactie
  • 1

Tja, je zou het kunnen terug claimen natuurlijk (als voorbelasting meenemen dus).

 

De reden waarom ik het niet doe is eigenlijk dat ik het dan als factuur zou opnemen (en zoals je zelf al zei: geen factuurnummer, geen BTW-nummer van 'MKB Banking' op hun nota...) en dan zou ik iets moeten verzinnen als fictief factuurnummer om dat in het systeem te krijgen enz. 

 

En gezien ik alleen één ABN-AMRO rekening heb gaat het hier alleen om een halve lunch per jaar...!

 

Vandaar dat ik het laat zitten.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1



Zelf ben ik altijd erg van "laat maar" voor dit soort bedragen. 1 euro is niet veel meer waard dan 1 minuut van mijn tijd..

 

Ergens wel, maar anderzijds: bij ING is het onderhand 12 euro per maand incl, dus zeg 24 euro BTW per jaar. Da's nog niet veel, maar als je er helemaal niets mee doet dan  gaat het natuurlijk niet van je winst af en betaal je ook onterecht belasting over de 10 euro ex btw. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 uur geleden, Ward van der Put zei:

Daar had ik nog even niet bij stil gestaan, de aangepaste regels, maar de automatische afschrijving sluit niet helemaal aan, dan zou in de omschrijving van de afboeking het BTW bedrag vermeld moeten worden, dat is hier niet het geval

 

5 uur geleden, Roel J zei:

Zou het kunnen dat ABN Amro de regels voor een vereenvoudigde factuur mag volgen/volgt omdat voor de belaste diensten het factuurbedrag incl btw lager dan 100 euro per kostennota is.

Ik denk dat ik dat standpunt in zou nemen als ik de voorbelasting (toch) wil aftrekken.

maar voor 24 euro kun je volgend jaar nog net 2 broodjes kroket halen :face-savoring-food:

Zelf ben ik altijd erg van "laat maar" voor dit soort bedragen. 1 euro is niet veel meer waard dan 1 minuut van mijn tijd..

 

De nota voldoet volledig aan de eisen voor een vereenvoudigde factuur, dit standpunt kan zeker stand houden.

 

5 uur geleden, Roel J zei:

Ow en mocht je toch met ABN AMRO in de slag willen. kun je ze misschien doorverwijzen naar deze informatiepagina, niet zo betrouwbaar als de site van de belastingdienst, maar wel amusant. :-)

https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/ondernemerstips/regelingen-en-administratie/wat-moet-er-op-een-factuur-staan.html

 

Dit is inderdaad hilarisch :smiling-face-with-sunglasses:

 

5 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Tja, je zou het kunnen terug claimen natuurlijk (als voorbelasting meenemen dus).

 

De reden waarom ik het niet doe is eigenlijk dat ik het dan als factuur zou opnemen (en zoals je zelf al zei: geen factuurnummer, geen BTW-nummer van 'MKB Banking' op hun nota...) en dan zou ik iets moeten verzinnen als fictief factuurnummer om dat in het systeem te krijgen enz. 

 

En gezien ik alleen één ABN-AMRO rekening heb gaat het hier alleen om een halve lunch per jaar...!

 

Vandaar dat ik het laat zitten.

 

Ik boek zelf deze bankkosten als sinds jaar en dag via een inkoopfactuur, het enige verschil is dat ik nu een extra regeltje zou moeten zetten, eentje voor het vrijgestelde bedrag en eentje voor het BTW bedrag. Als factuurnummer gebruik ik het volgnummer, ookal komt dat elk jaar terug. in mijn boekhoudsoftware is dat geen probleem

 

5 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Ergens wel, maar anderzijds: bij ING is het onderhand 12 euro per maand incl, dus zeg 24 euro BTW per jaar. Da's nog niet veel, maar als je er helemaal niets mee doet dan  gaat het natuurlijk niet van je winst af en betaal je ook onterecht belasting over de 10 euro ex btw. 

Dit volg ik niet helemaal Benm, als je er niks mee doet, dan boek je de bankkosten inclusief btw toch als kosten. In dat geval valt het btw bedrag in de kosten, en is de winst juist lager, dus betaal je over een lager bedrag belasting. 

 

aangepast door Paul van Minderhout
quote toegevoegd verwijzing naar factuureisen ABN
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

ik zie nu de volgende mogelijkheden.

 

  1. BTW laten zitten en de gehele bankkosten inclusief btw als bankkosten boeken
  2. BTW in de vooraftrek meenemen en de nota beschouwen als vereenvoudigde factuur

Bij optie 1 betaald de belastingdienst ook nog een beetje mee omdat er meer kosten worden opgevoerd, dus misschien zit die lunch er bij deze optie niet in, maar een broodje kroket zou moeten lukken. Als de adminstratieve last ook nog eens toeneemt, en het kost 1 minuut meer tijd op te boeken is dit de beste optie.

 

Bij optie 2 kan het lastig worden de kosten juist te boeken in sommige boekhoud pakketten omdat vereiste informatie niet voorhanden is op de factuur. 

 

In mijn geval past optie 2 dan het beste, ik boek de bankkosten reeds als inkoopfactuur, met een fictief factuurnummer en de nota als bijlage. Als ik de nota beschouw als een vereenvoudigde factuur dan voldoet hij wel aan de factuureisen belastingdienst beschrijft, echter niet aan de factuureisen die de ABN amro beschrijft. :face-with-rolling-eyes:

 

Bedankt voor de reacties,

aangepast door Paul van Minderhout
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Paul van Minderhout zei:

Dit volg ik niet helemaal Benm, als je er niks mee doet, dan boek je de bankkosten inclusief btw toch als kosten. In dat geval valt het btw bedrag in de kosten, en is de winst juist lager, dus betaal je over een lager bedrag belasting. 

 

Ik bedoel letterlijk niets doen, als in die kosten compleet negeren. 

 

Als je dat doet komt het uiteindelijk ergens terecht als een rekenfout in de prive-onttrekkingen omdat ze natuurlijk wel van het zakelijke saldo af gaan, maar daar komen afrondingsfoutjes en dergelijke ook terecht. 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

 

Ik bedoel letterlijk niets doen, als in die kosten compleet negeren. 

 

Als je dat doet komt het uiteindelijk ergens terecht als een rekenfout in de prive-onttrekkingen omdat ze natuurlijk wel van het zakelijke saldo af gaan, maar daar komen afrondingsfoutjes en dergelijke ook terecht. 

Met deze uitleg begrijp ik wat je bedoeld, maar dat scenario valt af voor mij

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.