• 0

Wat betaal je werkelijk voor je laptop na btw, kia en belasting?

Hi allemaal,

Ik ben net voor mijzelf begonnen en heb een nieuwe laptop nodig. Nu twijfel ik tussen 2 verschillenden. Optie 1 is 2500,- (voorkeur), en optie 2 is 1000,-.

 

Als ik de laptop koop voor 2500, wat betaal ik daar dan écht voor na aftrek BTW, KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) regeling, en afschrijven inkomstenbelasting?

BTW 21%

KIA (28% bij een bedrag boven de €2401)

Inkomstenbelasting (laten we uitgaan van 37%)

Afschrijving van de laptop over 5 jaar

 

Ik had hem zelf als volgt berekend: 

Btw is 21%van 2500= €433,88 (2066,12 resterend) 

KIA is 28% van (€2066,12) = €578,- (€1488,12 resterend)

Inkomstenbelasting aftrek: Afschrijving over 5 jaar (in jaar 1 is dat 2066,12/5=€413,- per jaar*0,37% belasting = 153 euro PER JAAR

 

Betaal ik dan in jaar 1: 2500-433-578-153 = 1366,- 

En in de vier jaar daarna dat ik hem afschrijf (-4*153 euro = 612,-)

Dus uiteindelijk na 5 jaar: 754,- euro

 

Reken ik zo goed? Hopelijk kunnen jullie me helpen, 

Bedankt alvast, groetjes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
9 minuten geleden, FirmaF zei:

Ik ben net voor mijzelf begonnen en heb een nieuwe laptop nodig. Nu twijfel ik tussen 2 verschillenden. Optie 1 is 2500,- (voorkeur), en optie 2 is 1000,-.

Wat ga je ermee verdienen ?

Als je met een goedkoper bedrijfsmiddel  - in dit geval de laptop - hetzelfde kunt verdienen, waarom dan de duurdere kopen ?

 

11 minuten geleden, FirmaF zei:

Afschrijving van de laptop over 5 jaar

 

De afschrijving start met de datum van ingebuikname.

Als je de laptop eind december 2022 koopt en wordt geleverd in januari 2023, dan start de afschrijving in 2023. Mocht de laptop wel in december worden geleverd dan start de afschrijving vanaf dat moment, dus niet voor een heel jaar.

13 minuten geleden, FirmaF zei:

KIA (28% bij een bedrag boven de €2401)

ex btw welteverstaan.

 

15 minuten geleden, FirmaF zei:

Inkomstenbelasting aftrek: Afschrijving over 5 jaar (in jaar 1 is dat 2066,12/5=€413,- per jaar*0,37% belasting = 153 euro PER JAAR

Wel apart om verminderde inkomstenbelasting in de waardebepaling van de laptop te betrekken.

Neem dan ook gelijk de zelfstandigenaftrek, de startersaftrek (indien van toepassing) en de MKB-winstvrijstelling mee in je berekeningen. Als je nog meer uitgeeft, dan hoef je helemaal geen inkomstenbelasting meer te betalen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hi Cosara, bedankt voor deze antwoorden, fijn en snel ook :) In beginsel zal ik nog niet zoveel verdienen, maar een goede laptop maakt mijn leven wel iets makkelijker, is wat sneller en hopelijk wat duurzamer. 

Goede punten over de btw en maanden van start afschrijving, zal dat meenemen in mijn nieuwe berekening. 

En die van de inkomstenbelasting is ook meer om een totaalbeeld te krijgen. Ik probeer het ook gewoon allemaal beter te begrijpen. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

TS heeft het over een laptop van 1000 danwel 2500 Euro. Dat zijn al de wat duurdere laptops.

Ik ken die gratis laptop van KPN niet, maar zou die voldoen aan de eisen van TS? Meestal zijn “gratis” laptops de wat goedkopere modellen.

 

Nog afgezien van het feit dat gratis niet bestaat, en dat de overgang naar KPN, afhankelijk van waar je nu zit en wat er allemaal over moet, soms wat ingewikkelder is dan je zou willen. 

aangepast door wimj
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Hier ook een firma F en die zou voor zichzelf nog altijd en als actueel advies aan topic starter kiezen voor de budgetvariant of lage kostenoriëntatie. Je koopt tweeënhalf keer optie 2 voor thuis, voor een tijdelijke medewerker of noem maar op. Of je hebt het onbestede geld gewoon beschikbaar als buffer (voor tegenvallers) of voor andere investeringen en kosten.

 

Hamvraag is wat je nodig hebt om gewoon je werk te kunnen doen.


Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 1

Op zich is er helemaal niets mis mee om voor het iets duurdere model te gaan en zo de investeringsaftrek mee te pikken. Die hele investeringsaftrek is immers een sturingsmiddel van de overheid om (duurdere) investeringen financieel aantrekkelijker te maken. Maar of het in de praktijk (vooral bij een lage winst) zin heeft, dat is een ander verhaal.

 

En je moet alleen wel goed in de gaten houden dat die 28% KIA alleen een korting is om je belastbare inkomen mee te verlagen. Het verlaagt dus niet je daadwerkelijke winst, het verlaagt alleen de belastbare winst en alleen in het eerste jaar.

 

Maar let ook goed op de verschillende momenten waarop je voor de verschillende zaken laptop moet opnemen, aftrekken of terugvragen. Bijvoorbeeld:

 

- voor de inkomstenbelasting geldt: datum van ingebruikname én afschrijving van maximaal 20% per jaar
- voor de omzetbelasting geldt: datum van factuur (factuurstelsel) of datum van betaling (kasstelsel)
- voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek geldt: datum van ingebruikname óf eerder maximaal voor zover is vooruit betaald.

 

Laten we een voorbeeld uitwerken.

 

Stel dat je elk jaar zo'n 20.000 euro omzet (excl. btw) maakt en dat je (alleen) een PC of laptop hebt besteld op 15 december 2022 van 2.500 euro (excl. btw) en je betaalt deze vooruit. Je krijgt de computer op 27 december 2022 geleverd, en je gaat 'm vanaf 1 januari 2023 gebruiken.

 

Je betaalt dan allereerst zo'n 3.000 euro aan de computerwinkel (namelijk incl. btw) op 15 december 2022..

 

Voor de omzetbelasting mag je de 500 euro btw meteen terugvragen (op basis van de factuurdatum) in de desbetreffende periode. Dat is waarschijnlijk Q4-2022. En theoretisch moet je dan eigenlijk een aantal jaren aan het eind van elk jaar een btw-correctie opvoeren voor de mate van privégebruik. Weet niet of veel mensen dat doen.

 

Voor de inkomstenbelasting mag je die 2.500 euro excl. btw niet meteen van de winst aftrekken, omdat je die kosten moet uitsmeren over ten minste vijf jaar van gebruik. In dit geval betekent dat dus dat je pas in 2023 de eerste 500 euro aan afschrijvingen opneemt. En in 2024, 2025, 2026 en 2027 ook.

 

Wat betreft de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek heb je alles vooruitbetaald, dus dat betekent dat je die aftrek al in 2022 toepast. Het zou je winst eenmalig verlagen met zo'n 700 euro). Je winst en belastbare winst in elk jaar wordt dan:

 

2022: 20.000 euro winst, maar 19.300 euro belastbare winst.

2023-2027: 19.500 euro winst, en ook 19.500 euro belastbare winst.

 

Stel dat je niet vooruit betaalt, maar gewoon op 1 januari bestelt én ingebruik neemt. Dan heb je in het eerste jaar zowel afschrijving als KIA.

 

2023: 19.500 euro winst, maar 18.800 euro belastbare winst.

2024-2027: 19.500 euro winst, en ook 19.500 euro belastbare winst.

 

Maar vooral als je nog weinig omzet hebt, is het drukken van de belastbare winst niet zo zinvol. Je hebt namelijk sowieso al allerlei aftrekposten, waarmee de belastbare winst al wordt gedrukt. Je hebt ook nog heffingskortingen, zoals arbeidskorting, algemene heffingskorting, misschien nog inkomensafhankelijke combinatiekortingen, waardoor je mogelijk effectief al geen belasting betaalt. Het kopen van dure of duurdere spullen heeft in dat geval dan niet het gewenste belastingvoordeel. Je moet dus zeker weten dat je überhaupt inkomstenbelasting betaalt als zelfstandige voordat ik het zou overwegen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
40 minuten geleden, Ward van der Put zei:

De topicstarter is startend ondernemer en mag daarom onder voorwaarden willekeurig afschrijven.

Bij weinig of geen winst is het nog maar de vraag of willekeurig afschrijven in een startjaar veel zin heeft. De vele aftrekposten concurreren al met elkaar.  Nu volledig afschrijven betekent dat over de komende jaren er weinig tot niets valt af te schrijven, waardoor de winstbelasting toeneemt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.