• 0

Schending auteursrecht op foto's [ontvangen claim terecht of onredelijk?]

(aangepast)

Ik heb een claim ontvangen van een Duitse jurist omdat ik 10 jaar geleden twee foto's heb gebruikt van een professionele fotograaf. Op zich begrijp ik de claim wel - de fotograaf heeft tenslotte de recht op een vergoeding - maar de hoogte van het bedrag is mijns inziens onredelijk. Zeker gezien de resolutie van de gebruikte foto's en de site waarop ze staan. 


Nu is mijn vraag aan de betreffende jurist of hij aan kan tonen dat het bedrijf (names wie hij optreedt) in het jaar dat ik de foto's hebt geplaatst de rechten op de foto's bezat. Anders betaal ik tenslotte de vergoeding aan het verkeerde bedrijf. 

Lijkt mij geen onredelijke vraag/eis. Als het bedrijf indertijd de copyrights niet had, ben ik van mening dat ik hun niks verschuldigd ben. Voor hetzelfde geldt krijg ik een tweede claim van een andere stookagent die wel de rechten had in die periode. 


Vraag 1 - Klopt mijn aanname? Is mijn vraag/eis juridisch steekhoudend ?

Vraag 2 - Hoe lastig is het voor de jurist om vanuit Duitsland - optredend voor een Brits bedrijf, die blijkbaar een dochter in Duitsland heeft - om mij te vervolgen voor deze copyright claim? Ik heb nu geen idee wat mij potentieel boven het hoofd hangt. 

 

Dank!
Sieds Wijnja

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, SWijnja zei:

omdat ik 10 jaar geleden twee foto's heb gebruikt van een professionele fotograaf

 

Hoe lang zijn die gebruikt? Heb je enig idee wat het je destijds gekost zou hebben om alles netjes te regelen?

 

3 uur geleden, SWijnja zei:

Hoe lastig is het voor de jurist om vanuit Duitsland - optredend voor een Brits bedrijf, die blijkbaar een dochter in Duitsland heeft - om mij te vervolgen voor deze copyright claim?

 

Zie je meer zaken van deze Duitse jurist (geen advocaat?) namens dat Britse bedrijf? Weet je of deze Britse onderneming de auteursrechten van de fotograaf heeft overgenomen? Kom je de naam van deze jurist elders online tegen tussen alle klaagzangen over Duitse blafbrieven?

 

Welkom op HL trouwens :cool:

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, TwaBla zei:

 

Hoe lang zijn die gebruikt? Heb je enig idee wat het je destijds gekost zou hebben om alles netjes te regelen?

 

 

Zie je meer zaken van deze Duitse jurist (geen advocaat?) namens dat Britse bedrijf? Weet je of deze Britse onderneming de auteursrechten van de fotograaf heeft overgenomen? Kom je de naam van deze jurist elders online tegen tussen alle klaagzangen over Duitse blafbrieven?

 

Welkom op HL trouwens :cool:

 

Dankje! 

 

Ze hebben ongeveer 9 jaar op de site gestaan. Kosten zouden indertijd rond de € 100,- per foto zijn geweest vermoed ik. 

 

Ik zie inderdaad meer zaken van deze advocaat (is inderdaad een advocatenkantoor) online, maar niet specifiek voor deze britse website. Wel andere Nederlandse ondernemers trouwens. 

 

"Weet je of deze Britse onderneming de auteursrechten van de fotograaf heeft overgenomen?"

Ze vertegenwoordigen deze fotograaf op dit moment wel, maar ik weet dus niet of dat indertijd ook het geval was.

 

Bedankt tot zover!

 

 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Ward van der Put zei:

Ik heb even contact opgenomen met Martine Bakx. Zij verwijst naar de volgende uitspraken:

 

“Foto stembiljet, ANP verliest”:

https://www.fotoclaim.nl/2021/12/foto-stembiljet-anp-verliest.html

 

“Foto kaasje uit 2008 BeeldigBeeld (1)”:

https://www.fotoclaim.nl/2019/04/foto-kaasje-uit-2008-beeldigbeeld-1.html

 

Bedankt! Dat helpt me zeker op weg. 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, SWijnja zei:

Ik zie inderdaad meer zaken van deze advocaat (is inderdaad een advocatenkantoor) online

 

Het is een businessmodel, triest genoeg. En wat ik online lees, suggereert dat er vaak gemikt wordt op settelen en niet op vechten. Maar je voelt wel aan dat de eerste vorderingen daar al rekening mee houden. Vraag €4000- en krijg daar één of twee van. Waarvan de originele fotograaf uiteindelijk maar een honderdje opstrijkt.

 

6 minuten geleden, SWijnja zei:

 

Bedankt! Dat helpt me zeker op weg. 

 

De link verwijst naar een Nederlandse eiser (ANP) en een Nederlandse rechter. ANP kreeg geen gelijk omdat de fotograaf een freelancer is en dus voor de overdracht van het auteursrecht een akte vereist is. Alleen daarom strandt de vordering al voordat andere zaken besproken worden.

 

Als je de behandeling naar Nederland weet te trekken, is dat reuze handig. :nerd-face:

 

De fotograaf is Brits, de site waar de foto geplaatst is was...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, TwaBla zei:

 

Het is een businessmodel, triest genoeg. En wat ik online lees, suggereert dat er vaak gemikt wordt op settelen en niet op vechten. Maar je voelt wel aan dat de eerste vorderingen daar al rekening mee houden. Vraag €4000- en krijg daar één of twee van. Waarvan de originele fotograaf uiteindelijk maar een honderdje opstrijkt.

 

 

De link verwijst naar een Nederlandse eiser (ANP) en een Nederlandse rechter. ANP kreeg geen gelijk omdat de fotograaf een freelancer is en dus voor de overdracht van het auteursrecht een akte vereist is. Alleen daarom strandt de vordering al voordat andere zaken besproken worden.

 

Als je de behandeling naar Nederland weet te trekken, is dat reuze handig. :nerd-face:

 

De fotograaf is Brits, de site waar de foto geplaatst is was...

"de site waar de foto geplaatst is was..." Nederlands

 

Ik wil ook netjes te settelen, maar wel in redelijkheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-12-2022 om 16:04, SWijnja zei:

Op zich begrijp ik de claim wel - de fotograaf heeft tenslotte de recht op een vergoeding - maar de hoogte van het bedrag is mijns inziens onredelijk.

 

Ik heb er ooit eentje gehad van 400 euro. Claim kwam zeer onderbouwd binnen via post en mail van een Belgisch kantoor.

 

Ik heb betaald, vervolgens alle foto's van die website (ea) gehaald en alles vervangen door stockfoto's waar ik een licentie voor had. 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Derek-Jan zei:

 

Ik heb er ooit eentje gehad van 400 euro. Claim kwam zeer onderbouwd binnen via post en mail van een Belgisch kantoor.

 

Ik heb betaald, vervolgens alle foto's van die website (ea) gehaald en alles vervangen door stockfoto's waar ik een licentie voor had. 

 

Dat zou ik er zeker voor willen betalen, maar de claim ligt veel hoger. Bedankt in ieder geval, het geeft een beetje richting voor me. 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Ik heb er ooit eentje gehad van 400 euro. Claim kwam zeer onderbouwd binnen via post en mail van een Belgisch kantoor.

 

ANP werkt samen met een Belgisch bedrijf dat zichzelf voordoet als een overheidsorganisatie, let maar eens op deze zin: een officiële beheersentiteit die onder controle staat van de Belgische Federale OverheidsDienst Economie... Dat is intimiderend maar bovenal misleidend. Dat toezicht is namelijk een voorwaarde om uberhaupt op deze manier actief te mogen zijn. Dat Belgische bedrijf is dan ook geen officiële maar een onafhankelijke beheersentiteit (zie kamervragen in België). Ze beheersen helaas de Nederlandse taal niet zo goed.

 

Voor ANP lijkt het opsporen en vervolgen van fotodieven een bijzaak die helemaal niet bij de missie en core business past. Misschien moeten we eens een brief schrijven aan de nieuwe eigenaar van het ANP Chris Oomen om te vragen of de (maatschappelijke) kosten wel opwegen tegen de opbrengst van de agressieve aanpak.

 

Wat heeft dat te maken met deze Duitse kwestie? De Belgische fotodetectives werken samen met Duitse fotodetectives (zelfde businessmodel, onderlinge afstemming) en Vlaamse critici hadden de indruk dat de samenwerking ook gebruikt werd om tegengeluiden te onderdrukken.

 

Quote

Onze servers worden regelmatig aangevallen door bots die webpagina's proberen benaderen die ofwel nooit publiek online hebben gestaan en waarnaar nooit werd gelinkt (afgeschermd met een combinatie van gebruikersnaam en individueel token), ofwel zelfs nooit hebben bestaan. Hele reeksen van webpagina ID's worden één voor één afgelopen. Dergelijk gedrag wordt beschouwd als een 'brute-force aanval'...

 

Zie ook Emerce

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

je bent slachtoffer geworden van een zgn. 'Abmahnanwalt' die zijn brood ermee verdient op internet een overtreding te vinden, en daar vervolgens de klant bij te zoeken. Deze advocaten schuwen niet redelijk snel de rechter op te zoeken, al was het maar omdat ze hun honorarium betaald willen zien. Als je post krijgt op milieupapier van een Duitse rechtbank/instantie hierover, moet je dat niet negeren, anders word je bij verstek veroordeeld. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.