• 0

Auto verkocht naar buitenland ZZP’er BTW

(aangepast)

Ik heb als ZZP’er mijn BTW auto verkocht aan een buitenlandse persoon binnen de Europese Unie.

 

De persoon die de auto van mij heeft gekocht heeft een autohandel bedrijf maar hij heeft de auto als particulier gekocht. Ik heb hem geen factuur gegeven maar alleen de particuliere koopovereenkomst en ik heb overlegd met hem en ik mag zijn naam en adres op de factuur zetten zodat ik die kan overleggen aan mijn boekhouder.

 

Die persoon heeft geld geleend van een vriend van hem die ook een bedrijf heeft om de auto te betalen en die vriend heeft via zijn zakelijke rekening het bedrag naar mijn particuliere rekening overgemaakt. De auto is geëxporteerd op naam van de persoon die de auto heeft gekocht, niet die vriend en ook niet op een van beide bedrijven.

 

Als ik het goed heb begrepen moet ik dus op de factuur die ik ga maken het bedrag waarvoor ik de auto heb verkocht inclusief BTW rekenen. Dus stel ik heb de auto verkocht voor €15.000, doe ik op de factuur €15.000 inclusief BTW en dan ex BTW  €12.397 waarvan €2.603. Dat BTW bedrag moet ik teruggeven aan de belastingdienst?

 

Maar nou hoor ik dus dat omdat de auto verkocht is naar een persoon uit een ander EU lidstaat je geen BTW hoeft te rekenen op de factuur en ook geen BTW hoeft af te dragen en dan zou het niet uitmaken of het een particulier of bedrijf is.

 

Klopt dit?


Edit:

 

Ik las trouwens ook op een ander forum dat wanneer je de BTW correctie van 1,5% hebt betaald je geen BTW hoef te rekenen bij verkoop van een marge auto op de zaak. Geldt dit dan ook voor een BTW auto wanneer je die 2,7% hebt betaald?

aangepast door MarkH92
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe oud en hoeveel km is de auto, Mark? De hoofdregel is:

 

Particulier en marge-auto:

Bij de verkoop van de auto aan een particulier in een andere EU-lidstaat moet u mét btw factureren. Ook wanneer het gaat om een marge-auto, moet er in Nederland btw worden berekend. Voor nieuwe auto’s geldt er een bijzondere regeling in de btw: als er een nieuwe auto wordt geleverd aan een particulier in de EU is het 0%-tarief van toepassing. Een auto is nieuw als deze niet langer dan zes maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen, of niet meer dan 6000 kilometer heeft gereden.

 

Je opmerking over geen btw klopt alleen als de koper de auto als ondernemer inkoopt en aan jou zijn btw nummer geeft.

 

En je edit: dat geldt niet bij levering over de grens

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als je naar het buitenland in de EU levert aan een BTW-plichtige ondernemer *en* je over alle vereiste informatie van je koper, zoals het BTW nummer, beschikt, hoef je geen BTW te rekenen.

 

Als je aan een particulier levert (wat nu het geval is) dan reken je gewoon btw. Hou er rekening mee dat je over het BPM gedeelte (indien van toepassing, check https://www.vwe.nl/bpm-calculator-doorverkoop) geen BTW rekent. 

 

Dat het geld vanaf een zakelijke rekening komt, maakt overigens niks uit voor de vraag of je aan een particulier hebt geleverd. Daarvoor kijk je alleen naar met wie je de overeenkomst hebt.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Hoe oud en hoeveel km is de auto, Mark? De hoofdregel is:

 

Particulier en marge-auto:

Bij de verkoop van de auto aan een particulier in een andere EU-lidstaat moet u mét btw factureren. Ook wanneer het gaat om een marge-auto, moet er in Nederland btw worden berekend. Voor nieuwe auto’s geldt er een bijzondere regeling in de btw: als er een nieuwe auto wordt geleverd aan een particulier in de EU is het 0%-tarief van toepassing. Een auto is nieuw als deze niet langer dan zes maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen, of niet meer dan 6000 kilometer heeft gereden.

 

Je opmerking over geen btw klopt alleen als de koper de auto als ondernemer inkoopt en aan jou zijn btw nummer geeft.

 

En je edit: dat geldt niet bij levering over de grens


Eerste toelating was 2016 en de auto had 205.000 km gelopen.

 

In eerste instantie hadden we afgesproken dat ik de gegevens van het bedrijf van zijn vriend die hem het geld heeft geleend en als het ware de auto heeft gekocht tot persoon X hem heeft terugbetaald zou zetten op de factuur. Niet wetende dat het mogelijk is om 0% btw te rekenen had ik ook geen btw nummer gevraagd. Die vriend zou hem ook exporteren op naam van zijn bedrijf maar tijdens de export had de man die de papieren in orde maakte de naam van persoon X op het exportdocument gezet want hij moest zich legitimeren.

 

Hoe hun de auto gaan registreren weet ik niet aangezien ik ze geen factuur heb gegeven en verder vroegen ze daar ook niet om. Alleen de particuliere koopovereenkomst waar ik dus ook de naam van het bedrijf van die vriend had ingevuld waaronder zijn paspoort documentnummer en persoon X had hem ondertekend.

 

Zal ik nu gewoon het btw nummer vragen van die vriend van hem en dan een factuur maken met zijn bedrijfsgegevens en 0% btw rekenen? Op internet lees ik dat als je het op deze manier doet je bewijs moet hebben dat de auto daadwerkelijk naar het buitenland is gegaan doormiddel van een vrachtbrief. Het enigste wat ik heb als bewijs is een foto van het exportdocument met de naam van persoon X erop, het vrijwaringsbewijs en via de Finnik kentekencheck website kan je zien dat de auto 1 dag nadat ik het geld op mijn rekening had is geëxporteerd.

Het geld werd dus overgemaakt door het bedrijf van zijn vriend en op de bankafschrift komt het bedrijfsnaam overeen.

 

Als ik het op deze manier zal doen (als het überhaupt nog kan nu), zal de belastingdienst gaan controleren of de auto en hoe die is geregistreerd in het buitenland? Of maakt het niet meer uit wat er met die auto gebeurd in het buitenland?

 

Of zal ik een factuur maken met de naam en adres van persoon X en btw rekenen over het overeengekomen bedrag? In feite was dat niet de afspraak maar ik begin nu te twijfelen welke optie ik moet kiezen aangezien het exportdocument dus op naam van persoon X is gemaakt.

aangepast door MarkH92
Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, StevenK zei:

Als je naar het buitenland in de EU levert aan een BTW-plichtige ondernemer *en* je over alle vereiste informatie van je koper, zoals het BTW nummer, beschikt, hoef je geen BTW te rekenen.

 

Als je aan een particulier levert (wat nu het geval is) dan reken je gewoon btw. Hou er rekening mee dat je over het BPM gedeelte (indien van toepassing, check https://www.vwe.nl/bpm-calculator-doorverkoop) geen BTW rekent. 

 

Dat het geld vanaf een zakelijke rekening komt, maakt overigens niks uit voor de vraag of je aan een particulier hebt geleverd. Daarvoor kijk je alleen naar met wie je de overeenkomst hebt.


Zie even het bericht hierboven.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, StevenK zei:

Je hebt een koopovereenkomst met een particulier, dus je kunt *niet* achteraf een IC levering construeren om de BTW te omzeilen. BTW-carrouselfraude is de term. 


Koopovereenkomst was gemaakt op naam van het bedrijf in eerste instantie.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
21 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Je weet in elk geval wat je in beide gevallen met de btw moet doen. Wij kunnen niet kiezen voor je


Ik zit er alleen mee dat het export papiertje is gemaakt op naam van persoon X en niet het bedrijf. Ik weet dus niet of dat wat op internet staat over dat bewijs wat je moet hebben, die vrachtbrief voor dealers en handelaren is of ook voor mij geldt.

 

Wat ik dus aan bewijs heb is dat exportdocument met naam van persoon X, vrijwaringsbewijs en op de website van Finnik staat er geëxporteerd op de datum nadat ik het bedrag had ontvangen.

 

En als je een auto verkoopt aan een bedrijf uit het buitenland (EU), moet dat bedrijf hem registreren op naam van het bedrijf in hun land of hoeft dat niet? Controleert de belastingdienst of wie dan ook dat?

aangepast door MarkH92
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Als jij het 0% tarief toepast, dan moet jij kunnen bewijzen dat de koper elders in de EU een BTW-ondernemer is en dat de auto daadwerkelijk Nederland verlaten heeft en bij de koper aangekomen is. 

 

In andere gevallen pas je gewoon NL BTW toe.

En dan maakt het niet uit wat die gene doet met de auto? Of die hem wel of niet registreert op zijn bedrijf of als particulier of bij wijs van spreken sloopt?

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Daar heb jij toch geen controle over

Nee dat heb ik inderdaad niet dus daar kan de belastingdienst ook niet over beginnen neem ik aan?

 

Hoe zit het dan met dat bewijs dat de auto NL heeft verlaten? Wat heb ik als zzp’er te maken met een CMR vrachtbrief?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
3 uur geleden, MarkH92 zei:

Nee dat heb ik inderdaad niet dus daar kan de belastingdienst ook niet over beginnen neem ik aan?

 

Hoe zit het dan met dat bewijs dat de auto NL heeft verlaten? Wat heb ik als zzp’er te maken met een CMR vrachtbrief?

Als jij de stelling in wil nemen dat je aan een BTW plichtige EU ondernemer hebt geleverd, zal dat uit jouw administratie moeten blijken. Dus overeenkomst, factuur en transportdocumenten op naam van die ondernemer.  Dat heb je ermee te maken.

 

Maar zoals je het verhaal begon: je hebt een koopovereenkomst met een particulier gesloten, dus EU ICL levering is niet van toepassing. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, StevenK zei:

Als jij de stelling in wil nemen dat je aan een BTW plichtige EU ondernemer hebt geleverd, zal dat uit jouw administratie moeten blijken. Dus overeenkomst, factuur en transportdocumenten op naam van die ondernemer.  Dat heb je ermee te maken.

 

Maar zoals je het verhaal begon: je hebt een koopovereenkomst met een particulier gesloten, dus EU ICL levering is niet van toepassing. 

Dat was wat ik dacht omdat ik het bestaan van die 0% btw helemaal niet wist. Maar toen ik daar dus achter kwam begon ik te twijfelen want ik heb het dus wel aan een bedrijf gekocht. Zoals ik zei is de eigenaar van dat bedrijf een vriend van die persoon die de auto kwam ophalen en hij gaat de auto ooit van die vriend overkopen. Waarom ik dus begon te twijfelen is vanwege dat bewijs wat je moet hebben, het exportdocument staat op naam van die persoon die de auto kwam ophalen en of de belastingdienst daar moeilijk om gaat doen weet ik niet.

 

Koopovereenkomst van de ANWB op naam van het bedrijf heb ik, weliswaar ondertekend door de persoon die de auto kwam ophalen en niet de eigenaar van het bedrijf. Zou dat een probleem zijn?

 

Factuur heb ik gemaakt op naam van het bedrijf, in eerste instantie met 21% btw. Btw nummer kan ik vragen aan diegene.

 

Transportdocumenten bij auto export bestaan dus uit het exportdocument en verzekeringsdocment waar ik wel een kopie van kan vragen aan diegene maar zoals ik al zei weet ik niet of dat een probleem gaat vormen aangezien ze niet op naam van de eigenaar van het bedrijf staan.

Link naar reactie
  • 0

Als lezer komt het op mij zo over: je ziet een kans om €2603 te verdienen binnen luttele seconden. Die kans krijg je niet vaak, dus logisch dat je er over nadenkt. Maar het antwoord is hier al meerdere malen gegeven, los van of je de vraag links- of rechtsom stelt: wil je 0% rekenen ligt de bewijslast bij jou. Zoals je het nu stelt heb jij dat bewijs niet. Dus hoe je het ook bekijkt: met alles dat je momenteel voorhanden hebt zou iedereen die hierboven heeft gereageerd (inclusief ikzelf) denken dat je bij een controle van de belastingdienst niet genoeg bewijs hebt om 0% te kunnen verantwoorden. Toch lijkt het of dat antwoord niet voldoende voor je is en ga je op zoek naar maasjes in de wet die er niet zijn.

 

 

8 uur geleden, MarkH92 zei:

 

Koopovereenkomst van de ANWB op naam van het bedrijf heb ik, weliswaar ondertekend door de persoon die de auto kwam ophalen en niet de eigenaar van het bedrijf. Zou dat een probleem zijn?

 

Het antwoord daarop snap je zelf waarschijnlijk ook als je dezelfde vraag stelt met andere gegevens: Als ik iets koop op naam van jouw onderneming en ik teken met mijn naam. Zou dat een probleem kunnen zijn? Je hebt het over een "vriend" van een bedrijf. Dat klinkt niet als een tekenbevoegdigde van het bedrijf. Of de BD zo diep gaat met zoeken tijdens een controle weet je niet. Maar wat je wel weet is dat jij moreel gezien ook wel snapt dat het niet in orde is. 

 

Feitelijk heb je drie opties:

1: je rekent 0% BTW en neemt daarmee bewust met risico dat je bij een controle een naheffing + boete krijgt. En dat neemt niemand op dit forum je kwalijk want je moet doen wat je goed dunkt, maar probeer "ons" niet te gebruiken om voor jou recht te praten wat krom is. 

2: Je rekent 21% BTW en draagt die af (dat is op dit moment de juiste oplossing, gezien de huidige gegevens)

3: Je neemt contact op met het bedrijf en vraagt of de koopovereenkomst door hun getekend kan worden, of het okay is dat je hun BTW nummer gebruikt om 0% te rekenen (zij moeten die 15000 dan namelijk opgeven bij hun belastingdienst) en vraagt om een document dat blijkt dat de auto een nieuw kenteken heeft gehad. 

Link naar reactie
  • 0

Dit is toch een non-discussie …

 

Op 15-4-2023 om 00:26, MarkH92 zei:

De persoon die de auto van mij heeft gekocht heeft een autohandel bedrijf maar hij heeft de auto als particulier gekocht.

Duidelijk … een particulier koopt jouw auto. Wat de persoon doet of heeft is irrelevant.

 

Op 15-4-2023 om 00:26, MarkH92 zei:

Ik heb hem geen factuur gegeven maar alleen de particuliere koopovereenkomst en ik heb overlegd met hem

… en ik mag zijn naam en adres op de factuur zetten zodat ik die kan overleggen aan mijn boekhouder.

Wat is het … wel factuur of geen factuur ?

Op 15-4-2023 om 00:26, MarkH92 zei:

Die persoon heeft geld geleend van een vriend van hem die ook een bedrijf heeft om de auto te betalen …

Irrelevant.

 

Op 15-4-2023 om 00:26, MarkH92 zei:

… en die vriend heeft via zijn zakelijke rekening het bedrag naar mijn particuliere rekening overgemaakt.

Waarom niet naar jouw zakelijke bankrekening … het is toch een zakelijke transactie van jouw kant ?

Op 15-4-2023 om 00:26, MarkH92 zei:

De auto is geëxporteerd op naam van de persoon die de auto heeft gekocht, niet die vriend en ook niet op een van beide bedrijven.

Duidelijk toch … verder valt er niets meer te zeggen.
 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Om het even te verduidelijken, die vriend is wel degelijk de eigenaar van het bedrijf en die andere persoon kwam de auto ophalen en waarom zijn gegevens op de exportdocumenten staat is omdat alleen degene die de auto ophaalt en zich legitimeert op de documenten gezet mag worden. Althans volgens de VWE.

Link naar reactie
  • 0
Op 17-4-2023 om 08:14, Pieter__VH zei:

3: Je neemt contact op met het bedrijf en vraagt of de koopovereenkomst door hun getekend kan worden, of het okay is dat je hun BTW nummer gebruikt om 0% te rekenen (zij moeten die 15000 dan namelijk opgeven bij hun belastingdienst) en vraagt om een document dat blijkt dat de auto een nieuw kenteken heeft gehad. 

Dat moeten ze toch sowieso aangeven aangezien het betaald is via zijn zakelijke rekening ook al is er wel btw gerekend?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
19 minuten geleden, MarkH92 zei:

Dat moeten ze toch sowieso aangeven aangezien het betaald is via zijn zakelijke rekening ook al is er wel btw gerekend?

Van welke rekening betaald wordt zegt *niets*. Het gaat niet om de betaling, het gaat om de overeenkomst, de factuur op basis van de overeenkomst en de levering. Als die drie aan de eisen voldoen, kan er sprake zijn van IC levering.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.