• 0

Prepaid Esim gekocht, staat: U kunt deze E-sim voucher wereldwijd inwisselen

(aangepast)

In welke land wordt de omzet belasting betaald voor een Prepaid E-sim ? 

Deze SIM verbied in elke land met behorende land provider. Dus elke land wordt dienst in gekocht door Esim aanbieder van Nederland in dat land en geleverd aan mij in dat land. Dus de BTW tarief ? van Nederland of andere landen? Welk BTW bedrag mag ik aftrekken?

 

Ik heb dat gekocht in Nederland voor €20,- (onbeperkt geldig)

 

Dit vind ik op de factuur: BTW: Geen prestatie voor BTW /  U kunt deze E-sim voucher wereldwijd inwisselen

aangepast door Jan_Re
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
Op 16-4-2023 om 14:12, Joost Rietveld zei:

Als er geen BTW op de factuur staat, kun je geen BTW terugvragen. De BTW wordt afgehandeld door de providers in het land waar het tegoed benut wordt. Daar heb jij als verkoper van de Esim geen zorgen over, gelukkig ;)

Hoe kom deze verkoop activiteit in mijn boekhouderding?  Mijn bedrijf koop in Nederland deze esim met vouchers en verkoopt door aan klanten die in Nederland en buitenland gebruiken. Onder welke rubriek komt deze voucher omzet in mijn aangifte? 1C of 1E 

aangepast door Jan_Re
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
43 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Dat kun je zo niet zeggen zonder te weten waar je klanten vandaan komen. Het zal deels diensten binnen en deels buiten de EU zijn

Dus, moet ik wachten totdat het werkelijk verbruikt is en dan pas in boeken?

 

Maar hoe worden dan de ongebruikte vouchers geboekt ? Wordt het met omzetbelasting geboekt of Overige baten ? Omdat de vervallen voucher bedrag nog geen omzet gerealiseerd is,  denk ik dat het bij overige baten hoort. Klopt dat of niet?

 

Bijvoorbeeld. Voucher €20,-

In Nederland verbruikt €4 euro (in BTW)

In buiten NL in EU verbruikt €7 euro (in BTW)

In Marokko verbruikt €6 euro (in BTW)

 

De voucher is vervallen doordat E-SIM verwijdert en niet meer gebruikt is. Dus die resterende €3 euro  komt in overige baten (direct winst) zonder omzet belasting toch ?

aangepast door Jan_Re
Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dat weet jij toch niet? Als je de eSim verkocht hebt, dan maakt het voor jou toch niets uit wat de koper ermee doet?

 

Of is jouw businessmodel anders?

 

Ik koop in verschillende landen (via deze Esim) diensten en verkoop ik in dat landen. Die voucher is eigenlijk een toegang middel. 

Onder welke omzet of baten vallen ongebruikte vouchers (unit)?

 

Link naar reactie
  • 0
50 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Ik snap er steeds minder van🤷🏻

Dan ben je niet de enigste.

 

Ik neem aan dat het gaat om de koop, gebruik of verkoop van prepaid telefoonkaarten, maar dan in de elektronische vorm … en daar is al genoeg over geschreven.


https://www.higherlevel.nl/forums/topic/22617-btw-tarief-op-beltegoed-en-simkaarten/
 

https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16364-terugvragen-btw-prepaid-kaart/#comment-159489

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 uur geleden, Cosara zei:

Dan ben je niet de enigste.

Ik neem aan dat het gaat om de koop, gebruik of verkoop van prepaid telefoonkaarten, maar dan in de elektronische vorm … en daar is al genoeg over geschreven.
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/22617-btw-tarief-op-beltegoed-en-simkaarten/

https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16364-terugvragen-btw-prepaid-kaart/#comment-159489

 

Ik zie die link van 2008 en 2009, Er is veel veranderd na die tijd. Maar

 

  1. Mijn bedrijf koopt en levert (gratis-leeg)-Esim (Digitale sim) aan klanten. 
  2. Mijn bedrijf koopt telecommunicatie diensten voor deze Esim in verschilde wereld deel. Dat is 1ste: Nederland, 2e In EU landen  en 3e buiten NL & EU land. 
  3. Via E-sim Beschik mijn bedrijf 20 euro voucher aan klanten.
  4. Deze klanten mogen in allen 3 wereld deel deze diensten gebruiken.
  5. Daarna ontvangt mijn bedrijf facturen vanuit alle 3 landen -leverancier.
  6. Verbruikt is zoo 

    Bijvoorbeeld. Voucher €20,-

    1: In Nederland verbruikt €4 euro (in BTW)

    2: In buiten NL in EU verbruikt €7 euro (in BTW)

    3:  In Marokko verbruikt €6 euro (in BTW)

  7. De vraag is niet gebruikte voucher €3 bedrag, zit omzet belasting of niet ? of wordt direct onbelast overige baten ?

aangepast door Jan_Re
Link naar reactie
  • 1

Die 20 euro die jij verkoopt aan jouw klanten is altijd omzet voor jou. Of je klant het tegoed nu opmaakt of niet. Jij moet daarover ook btw afdragen.

 

De facturen die jij krijgt uit verschillende landen van de telecom providers zijn kosten voor jou. Afhankelijk van het land zit daar óf geen btw op óf is de btw naar jou verlegd.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
48 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Die 20 euro die jij verkoopt aan jouw klanten is altijd omzet voor jou. Of je klant het tegoed nu opmaakt of niet. Jij moet daarover ook btw afdragen.

 

De facturen die jij krijgt uit verschillende landen van de telecom providers zijn kosten voor jou. Afhankelijk van het land zit daar óf geen btw op óf is de btw naar jou verlegd.

 

Zonder dienst te leveren aan klanten, kunnen we dan €20 als omzet boekenmet BTW ? Omzet belasting afdragen en daarna dan ook de koper de BTW terug vragen? Dat klopt toch niet. BTW terug vragen bij belastingdienst een dienst of product die nog niet geleverd zijn. Het klopt toch niet ?

 

Als ik een Voucher van KPN koopt bij AKO,  op dat bon staat geen BTW bedrag op. Maar Mijn bedrijf koopt ook voucher van KPN, T-mobile, Vodafone en meer. maar op de inkoop factuur staat duidelijk : Geen prestatie voor BTW 

 

Resteerde voucher is ook met BTW ? is toch niet handig? straks kan iedereen BTW terug vragen bij Belastingdienst ? waarover geen product of diensten tegenover staat.

 

Nu komen meer vragen in mijn hoofd:face-with-monocle::thinking-face:.

aangepast door Jan_Re
Link naar reactie
  • 0

Waar je ook even goed naar moet kijken is de btw die je wel of niet moet betalen over het tegoed wat in het buitenland verbruikt is. 

 

Want als jij een tegoed van 20 euro verkoopt, dan moet jij daar 21% = 3,47 euro van afdragen aan de Nederlandse fiscus.

 

Kan jou klant dan voor 20 euro gebruiken in het buitenland? En zoja krijg jij een factuur waarbij de btw verlegd is? Of kan de klant maar 16,53 euro gebruiken? 

 

En als jij een buitenlandse factuur krijg met btw die niet te vorderen is, dan ga je er 21% op verliezen. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik denk dat omzet belasting moet achter afdragen na verbruikt die in Nederland verbruikt zijn. Dat is de reden dat op de KPN factuur zo staat : Geen prestatie voor BTW 

 

En ook op AKO bon dat BTW bedrag €0,- bij het kopen van KPN (tegoed) voucher.

 

image.png.707e52c4357ca7941f231776bfdc2034.png

 

Ik denk dat in dit geval €8 omzet belasting in aan Nederlandse OB moeten betelen, dat is €1,39 en als een inkopende partij terug willen vragen, dan mag max €1,39 mag terug vragen, omdat NL fiscus heeft alleen maar €1,39 ontvangen.

aangepast door Jan_Re
Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat je het verhaal van Cosara hebt overgeslagen.

 

Er zit waarschijnlijk geen btw op die voucher, omdat het nog niet bekend is wat er met dat tegoed gedaan gaat worden. Het is dus in dat opzicht eigenlijk een soort vooruitbetaling.

 

Op het moment dat de klant het tegoed gaat gebruiken, worden de diensten op dát moment met het dán geldende tarief doorberekend en van het tegoed afgehaald.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 20-4-2023 om 10:27, prinsrachid zei:

Ik denk dat je het verhaal van Cosara hebt overgeslagen.

Er zit waarschijnlijk geen btw op die voucher, omdat het nog niet bekend is wat er met dat tegoed gedaan gaat worden. Het is dus in dat opzicht eigenlijk een soort vooruitbetaling.

Op het moment dat de klant het tegoed gaat gebruiken, worden de diensten op dát moment met het dán geldende tarief doorberekend en van het tegoed afgehaald.

 

Het klopt, Ik denk ook dat de voucher verkoop activiteit vooruit ontvangen bedragen zijn. Dus komt er in de balans van de provider te staan als een vooruit ontvangen bedrag, Totdat de provider niet weet waar, welk periode en voor hoeveel diensten er werkelijk geleverd worden aan de klant. Tot die tijd komt BTW niet in spraak, dus de voucher koper mag ook geen BTW terug vragen bij belastingdienst voor dat de koper dat werkelijk gebruikt. 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Jan_Re zei:

Tot die tijd komt BTW niet in spraak, dus de voucher koper mag ook geen BTW terug vragen bij belastingdienst voor dat de koper dat werkelijk gebruikt. 

De koper kan ook geen btw terugvragen voordat de koper dat werkelijk gebruikt.

 

We kunnen hierbij een vergelijk maken met een munt-telefoon - voor zover ze nog ergens bestaan - je krijgt ook geen btw terug over het geld wat in je portemonnee zit.

 

Ben blij dat het nu duidelijk is … toch ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Een cadeaubon/voucher is een verplichting naar de toekomst. Je ontvangt nu geld, maar moet daar in de toekomst nog een dienst of goederen voor leveren. Om deze reden is het schuld in je boekhouding totdat de cadeaubonnen/voucher weer zijn ingeleverd.

 

Vouchers voor meervoudig gebruik (Multi purpose cadeaubonnen of voucher (MPV))

Cadeaubonnen : verschilde BTW % inkoop

Telefoonkaart: Wordt in meerdere landen gebruikt.

Boeking : cadeaubonnen/voucher (MPV) zonder btw boeken 

Boek op : Kortlopende lening (of Nog te verzilveren cadeaubonnen/voucher)

Wanneer cadeaubonnen/voucher verbruikt is: Boek op omzet met BTW 0% of 21%  of 9% of Buiten of binnen EU

 

Zie je de huidige stand van openstaande nog te verzilveren voucher. Deze schuld neemt af bij het boeken van omzet en niet verzilverde of vervallen cadeaubonnen/voucher direct naar winst.

aangepast door Jan_Re
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.