• 0

Perceel verkocht

Ik heb al eerder de situatie geschetst over de fitnesszaal van mijn moeder en hier super geholpen! 
Nu is het zo dat mijn moeder eindelijk het pand kan verkopen. Ze heeft een super bod gekregen van een projectontwikkelaar die op het perceel nieuwbouw wil gaan realiseren. Echter wil deze ook het aanliggende perceel kopen van de gemeente. Nu heeft de projectontwikkelaar een mooi bod gedaan echter is dat als volgt opgebouwd:

 

Koopprijs 800K k.k. 

Voor de realisatie van dit bouwplan is
het noodzakelijk om een deel van de naastgelegen gronden van de gemeente aan te kopen.
De kosten die Koper moet maken voor de verweving van deze gronden worden - tot een maximum van € 220.000,- in mindering gebracht op de
koopprijs van 800K.


Dit betekent dus dat de projectontwikkelaar mijn moeder iets extra's betaald indien de aankoop van het aanliggende perceel slaagt. 
Geschat wordt dat de aankoop van het andere perceel ongeveer 150K gaat kosten.
De uiteindelijke koopprijs zou dan 800K minus 150K = 650K bedragen.

Nu is mijn vraag

Wordt de stakingswinst dan berekend over de uiteindelijke verkoopprijs dus 650K ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
10 minuten geleden, zzpegel zei:

De kosten die Koper moet maken voor de verweving van deze gronden worden - tot een maximum van € 220.000,- in mindering gebracht op de
koopprijs van 800K.

Oftwel, de verkoopprijs wordt ergens tussen de 580.00 en 800.000, afhankelijk van omstandigheden buiten jullie invloedsfeer?

 

12 minuten geleden, zzpegel zei:

Dit betekent dus dat de projectontwikkelaar mijn moeder iets extra's betaald indien de aankoop van het aanliggende perceel slaagt. 

Is duidelijk tot wanneer je moeder moet je wachten voordat de verkoop en de verkoopprijs duidelijk zijn?

 

13 minuten geleden, zzpegel zei:

Wordt de stakingswinst dan berekend over de uiteindelijke verkoopprijs dus 650K ?

Wat meetelt voor de stakingswinst is de uiteindelijke opbrengst. Waarom zou dat anders zijn? 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, wimj zei:

En wat gebeurt er als die andere aankoop niet doorgaat?

Dan gaat de koop waarschijnlijk niet door of voor een veel lagere prijs.

Het zal als ontbindende voorwaarde in het koopcontract staan.

Wie van partijen maakt overigens het koopcontract op  … U als verkoper of de projectontwikkelaar als koper ?

 

Persoonlijk zou ik het aanbod in deze vorm niet accepteren, hetgeen betekent … No Deal.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Klopt als het extra perceel niet aangekocht kan worden is dat een ontbindende factor.

De deal is niet echt slecht. Er is een ruime maandelijkse optievergoeding (perceel wordt effectief pas verkocht in 2025 en tot deze tijd ontvangt mjjn moeder deze vergoeding) 

Verder ligt het bod van de projectontwikkelaar 100% boven de gemiddelde van 3 taxaties, exclusief het extra bedrag wat overblijft van de aankoop van het andere perceel.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
16 uur geleden, zzpegel zei:

De kosten die Koper moet maken voor de verwerving van deze gronden worden - tot een maximum van € 220.000,- in mindering gebracht op de koopprijs van 800K.

Dat is gegarandeerde winst voor de projectontwikkelaar: bij oplevering van het project verkoopt hij die grond immers weer. Als je niet vastlegt wat tot die kosten (winst) wordt gerekend, zullen die vast tegenvallen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Jaap B zei:

Ik ben misschien simpel, maar waarom worden kosten van een ander perceel op uw verkoopprijs in mindering gebracht? Dit heeft toch niks met elkaar te maken?

Als je het verhaal leest, is het eigenlijk andersom. De potentiele koper biedt al meer dan de taxatiewaarde, en daar bovenop een bonus als ook het andere perceel kan worden gekocht. De hoogte van de bonus hangt af van de prijs van het andere perceel; hoe duurder, hoe lager de bonus.

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Ron van der Kolk zei:

Als je het verhaal leest, is het eigenlijk andersom. De potentiele koper biedt al meer dan de taxatiewaarde, en daar bovenop een bonus als ook het andere perceel kan worden gekocht.

Het komt op mij meer over als een mengelmoes van bekende verkooptrucs (of voor de verandering eens inkooptrucs):

 

– beroep doen op autoriteit

– goochelen met cijfers

– inspelen op verliesaversie

– schaarste en tijdsdruk*

 

Stel, je huis staat te koop voor een taxatiewaarde € 400.000. Deze projectontwikkelaar zou dan doodleuk € 500.000 bieden maar daarvan aftrekken wat hij “misschien” allemaal nog “moet investeren” in een nieuwe keuken en nieuw sanitair. Omdat het bod fors boven de taxatiewaarde ligt en je kunt begrijpen dat de keuken en badkamer aan vervanging toe zijn, lijkt dat voor velen heel redelijk, maar het is gewoon een sigaar uit eigen doos.

 

* Het creëren van schaarste en opvoeren van de tijdsdruk heb ik gegokt: de topicstarter lijkt een koopovereenkomst te citeren die “alleen nog maar even” hoeft te worden getekend, maar graag wel snel want vakantie en andere praktische bezwaren...

 

De koper heeft hier het initiatief en bepaalt het plan. Dat zou omgekeerd moeten zijn. De topicstarter doet er misschien verstandig aan om een verkoopmakelaar in te schakelen. Dan weet je tenminste op een tiende van een procent nauwkeurig wat je dat kost en hoef je niet als onervaren underdog te onderhandelen met een professionele partij.

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Stel, je huis staat te koop voor een taxatiewaarde € 400.000. Deze projectontwikkelaar zou dan doodleuk € 500.000 bieden maar daarvan aftrekken wat hij “misschien” allemaal nog “moet investeren” in een nieuwe keuken en nieuw sanitair.

Topicstarter geeft aan dat de aftrek begrensd is.  Als de aftrek in jouw voorbeeld begrensd is tot zeg € 75.000 is het een goede deal, want € 25.000 boven de taxatiewaarde.

 

49 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Het creëren van schaarste en opvoeren van de tijdsdruk heb ik gegokt

Topicstarter schrijft over een verkoop per 2025 met ondertussen een optievergoeding. 

 

51 minuten geleden, Ward van der Put zei:

De koper heeft hier het initiatief en bepaalt het plan. Dat zou omgekeerd moeten zijn. De topicstarter doet er misschien verstandig aan om een verkoopmakelaar in te schakelen.

Topicstarter is hier al een tijdje mee bezig en schrijft drie taxaties te hebben.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.