• 0

Persoonlijke hulpmiddelen aftrekbaar? (gehoor)

Ik heb mijn gehoor laten testen. Op basis van het hoorprotocol kan ik geen audiologische steunmiddelen (gehoor apparaat, solo apparatuur, etc.) vergoed krijgen uit de zorgverzekering.

Kan ik aanschaf van gehoorapparaten en andere audiologische hulpmiddelen als zakelijke kosten opvoeren omdat het hulpmiddelen zijn die mij in staat stellen mijn werk beter te doen?
Het is een lastige vraag, omdat de belastinginspecteur vast zal zeggen dat er ook een privé voordeel is. De reden waarom ik zakelijk zou willen aftrekken i.p.v. via de inkomstenbelasting is dat er voor de nieuwe geavanceerde gehoorapparaten dure accessoires zijn die het mogelijk maken om in complexe situaties toch goede resultaten te halen. (b.v. meerdere losse microfoontjes in een vergaderruimte plaatsen en koppelen, software die automatisch spraak naar tekst omzet, etc.)

Een koptelefoon om mee te (video)bellen is duidelijk te verantwoorden als zakelijke aftrekpost. Mag ik de audiologische hulpmiddelen (zoals o.a. een gehoorapparaat) ook zo beschouwen of is dit een grijs gebied?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1
Cyber Security Adviseur

Ik kan me goed voorstellen dat je zoiets beschouwt als een goede handsfree set, maar ook kan ik me goed voorstellen dat je het ziet als een verantwoorde investering om te zorgen voor een gezond en daarmee arbo-technisch verantwoord werkklimaat.

Daarbij zou ik voor mezelf beoordelen of ik dezelfde aankoop zou dien als ik de betreffende werkzaamheden niet zou hebben. Je hebt als ondernemer een behoorlijke vrijheid in de beslissingen die neemt zolang je maar enigszins kunt onderbouwen dat het zakelijk is. 

Wat dat betreft is het in mijn ogen niet anders dan de keuze om een dikke SUV of sportwagen te kopen terwijl een gebruikte Suzuki Alto ook geschikt is voor dezelfde ritten.

Link naar reactie
  • 2

Persoonlijke hulpmiddelen zijn niet als zakelijke kosten aftrekbaar.

Dat u daarmee u werk beter kunt doen, is niet relevant.

 

“Zelfstandige ondernemers zonder personeel (zzp’ers) zijn niet in dienst van een bedrijf. Toch gelden ook voor hen arboregels die hun eigen veiligheid en die van derden moeten waarborgen. Dit betekent dat de Nederlandse Arbeidsinspectie ook zzp’ers kan aanspreken op overtreding van die regels en boetes kan opleggen.”

 

Het voorgaande heeft betrekking op fiscaal aftrekbare zakelijke kosten ter voorkoming van letselschade en niet voor kosten als het kwaad reeds is geschiedt. Typisch ambtelijke logica, maar het is wat het is.

 

Nu heeft ieder muntje twee kanten … investeren in arbomiddelen ‘ter voorkoming van’  is zakelijk aftrekbaar hetgeen betekent dat u het muntje soms moet omdraaien.  En daarmee komen we bij de stelling van StevenK … 

‘Je hebt als ondernemer een behoorlijke vrijheid in de beslissingen die neemt zolang je maar enigszins kunt onderbouwen dat het zakelijk is. 

Wat dat betreft is het in mijn ogen niet anders dan de keuze om een dikke SUV of sportwagen te kopen terwijl een gebruikte Suzuki Alto ook geschikt is voor dezelfde ritten.’ 

 

1 uur terug, Harmen zei:

is dit een grijs gebied?

Nee … maar het is (vaak) wel een kwestie van definiëren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-9-2023 om 21:43, StevenK zei:

Daarbij zou ik voor mezelf beoordelen of ik dezelfde aankoop zou dien als ik de betreffende werkzaamheden niet zou hebben. Je hebt als ondernemer een behoorlijke vrijheid in de beslissingen die neemt zolang je maar enigszins kunt onderbouwen dat het zakelijk is

Zonder mijn werk zou de keuze mogelijk anders uitvallen. Ik zou dan niet investeren in een losse vergadermicrofoon voor op tafel. Daarmee zou ik ook met een goedkoper hoortoestel af kunnen die geen mogelijkheid biedt om met losse microfoons te verbinden.
Leuk die keuzevrijheid maar bestaat er niet ergens een lijst of richtlijn die houvast biedt?

Link naar reactie
  • 0
Op 21-9-2023 om 22:42, Cosara zei:

Persoonlijke hulpmiddelen zijn niet als zakelijke kosten aftrekbaar.

Dat u daarmee u werk beter kunt doen, is niet relevant.

Dit is begrijpelijke taal. Gehoorapparaten zijn persoonlijke hulpmiddelen, net zoals een bril of een wandelstok. Die komen niet in aanmerking voor aftrek. Ook niet als het een speciale uitvoering betreft voor de werkzaamheden. (muziekbril voor de muzikant, speciale voorzetlens voor een horlogemaker, enz.)
Maar mag ik de koptelefoon die ik gebruik voor (video)bellen voor mijn werk dan wel aftrekken of wordt dit ook als een persoonlijk hulpmiddel beschouwd? (ik heb een koptelefoon die via bluetooth met mijn zakelijke telefoon en laptop is gekoppeld omdat ik mijn gesprekspartner anders niet goed kan verstaan)

 

Op 21-9-2023 om 22:42, Cosara zei:

Nu heeft ieder muntje twee kanten … investeren in arbomiddelen ‘ter voorkoming van’  is zakelijk aftrekbaar hetgeen betekent dat u het muntje soms moet omdraaien.

Ik zou niet weten hoe in dit specifieke geval het muntje omgedraaid zou kunnen worden. In het genoemde voorbeeld van de auto kan ik mij wel voorstellen. (bijvoorbeeld een duurdere auto met ergonomische stoelen i.v.m. rugklachten of zo)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Harmen zei:

[1] Maar mag ik de koptelefoon die ik gebruik voor (video)bellen voor mijn werk dan wel aftrekken ...

[2] ... of wordt dit ook als een persoonlijk hulpmiddel beschouwd? (ik heb een koptelefoon die via bluetooth met mijn zakelijke telefoon en laptop is gekoppeld omdat ik mijn gesprekspartner anders niet goed kan verstaan)

[1] ja, dat mag.

[2] Zoals eerder gezegd en geschreven ... het een kwestie van definiëren. Het maakt daarbij niet uit of je alleen in een werkkamer zit, met tien collega's samen, of slechthorend bent.

 

2 uur geleden, Harmen zei:

Zonder mijn werk zou de keuze mogelijk anders uitvallen.

Mogelijk, maar niet relevant.

Een auto is zakelijk aftrekbaar als het gaat om van A naar B te komen.

Het maakt daarbij niet uit of je een marathonloper bent of op krukken loopt.

 

2 uur geleden, Harmen zei:

Ik zou niet weten hoe in dit specifieke geval het muntje omgedraaid zou kunnen worden. In het genoemde voorbeeld van de auto kan ik mij wel voorstellen. (bijvoorbeeld een duurdere auto met ergonomische stoelen i.v.m. rugklachten of zo)

Het is toch vooral een kwestie van omdenken ... U denkt bij zakelijke aankopen teveel vanuit een  handicap en niet vanuit de onderneming.

Met of zonder rugklachten zijn ergonomische stoelen "gewoon" zakelijke accessoires als je denkt dat je die nodig hebt. Hetzelfde geldt voor de motor, de kleur, de lichtmetalen design velgen en het panoramadak.

 

oud-Rochdale-directeur Möllenkamp was van mening dat een Maserati als luxe dienstauto wel moest kunnen ... en het kon ook, al was het voor een bedrijf met een sociale doelstelling  ietwat over de top.

 

Ik refereer nog maar een keer naar de uitspraak van StevenK ...

"Je hebt als ondernemer een behoorlijke vrijheid in de beslissingen die neemt zolang je maar enigszins kunt onderbouwen dat het zakelijk is. Wat dat betreft is het in mijn ogen niet anders dan de keuze om een dikke SUV of sportwagen te kopen terwijl een gebruikte Suzuki Alto ook geschikt is voor dezelfde ritten."

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je hier ook kan denken aan kleding. Zonder kleren zou menigeen ook niet naar zijn of haar werk gaan. Dat maakt kleding echter niet aftrekbaar. Het is gewoon iets dat bij jou als persoon hoort, 

 

Daarop heeft men dan weer een uitzondering gemaakt; de bedrijskleding met een logo van een minimale grootte. Daarvan acht men het aannemelijk dat je die niet aantrekt als je naar een verjaardagsfeestje gaat, en wel aantrekt naar je werk.

 

Voor gehoorapparaten zou je ook kunnen beargumenteren dat er iets vergelijkbaars voor geldt, net als bijvoorbeeld voor oordoppen. Als een professionele muzikant oordoppen (IEM) op maat laat maken die z/hij gebruikt bij concerten, dan is dat al snel zakelijk aan te merken. Tegelijkertijd, als het om off-the-shelf oortjes gaat die een parttime zzp'er ook volop buiten z'n zakelijke activiteiten gebruikt, is het misschien weer niet zo vanzelfsprekend dat ze zakelijk aftrekbaar zijn.

 

Ik ben daarom zelf geneigd te zeggen dat als je de gehoorapparaten 24/7 in hebt het gewoon bij je persoon hoort, net zoals je kleren dat ook zijn. Terwijl als je de apparaten vooral draagt tijdens je werk dat ze dan wel als zakelijk aan te merken zijn. Maar waterdicht is die redenering zeker niet.

Link naar reactie
  • 0

Voor aanpassingen op de werkplek kun je als werkgever óf werknemer subsidie aanvragen, voor kleding niet.

 

Wordt je van zo'n subsidie uitgesloten als zelfstandige, dan kun je beargumenteren dat de noodzakelijke aanpassingen op de werkplek waarvoor anderen gecompenseerd worden op zijn minst aftrekbaar zouden moeten zijn als zakelijke kosten.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.