• 0

Samenwerking of er zelf voor gaan?

(aangepast)

Beste Forum,

 

Ik moet het verhaal een beetje cryptisch houden, maar ik zit in de volgende situatie:

 

Een serieuze geïnteresseerde heeft aangegeven graag een "kunst" installatie bij mij te willen kopen. Dit betreft een grote installatie die ik zelf zou bouwen, ik heb namelijk een bedrijf in deze niche kunst sector. De verkoopprijs van een dergelijke installatie zal waarschijnlijk rond de 60,000 dollar liggen. De geïnteresseerde zit in Amerika en deze installatie zou dus geëxporteerd moeten worden. 

 

Nu ben ik een klein, nog maar een jaar oude eenmanszaak. Ik ben dit begonnen na het afronden van mijn bachelor.

 

Ik heb nog nooit op dit soort schaal gewerkt. Voorheen verkocht ik namelijk enkel kleine producten aan particulieren. Dit was een zelfde soort type product, maar dan 30 keer zo klein. 

 

Ik denk dat ik het project zou aankunnen, maar er zijn natuurlijk zeker grote uitdagingen wat betreft transport, import en certificeringen, om maar een aantal dingen te benoemen. Veel zou voor mij nieuw zijn, dingen waar ik nog geen ervaring mee heb. Ik zou dit dan allemaal zelf moeten leren, met de risico's van dien.

 

Nu heb ik ook contact met een veel groter bedrijf in Nederland. Deze zouden een klus zoals deze met gemak kunnen uitvoeren, dat is hun hele core business.

 

Ik heb laatst met de eigenaar van dit bedrijf gesproken. Zij zijn enthousiast en zouden de opdracht graag uitvoeren, als ik de "blauwdrukken" overdraag. Zij nemen dan alles in handen, het gebeurt onder hun naam, maar ik ben betrokken bij de ontwikkeling. De risico's/investeringen zijn ook op hun rekening. Ik loop dan dus geen enkel risico. 

 

Daarnaast heeft dit bedrijf potentieel ook nog een grote klantenkring door hun netwerk. Als er één wordt verkocht en gebouwd, zullen er waarschijnlijk meer worden verkocht. Zeker als ze er actief promotie mee gaan doen op de beurzen waar ze staan. 

 

In ruil hiervoor zou ik een percentage van de verkoop krijgen, en alle toekomstige verkopen van dit type product. Ik wordt dan eigenlijk aandeelhouder van een productlijn.

 

Nu is de vraag, moet ik dit doen? Moet ik het bijna volledig uit handen geven? En wat is dan een redelijk percentage? 

 

En zou dit percentage een percentage van de verkoopprijs of van de winst moeten zijn? 

 

Aan de ene kant klink dit natuurlijk ideaal. Uiteindelijk hoef ik praktisch niks meer te doen, en krijg ik levenslang betaald voor elke verkoop. Aan de andere kant geef ik mogelijk heel veel potentie uit handen. Zonder te weten hoeveel focus en prioriteit ze er aan gaan geven. Waardoor ik spijt zou krijgen dat ik het niet zelf heb gedaan, en daarmee ook alle verdiensten in eigen zak steek.

 

Enig advies/ervaring zou erg gewaardeerd worden, ik hoor het graag! Alvast bedankt!

aangepast door DaanHouten
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1
13 minuten geleden, DaanHouten zei:

Uiteindelijk hoef ik praktisch niks meer te doen,

Als dat zo is, dan zal je er ook praktisch niks voor krijgen. 
 

Dilemma:

Alleen ga je sneller, samen kom je verder.


Als (startende) ondernemer is het aangaan en onderhouden van relaties belangrijk. Je hebt elkaar nodig om verder te komen, hetgeen niet betekent dat je alles uit handen moet geven, en zeker niet levenslang.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Bij "kunst"installaties denk ik aan unieke installaties, maar iets verder in het verhaal gaat het over blauwdrukken en massaproductie. Dat is toch heel iets anders.
Aan jou dus ook de keus om een uniek product te houden of een massaproduct te maken.

Verder is marktonderzoek belangrijk. Hoeveel zou je er kunnen plaatsen in de markt. Eenmalig 60K als je alle zelf doet, of tien keer 6K als je alles uit handen geeft.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
7 minuten geleden, Jaap B zei:

 

4 minuten geleden, DaMedia zei:

Bij "kunst"installaties denk ik aan unieke installaties, maar iets verder in het verhaal gaat het over blauwdrukken en massaproductie. 

 

Snap ik, het gaat zeker niet om massa productie. In het beste geval zou ik denken aan honderden aantallen, geen duizenden, zeker geen tienduizenden.

 

Met blauwdrukken doel ik meer op een bepaalde manier van constructie, die modulair is. Zodat ieder kunstwerk wel uniek of op maat van de klant gemaakt kan worden.

aangepast door DaanHouten
Link naar reactie
  • 0

Ik zou hier twee wegen gaan bewandelen voordat je een keuze maakt: 

 

1) Eerst vragen aan de andere partij wat hun concrete aanbod is. Welk percentage, duur, zekerheden etc? 

 

2) Daarna voor jezelf uitmaken wat je zelf wilt: Wil je ondernemen of wil je liever dat andere het werk doen en een klein percentage pakken? De winst levenslang klinkt misschien aantrekkelijk, maar is het niet zo dat wanneer je het zelf gaat doen je ondertussen nog 100 deuren opent waardoor je een heel netwerk opbouwt en meer soortgelijke opdrachten binnenhaalt? Kan je de kennis van de import en certificeringen inkopen? 

 

Dan verder: Houd er rekening mee dat niets oneindig is en de markt zich ook verder ontwikkelt. Als jouw lijn over 5 jaar niet meer actueel is en dat bedrijf verder gaat met een andere lijn zitten ze misschien wel helemaal niet meer aan jou vast op papier. 

 

Laatste tip: Denk er eens over na de het om te keren? Jij blijft hoofdopdrachtnemer en huurt hun kennis in voor bepaalde onderdelen? 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Serge Steinvoort zei:

Laatste tip: Denk er eens over na de het om te keren? Jij blijft hoofdopdrachtnemer en huurt hun kennis in voor bepaalde onderdelen? 

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Hier zat ik inderdaad zelf ook aan te denken.

 

De dingen waar ik geen ervaring mee heb zijn inderdaad vast in te kopen. En daar zou dan ook budget voor zijn.

 

Qua duur en percentages is nog weinig duidelijk. Beide hebben we geen percentages genoemd. Hij gaf aan mij aan dat ik kon aangeven voor welk percentage ik het uit handen zou willen geven. Maar daar heb ik zelf ook nog geen antwoord op. 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, DaanHouten zei:

Qua duur en percentages is nog weinig duidelijk. Beide hebben we geen percentages genoemd. Hij gaf aan mij aan dat ik kon aangeven voor welk percentage ik het uit handen zou willen geven. Maar daar heb ik zelf ook nog geen antwoord op. 

 

Houd er trouwens rekening mee in je afweging dat een percentage van de winst zonder zelf invloed te hebben op de hoogte van de winst best tricky is. Hierboven beschreef je het als 'aandeelhouder' worden van de productlijn, maar dat is niet helemaal waar. Een aandeelhouder heeft invloed binnen een bedrijf. Jij wordt alleen winstgenieter, geen winst, niets voor jou. En iedereen kan kosten opvoeren om de winst te drukken. 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het ook op een andere manier bekijken. Daarbij doe ik een aanname die wellicht onjuist is (verbeter me dan gerust). 
 

Je maakt dit product nu “klein”. —> ik ga er van uit dat je de hele blauwdruk uit handen geeft en dus ook “kleine” particulieren niet meer mag bedienen. 
 

Vragen om jezelf kritisch te stellen:

- Jij denkt 60k te vragen. Wat wordt de vraagprijs van “de partner”? (Zeggen die niet het wordt 130k, waardoor je de blauwdruk uit handen geeft maar de Amerikaan afhaakt en jij zonder blauwdruk met lege handen zit)
- Hoeveel denk je (snap dat je sommige kosten niet kunt in schatten) van die 60k over te houden, en hoeveel tijd kost het je? 
- is het verkopen van deze “kunst installaties” de enige activiteit en inkomstenbron van je eenmanszaak? 
- hoe makkelijk denk je ander inkomen te kunnen genereren?
- hoe zit het me je ondernemers ambities?

- hoe gelukkig ben je als ondernemer?

 

Ik zou dus vooral financieel kijken welke consequenties het met zich mee brengt en hoe je leven er uit ziet.

 

vb: als je nu 100% kunstinstallaties verkoopt en daar 100% van je inkomsten uithaalt, maar het ondernemen wel super vind en denkt dat je binnen een jaar een nieuwe product kan ontwikkelen dan zou ik links of rechtsom verzekerd willen zijn dat mijn blauwdruk het eerste jaar minimaal 120% van een jaarinkomen oplevert (danwel in eenmalige fee, danwel in harde afspraken over garanties qua aantal verkopen met percentage). Als je 100% van je inkomen opgeeft moet je wel verdomd zeker zijn dat je voor een andere inkomstenbron kan zorgen en dat je gecompenseerd wordt voor de tijd die dat je gaat kosten.

vb2: als nu 25% van je omzet en inkomsten uit kunstinstallaties komt, maar die 75% overige werkzaamheden kun je opschalen waardoor je weer op 100% komt dan kun je dit “gokje” best nemen om te kijken of je er inderdaad een “stilzittend” inkomen uithaalt. 

vb3: als je in het eerste jaar ondernemen hebt ondervonden dat het toch wel lastig is om elke maand je loon te verdienen, administratie maar een gedoe is en je zekerheid eigenlijk wel lekker vindt kan je er wellicht ook proberen een vaste baan uit te halen. Dan kan je genoegen nemen met een lager percentage van de verkoopprijs, maar heb je wel een vast inkomen en de kans om te zorgen dat je product on topic blijft en doorontwikkeld wordt. Of als alternatief wil je misschien een baan in loondienst elders zoeken… ook dan blijven de percentage inkomsten een soort “bonus”.
 

Zo zijn er nog talloze scenario’s te bedenken maar jij kent als enige de cijfers. Wat ik probeer te zeggen is kijk goed wat het je kost (geef je naast je blauwdruk niet ook gewoon je hele inkomstenstroom weg),  het je zeker of mogelijk zal opleveren, en of je emotionele binding hebt (doet het jou pijn als jouw “kindje” op de plank blijft liggen en kan je er dan spijt van krijgen dat je het niet zelf bent gaan doen). Daarna moet je zelf de balans opmaken. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.