• 0

Ik ben een Loodgieter en wil graag mijn bedrijf uitbreiden.

ik wil graag mijn website bekender maken en direct aan mijn klanten komen. Ik moet nu veel geld betalen aan lead bedrijven waar de lead naar meerdere bedrijven word gestuurd en dat je zo n 25 procent kans hebt dat je kan werken met de klant. Er is veel te kort aan betrouwbare en goede loodgieters. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

9 uur geleden, amsterdamer58 zei:

ik wil graag mijn website bekender maken en direct aan mijn klanten komen. 

(...)

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Adverteren, je auto bestickeren, kleding met logo dragen, een kaartje achterlaten bij klanten (voor herhaalopdrachten en mond-tot-mond reclame), je klanten aanmoedigen tot Google reviews, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er zijn talloze mogelijkheden. 

 

Maar waar wil jij je op toeleggen, of waar zie je een gat in de markt? Welke klanten zoek je: particulier en/of zakelijk? Wat voor werk zoek je: projecten, regulier onderhoud, crisisdienst? In welk gebied zoek je: buurt, stad, regio, landelijk? Iets meer focus helpt.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor je reactie Ron.

ik ben gericht op particuliere klanten voorheen heb ik op projecten gezeten maar wil mij meer in services richten. Zoals een klant die met een lekkage zit. Projecten neem ik ook aan dat doe ik erbij. Ik heb al een aardig klanten kring alleen wil meer leads krijgen door een goed update aan mijn website.

 

Link naar reactie
  • 1

Het verdienmodel van een offerte.nl of een werkspot.nl is vrij simpel: zij collecteren leads, die verkopen ze aan meerdere partijen en daarvoor sturen ze een factuur. De enige manier waarop zij die leads verkrijgen is Google. Veelal door Google Ads. Met Google Ads betaal je per klik, dus bijvoorbeeld "loodgieter amsterdam". Laten we zeggen dat het €3,- per klik kost. Die sites zijn alleen maar gebouwd om zo snel mogelijk tot een offerte aanvraag te komen, dus zeg dat 1 op de 15 mensen die klikt een offerte aanvraagt. Een leadaanvraag kost hun dus €45,-, zij verkopen die lead aan 3/4/5 partijen zoals jij voor €25,- waardoor ze een forse winstmarge over houden.

 

Mijns inziens is je aanpak dus om hetzelfde te doen, maar dan zonder tussenpersoon. Daarvoor heb je een website nodig (misschien heb je die al). Op die website moet je zo uitgebreid mogelijk zijn. Wees transparant over kosten (waar mogelijk, ik neem aan dat een WC ontstoppen over het algemeen ongeveer hetzelfde kost), toeslagen in weekenden of avonden, zet er een whatsapp knop op zodat mensen direct met je in contact kunnen komen. Toen veel reviews (liefst van Google) over hoe goed en betrouwbaar je bent. Zorg voor uitgebreide teksten over jou (en misschien je team?) en laat overal op de sites verwijzen naar een formulier waarbij ze makkelijk hun telefoonnummer kunnen achterlaten waarna jij binnen een uur contact opneemt (laat hun zo min mogelijk werk doen). 

 

Ik snap dat bovenstaand makkelijk praten is, maar er zijn webbouwers die dit voor enkele honderden euro's kunnen maken en instellen.

 

Zoek vervolgens een partij die die je Google Ads gaat beheren. Blijf ver weg van MKB Klikservice en andere grote bureaus: zoek het liefst een gemotiveerde ZZP'er in jouw buurt die met je meedenkt. Die bijvoorbeeld zegt joh Loodgieter Amsterdam kost €3,- per klik, maar Loodgieter Amstelveen is maar €1,5 per klik, dus misschien moeten we ons daar op focussen. SLUIT ZEKER GEEN LANGDURIGE CONTRACTEN AF!!!!!

 

Google heeft naast een CPC (kosten per klik) ook een CPA (kosten per actie) model. Die actie is in dit geval het achterlaten van hun telefoonnummer. Ik vertel je zo uitgebreid mogelijk te zijn met een reden: Google's model is zelfklevend en alles wordt gemeten. Je moet altijd starten met een CPC model, want op basis daarvan leert Google. Op welke woorden woorden de meeste aanvragen gedaan? Zijn het vooral mannen of vrouwen? In welke leeftijdsgroep? Met welke browser? Etc. Nadat je een aanvraag of 50-60 hebt gehad weet google precies welke mensen eerder geneigd zijn om een aanvraag te doen, en dan kan je overstappen naar het CPA model. Dan betaal je niet meer €xx per klik, maar €xx per actie. Laten we zeggen €30,- per actie. 

 

Als jij super uitgebreid bent (men weet wat het kost, weet met wie ze te maken hebben) en men neemt contact met je op is de kans dat ze met je in zee willen gaan vrij groot.  Je hebt immers alle hindernissen weggenomen voor ze, dus het kan hooguit een keer zijn dat je geen plek hebt, ze niet in kan plannen, ze te ver wonen, ze meerdere aanvragen hebben gedaan en een concurrent eerder was etc. Met een beetje mazzel is 80% van de aanvragen een go. Dan ga je dus naar zo'n €35,- per klant i.p.v. de nu geschetste €100. Als zo'n campagne na een maand of 3 eenmaal loopt kunnen de beheeruren behoorlijk worden gedownscaled (een uurtje per maand meekijken met je campagne zou ik wel adviseren) en heb je amper vaste kosten meer (behalve natuurlijk het geld voor Google campagnes)

 

Dit op papier zetten is erg makkelijk, in de praktijk kost het tijd en best een beetje geld. Ik zou rekening houden met:
+/- 300 eenmalig voor een website als je nu nog niets hebt, of +/- 100 als je nu al een website hebt

+/- 400 eenmalig voor Google Ads campagne opstartkosten bij een lokaal bedrijfje 

+/- 240 per maand aan uurloon om je campagne de eerste 3/4 maanden te laten optimaliseren door dat lokale bedrijfje

+/-60 per maand nadat je campagne over is gegaan op CPA en goed draait 

Maandelijks een advertentiebudget wat in de eerste 2 maanden gelijk zou moeten liggen aan wat je nu aan je offerte partij betaalt,  maar wat je als het goed is na een maand of 2/3 kan verkleinen naar 35% daarvan. 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, amsterdamer58 zei:

ik ben gericht op particuliere klanten

 

De beste reclame blijft (in mijn beleving) de tevreden klant. Die vertelt het weer door in zijn/haar omgeving. Nu werk ik zelf alleen en heb een netwerk met o.a. een timmerman, een stukadoor en een badkamer monteur waarin we elkaar bij klanten aanprijzen indien er vraag is naar 1 van die vak gerelateerde klussen. En als een klant vraagt naar iemand in een andere branche dan informeren we bij elkaar of iemand een betrouwbare persoon kent. Mocht jij bij een klus iemand uit een andere branche tegen komen kan het handig zijn om elkaar gegevens uit te wisselen om zo een netwerk op te bouwen.

Link naar reactie
  • 1

Het hangt ook af van je businessplan.

Als je graag in de "crisis" diensten gaat zitten, dan is een goede vindbaarheid mogelijk handig via google.

 

Voor meer reguliere werkzaamheden zal inderdaad via-via reclame vaak belangrijker zijn.

Nadeel hiervan is dat het "langzaam" groeit.

Voordeel is dat als het loopt, het vaak blijft lopen. Ik ken bedrijven in de bouw die niets doen aan reclame en omkomen in het werk: de naam op de werkbus is al voldoende en verder gaat het via-via. Een tevreden klant is de beste reclame.

 

Een nette website is zeker een pre, ook omdat mogelijke klanten op de website gaan kijken wie ze misschien gaan bellen/e-mailen. Een paar pagina's met de types werkzaamheden die je doet (en waar je je ook op wilt richten), misschien wat foto's van soort werk. En een foto van jou of medewerkers in "actie"

Een valkuil bij een dergelijke website is dat er alleen "gave" projecten op gezet worden. Ik heb alle begrip dat een klus voor bedrijf X meer aanspreekt, of 100 woningen voor woningcorporatie X. Maar ik als klant zie dan niet mijn klus bij een dergelijke bedrijf uitgezet worden. Dan is mijn (kleine) klus immers niet gebruikelijk en mogelijk ook niet interressant.

 

Volledig andere suggestie: waarom niet een kleine advertentie in het plaatselijke huis-aan-huis blad van het gebied waar je werkzaam wilt zijn? Of eventueel een paar keer een flyer in het folderpakket?

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Als je toch al projecten hebt, waarom dan zo veel geld uitgeven aan de leadbedrijven. Kost je te veel geld, dat is zonde.

Het is zoals al gezegd, een nette website, nette kleding, nette auto.
Zorg ervoor dat je de meest gangbare materialen bij je hebt, dan kun je de klant meteen helpen.

Ben je lid van de branche-vereniging, dan is dat een extra waarborg voor een klant.

Mag je onderhoud plegen aan c.v. ketels, want dat schijnt veranderd te zijn, (ik weet niet wat de status nu is, is al een aantal malen uitgesteld.) , daar zit natuurlijk veel werk in, vervangen c.v. ketels en onderhoud.

Zorg ervoor dat je apparatuur en gereedschappen in orde zijn, hou contacten met je collega's en je leveranciers.

Neem een pin-apparaat, je betaalt wat aan transactiekosten, maar het goedkoper dan een factuurtje versturen, checken of er al betaald is, want dat is gewoon extra tijd wat je besteed aan een particuliere klant. Bij particuliere klanten werkt dit vaak wel, de klant is al blij als je geweest bent, dan jij ook blij.

En onderstaand een voorbeeld van een vakman die het uitstekend doet op social media, dat moet je wel kunnen, en deze man kan dat. Er zijn ook andere manieren, laat jezelf zien. :-)

https://youtu.be/E98qh_pGI7c?si=mAupoQ1Q0zdHF-cr

 

aangepast door RiVe
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Nog een tip, ik heb je website bekeken.
Je noemt jezelf loodgieter, de domeinnaam is weer iets met bouw. Dat schept al verwarring.

Voorts is het een koude kille website die mij niet aanspreekt om je te bellen voor een kapotte kraan , het verplaatsen van een kraan, of laten aanleggen van een buitenkraantje.

Er wordt op de website gesproken over goed opgeleide en gecertificeerde professionals en zelfs over hoogopgeleide loodgieters. Hoe hoog is hoog en waarin gecertificeerd.
Daarnaast gebruik je ook nog u en jij door elkaar.
De gehele website komt vrij bombastisch over.

Wel goede recensies, dat is mooi.

Juist met je website kun je wat klanten naar je toe trekken, spreek de taal van de klant, de klant wil iets en jij kunt dat fixen. Dat is wat een klant wil lezen.
De klant wil helemaal niets lezen met wat voor apparatuur je een lekkage oplost, het enigste wat de klant wil, is dat de lekkage wordt opgelost. :slightly-smiling-face:

Ik heb de hulp ingeroepen van een helaas overleden HL forumlid Ruben, we hebben een goed gesprek gehad, er is toen door hem een mooi logo ontworpen en een mooie website, waardoor de klant al meteen weet, yes, deze installateur is er voor mij, dat heeft rendement opgeleverd.

Ik heb de indruk dat Frank van C hetzelfde aangeeft, denk ik.

Veel succes.

aangepast door RiVe
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.