• 0

BTW op transactiekosten (Shopify Payments etc)

Hi allemaal,

 

Klopt het nu dat transactiekosten op betaaldiensten vrijgesteld zijn van BTW? 

 

Stel een klant plaatst in mijn webshop een bestelling en kiest om te betalen met bijvoorbeeld iDEAL. Mijn payment provider rekent dan daarvoor bijvoorbeeld 0,30 cent door aan mij en wordt dus afgetrokken van wat ik verdien aan die bestelling. Moet ik over deze 30 cent dan BTW afdragen? Of is dit vrijgesteld? Zoals alle bankkosten en betalingsverkeer? Ik kan hier niet echt duidelijk een antwoord op vinden.


Groet,

Daphne 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

1 uur terug, DaphneK zei:

Moet ik over deze 30 cent dan BTW afdragen?

Jij draagt geen BTW af over deze 30 cent, dat doet je payment provider. Of niet, in het geval dat deze  geen BTW in rekening brengt .  Als hij wel BTW in rekening brengt kun je deze aftrekken als voorbelasting. Jij draagt de ontvangen BTW van jouw klanten af minus de BTW die je zelf betaald hebt. De vraag lijkt me dus lood om oud ijzer. 

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Bert. zei:

 

Jij draagt geen BTW af over deze 30 cent, dat doet je payment provider. Of niet, in het geval dat deze  geen BTW in rekening brengt .  Als hij wel BTW in rekening brengt kun je deze aftrekken als voorbelasting. Jij draagt de ontvangen BTW van jouw klanten af minus de BTW die je zelf betaald hebt. De vraag lijkt me dus lood om oud ijzer. 

 

Ik denk dat nu net het dilemma is van Daphne, ze moet namelijk wel BTW afdragen over deze 30 cent.

Als ze iets verkoopt voor 15 euro incl BTW zit daar 2,60 BTW in.

Ze ontvang echter maar 14,70 van de payment provider, want die brengt 30 cent in mindering voor de transactie. 

 

De verkoopprijs in dit voorbeeld was namelijk 15 euro incl BTW. 

 

Dat ze voor deze koop 30 cent kosten maakt doet toch niks af aan de BTW die ze moet afdragen.

Als deze 30 cent is vrijgesteld van BTW dan kan ze voor deze 30 cent ook geen BTW terugvorderen.

 

Dat die 30 cent is vrijgesteld van BTW betekent niet dat de verkoopprijs 14,70 is geworden.  

 

Of verkoopt ze in dit voorbeeld voor juist wel voor 14,70 euro incl BTW en 0,30 euro vrijgesteld van BTW. en is de BTW afdracht 2,55 

 

Ik kan me niet voorstellen dat dat mag, want volgens mij volgt de BTW op de transactiekosten de BTW van de hoofddienst die is geleverd. 

 

Die vrijstelling zou naar mijn mening enkel mogen gelden als er uitsluitend een betaaldienst wordt geleverd.

 

Maar mogelijk is dit helemaal geen dienst die vrijgesteld is van BTW, in dat geval zal ze inderdaad een factuur ontvangen voor die 30 cent incl BTW.


In dat laatste geval draagt ze nog steeds BTW af of die 15 euro, maar kan ze die 5 cent terug vorderen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Paul van Minderhout zei:

Die vrijstelling zou naar mijn mening enkel mogen gelden als er uitsluitend een betaaldienst wordt geleverd.

 

Maar mogelijk is dit helemaal geen dienst die vrijgesteld is van BTW, in dat geval zal ze inderdaad een factuur ontvangen voor die 30 cent incl BTW.

Transactiekosten van een PSP lijken me inderdaad niet vrijgesteld van BTW, het is wat anders dan een banktransactie die wel is vrijgesteld.

 

In de FAQ van Mollie zie ik dat zij aangeven dat er 21% wordt gerekend. Dat zal bij Daphne dus vast ook het geval zijn, ook als ze een andere PSP heeft.

 

De PSP blijft naar mijn mening de beste partij om deze vraag te beantwoorden: door op hun factuur te kijken of door ze de vraag te stellen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 minuten geleden, RubenT zei:

Transactiekosten van een PSP lijken me inderdaad niet vrijgesteld van BTW, het is wat anders dan een banktransactie die wel is vrijgesteld.

 

Ik zou hetzelfde vermoeden eigenlijk en in dat geval zou mijn antwoord zijn dat er wel BTW afgedragen moet worden over die 30 cent, maar dat die BTW in de voorbelasting teruggevragen kan worden. 

 

en dan zou er per saldo door topicstarter geen BTW afgedragen worden zoals Bert. in dat terrecht opmerkte, de btw afdracht van over die 30 cent ligt dan inderdaad bij de payment provider.

 

aangepast door Paul van Minderhout
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, RubenT zei:

Als het goed is krijg je een factuur van je payment service provider voor de transacties en hun kosten daarvan. Staat daar BTW op vermeld?

Dat is nu net het probleem, Shopify zit gevestigd in Ierland en vermeld nooit BTW op facturen. Dus dat is altijd BTW verlegd (tel ik zelf weer op en af bij belastingaangifte). Ik heb contact gehad met hun support maar zij gaven aan dat ze geen BTW rekenen over transactiekosten omdat het een financiële dienst betreft oid. Beetje vaag vond ik het want ik ging er van uit dat ik dat dus voor deze transactiekosten ook moest doen. 

 

Shopify houdt bij verdiensten per bestelling die ik krijg die transactiekosten al automatisch in. Ik krijg dan dus minder uitbetaald. Ik krijg niet, zoals bijv bij Mollie, apart een factuur met transactiekosten van die maand met BTW erop. Ik moet het zelf elke keer in de gaten houden en boeken in de administratie. 

 

Edit: ter verduidelijking. Voor mij is het daarom vooral van belang om te weten of ik het nu op moet tellen en weer af moet trekken in de BTW aangifte zoals altijd bij Shopify (omdat zij geen btw vermelden) of dat ik het gewoon kan laten omdat het BTW vrijgesteld is. Ik kan dus niet uitgaan van een factuur waar BTW op vermeld wordt zoals bij Mollie. Maar als dat bij Mollie wel het geval is, wat ik ook had gezien idd, dan zou ik wel BTW moeten rekenen en handmatig weer terugvorderen bij BTW aangifte..

 

De verkoopprijs van 15 euro zoals Paul van Minderhout aangeeft klopt. Ik vraag geen 14,70 aan de klant. Gewoon volle mep (over vol bedrag draag ik natuurlijk BTW af) en die 30 cent komt dan ter mindering op mijn uitbetaling/verdiensten (want dat zijn kosten voor mij). 

aangepast door DaphneK
Toevoeging
Link naar reactie
  • 0

Als de BTW verlegd is hoeft de BTW niet gespecificeerd te worden op de factuur, wel moet er expliciet een vermelding op de factuur staan dan de BTW verlegd is en het BTW nummer van de ontvanger moet er ook op staan.

 

Als dat niet het geval is dan lijken ze geen BTW te rekenen, wel belangrijk om te weten voor de BTW aangifte inderdaad.

 

Welke smaak het ook is, vrijgesteld of 30 ct excl BTW met verlegde BTW. 

 

In beide gevallen draag je de BTW af over de verkoopprijs dus ook over de transactie kosten en valt er van die transactiekosten geen BTW terug te halen, want die zit er niet op of is verlegd.

 

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Paul van Minderhout zei:

 

Dat die 30 cent is vrijgesteld van BTW betekent niet dat de verkoopprijs 14,70 is geworden.  

 

Dat bedoel ik ook niet Paul. 

 

Verkoop 15 Euro inclusief BTW = 12,40 ex BTW + 2,60 BTW. Daphne krijgt 14,70 Euro van de payment provider, draagt 2,60 Euro of aan de fiscus, netto resultaat 12,10 Euro.

 

Ervan uitgaand dat de payment provider 30 cent excl BTW berekent (ik had ook al gezien dat bijvoorbeeld Mollie wel BTW berekent) zou de inhouding inclusief BTW 0, 36 Euro zijn. 

 

Dan ontvangt Daphne 14,64 Euro, draagt  2,60 -0,06 = 2,54 voorbelasting af aan de fiscus, waarbij haar netto resultaat eveneens 12,10 Euro is toch?

 

Even los van de reden, die 30 cent is exclusief BTW, want BTW is pas  BTW als het BTW genoemd wordt. 

 

17 uur geleden, Paul van Minderhout zei:

 

Ik zou hetzelfde vermoeden eigenlijk en in dat geval zou mijn antwoord zijn dat er wel BTW afgedragen moet worden over die 30 cent, maar dat die BTW in de voorbelasting teruggevragen kan worden. 

 

Als dit gezien wordt als een intracommunautaire dienst dan moet TS die 0,06 Euro zelf uitrekenen en mag die meteen weer aftrekken als voorbelasting. Netto resultaat is dan nog steeds 12,10 Euro. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.