• 0

Btw-vrijgestelde opdrachtgever in buitenland (EU)

Graag advies omtrent het volgende:

Hoe dien ik (zzp-er) te factureren aan een btw-vrijgestelde organisatie in een ander EU land als ik zelf, en de door mij geleverde diensten, wel btw-plichtig zijn?


Als ik het goed begrijp is het niet relevant of de opdrachtgever wel/niet btw-plichtig is, maar zijn de diensten bepalend. Mijn diensten zijn doorgaans btw belast, dus volgens die redenering zou ik btw in rekening moeten brengen. Zijn daar ook uitzonderingen op van toepassing? De inhuur is in dit geval vanwege beperkte interne capaciteit; is de vrijstelling in dat geval overdraagbaar?

En daarnaast het feit dat het een factuur naar het buitenland is: hoe zit het in dit geval met btw verleggen? Als de organisatie geen btw aangifte doet, kan de verleggingsregeling dan worden toegepast? En zo ja, heb ik dan een btw nummer van hen nodig?


Als de verleggingsregeling niet mogelijk is, op welke manier dien ik dan te factureren?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Inderdaad, zoals de NAVO of ESA en dergelijke.

 

Maar dat zal hier toch niet het geval zijn (zou ik denken dan).

 

EDIT:

Overigens zou in dat geval ook de 'verleggingsregeling' (BTW verlegd, dus) helemaal niet van toepassing zijn. Want daar is überhaupt geen BTW van toepassing, gezien het internationale organisaties zijn met een speciale status (wat BTW betreft).

 

 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat het een organisatie is zoals Joost beschrijft. Wat is de procedure in zo'n geval een hoe zit het met mijn btw plicht? Moet ik de door mij af te dragen btw dan 'incalculeren' in het tarief en zonder btw factureren? Of is de dienst in dit geval dan btw vrijgesteld en wordt deze niet meegenomen in mijn btw aangifte? 

Link naar reactie
  • 0

Je benoemt een IGO. Dus dat zou kunnen. De procedure is dat je dit eerst checkt met de IGO voordat je factureert. Niet gaan gokken.

 

Indien ja, dan simpelweg geen BTW op de factuur opnemen. De IGO kan je ook meedelen onder welk artikel van de EU BTW-richtlijn zij vrijgesteld zijn. Dat kun je op je factuur zetten. Niks opnemen in je BTW aangifte.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, tokidoki zei:

Ik vermoed dat het een organisatie is zoals Joost beschrijft.

Vermoeden … Je weet toch wel aan wie je wat verkoopt?

Als dan, weet je ook wat de betalingsregels zijn … althans dat kan je te weten komen, als zij dat zelf al niet hebben uitgelegd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Voor de volledigheid: het gaat vooralsnog om een offerte. Ik stel de vraag omdat ik tegenstrijdige informatie lees en ik geen verkeerde prijsopgave wil doorgeven waardoor ik mezelf mogelijk uit de markt prijs (door het onterecht op te nemen) OF mezelf in de vingers snijd (door het onterecht niet op te nemen). Als het daadwerkelijk tot factureren komt zal ik dit uiteraard navragen. 

 

Dank voor het meedenken! 

aangepast door tokidoki
Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, tokidoki zei:

Voor de volledigheid: het gaat vooralsnog om een offerte.

Als het daadwerkelijk tot factureren komt zal ik dit uiteraard navragen. 

Lijkt mij de verkeerde volgorde.

 

13 uur geleden, tokidoki zei:

Ik stel de vraag omdat ik tegenstrijdige informatie lees en ik geen verkeerde prijsopgave wil doorgeven

De vorm van btw lijkt mij van weinig belang … voor een offerte aan een IGO.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 10-11-2023 om 09:36, tokidoki zei:

Voor de volledigheid: het gaat vooralsnog om een offerte. Ik stel de vraag omdat ik tegenstrijdige informatie lees en ik geen verkeerde prijsopgave wil doorgeven waardoor ik mezelf mogelijk uit de markt prijs (door het onterecht op te nemen) OF mezelf in de vingers snijd (door het onterecht niet op te nemen). Als het daadwerkelijk tot factureren komt zal ik dit uiteraard navragen. 

Als je je offerte gewoon opstelt ex. BTW, dan maakt het verder niet zo veel uit toch in de offerte-fase? Misschien met uitzondering van de KOR (weet ik niet zeker) maakt het voor jou niet uit immers wat er eventueel aan BTW bij zou komen, voor zover je deze int draag je die immers gewoon weer af aan de fiscus.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.