• 0

Wehkamp retourkosten van 50 cent per artikel

Ik weet niet of dit het juiste forum is voor deze vraag, maar begin hier.

Ik las net (alweer) een artikel over de wehkamp welke om de "Gerda's" tegen te gaan retourkosten rekent.
Het gaat dus om de ontmoediging van het kopen van meerdere maten van een product om thuis te p[assen en dan het meeste terug te sturen.

 

Nou vroeg ik me daar toch het volgende over af.

Wij verkopen producten welke voor specifieke gedocumenteerde situaties geschikt zijn.
En er regelmatig klanten maar iets bestellen om dat het merk hetzelfde is, of dat het product lijkt op wat ze zoeken.
Oftewel op voorhand al gedoemd om niet te gaan werken.
De wet geeft aan dat de klant het product voor eigen kosten mag retourneren en dan het volledige aanschaf bedrag terug mag ontvangen.
Voor de klant kan het dus de gok waard zijn om die verzendkosten retour te moeten betalen, maar wij betalen nog steeds voor niets de verzendkosten heen.
Ik heb hier dus bij onze grootse webwinkel keur merk eens over geïnformeerd hoe het zit met re-stocking kosten rekenen.
Maar ben verteld dat dit in Nederland niet is toegestaan.

Dus hoe is het bij de Wehkamp dan geregeld dat zei wel een x bedrag kunnen rekenen voor elk geretourneerd artikel?


Het gaat mij hier uitsluitend om de juridische verklaring, niet of het wel of niet beter is voor je klant contact en goodwill van je webshop etc.
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

De klant betaalt 50 cent voor het retourlabel van DHL, waarna de klant de retour naar een DHL-pakketpunt moet brengen. Voor € 2,95 kun je de retour ook thuis laten ophalen. Beide bedragen zijn (fors) lager dan wat een particulier zelf zou moeten betalen voor pakketpost.

 

Dit ontmoedigt vooral de heavy users die honderden retouren per jaar hebben. Wat misschien belangrijker is, is dat het de 'bezorgschaamte' verzacht: bestel en retourneer er maar op los, want je betaalt er nu immers toch een milieuheffing voor...

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik ben persoonlijk van mening dat je verzendkosten van het heenzenden wel kan verhalen op de klant.

 

Als de klant voor verzending heeft betaald en de verzending is uitgevoerd dan kan je toch niet verwachten dat je dit terugbetaald aan je klant. Dat stukje van de dienstverlening is tenslotte uitgevoerd.

 

Als de klant naar een fysieke winkel komt zijn die kosten er ook voor de klant, of deze nu wel of niet koopt.

 

Bestaat hier al jurispudentie over van een winkelier die dit tot voor de rechter heeft laten komen?

 

aangepast door Derek-Jan
Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Het is 50 cent per artikel (variabel dus), en ja, zij communiceren dat als de retourlabel kosten, los van het wegbrengen/a 2,95 thuis op laten halen.


Gerda met 30 retour artikelen betaald dus 15Eur, Bep met 4 artikelen dan 2Eur.

 

2 uur geleden, Domé zei:

Dus hoe is het bij de Wehkamp dan geregeld dat zei wel een x bedrag kunnen rekenen voor elk geretourneerd artikel?

Maar wat is er mis met variabele retourkosten? Niet onwettig volgens mij...

 

2 uur geleden, Domé zei:

De wet geeft aan dat de klant het product voor eigen kosten mag retourneren en dan het volledige aanschaf bedrag terug mag ontvangen.

2 uur geleden, Domé zei:

Dus hoe is het bij de Wehkamp dan geregeld dat zei wel een x bedrag kunnen rekenen voor elk geretourneerd artikel?

 Ik vermoed (aanname) dat je iets zoekt in de retourkosten-hoek, om je voor niks gemaakte verzendkosten mee te dekken? 

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Yen_Kee zei:

Het is 50 cent per artikel (variabel dus), en ja, zij communiceren dat als de retourlabel kosten, los van het wegbrengen/a 2,95 thuis op laten halen.


Gerda met 30 retour artikelen betaald dus 15Eur, Bep met 4 artikelen dan 2Eur.

 

Maar wat is er mis met variabele retourkosten? Niet onwettig volgens mij...

 

 Ik vermoed (aanname) dat je iets zoekt in de retourkosten-hoek, om je voor niks gemaakte verzendkosten mee te dekken? 

 

 


Ja dat klopt, het gebeurt gelukkig niet heel vaak, maar wel genoeg om je er aan te irriteren dat je verzendkosten kwijt bent, wat je had kunnen voorkomen omdat het gewoon weg niet kan passen.
En de klant dus niet de moeite neemt om bij twijfel vooraf te informeren.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Ik ben persoonlijk van mening dat je verzendkosten van het heenzenden wel kan verhalen op de klant.

 

Als de klant voor verzending heeft betaald en de verzending is uitgevoerd dan kan je toch niet verwachten dat je dit terugbetaald aan je klant. Dat stukje van de dienstverlening is tenslotte uitgevoerd.

 

Als de klant naar een fysieke winkel komt zijn die kosten er ook voor de klant, of deze nu wel of niet koopt.

 

Bestaat hier al jurispudentie over van een winkelier die dit tot voor de rechter heeft laten komen?

 

Dat ben ik ook van mening, maar de wet blijkbaar niet.
Een argument welke ik gehoord heb is dat als je een artikel terug brengt bij een winkel betaal je ook geen kosten.
Dit gaat natuurlijk alleen op als je iets koopt bij een winkel bij jou zelf in de buurt.
Als je er voor naar een andere stad moet reizen (en terug) en er pas te laat achter komt dat er iets mis is, zul je zelf op nieuw de reis kosten moeten betalen.
Als dat dus de grond regel is voor deze wetgeving, is het inderdaad raar dat je in de e-commerce wel moet vergoeden.

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Als de klant voor verzending heeft betaald en de verzending is uitgevoerd dan kan je toch niet verwachten dat je dit terugbetaald aan je klant. Dat stukje van de dienstverlening is tenslotte uitgevoerd.

 

Dat is in de wet opgenomen, zie lid 1 van artikel 6:230r BW. Alleen extra verzendkosten voor aanvullende diensten zoals avondlevering hoeven niet terug te worden betaald, maar de standaard verzendkosten dus wel.

Link naar reactie
  • 0

Wij bieden klant 3 mogelijkheden

- zelf terug brengen naar ons magazijn

- retourneren op eigen kosten

- retourneren via ons verzendnetwerk (met een pittig retourbedrag)

 

Wij hebben een shop waar we 2 soorten verzendstromen hebben: pakketverzending (DHL, PostNL enz), en stukgoed (speciale vervoerders met bijbehorend tarief). Retour gaat dan ook via stukgoed(tarief).

Wij rekenen een vrij pittig bedrag voor de retourkosten (daadwerkelijke retourkosten + ongeveer de helft van de verzendkosten), om daarmee ongeveer de helft te dekken voor de terug te betalen verzendkosten waar consument recht op heeft). Zo verzachten we de spreekwoordelijke pijn.

 

Resultaat: Klant met pakketgoederen kiest ervoor om dit zelf bij een pakketpunt te retourneren en betalen (wij nemen de terug te betalen initiële verzendkosten voor ''ondernemersrisico'') i.v.m. te hoge retourkosten via de shop.

 

Klant met stukgoed (grote artikelen dus) krijgt de stevige retourkosten voor haar rekening (omdat zelf brengen vaak geen optie is). Daarmee hebben we dan ongeveer de helft van de initiële verzendkosten terug.

 

Pakketgoederen (zeg +- 6eur) is iets dragelijker dan Stukgoed (+- 25Eur) in de marge.

 

Wij beseffen ons dat dit waarschijnlijk ook een stukje omzet kost, omdat stevig betalen voor retourkosten afschrikt. We hebben echter ook een vrij laag (< 1%) retour percentage. Dat hebben we liever, omdat een retourbehandeling bij onze producten intensiever is dan alleen het product weer terug leggen op het schap.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben voornamelijk (50%) onderdelen welke in brievenbus doosjes verzonden worden, of anders in kleine verzenddozen(30%) de rest is nog steeds van het formaat verhuisdoos.
Wij verzenden zelf met PostNL en alles als pakket post.
Dit omdat de brievenbus verzendmethode meer helpdesk vragen opleveren en meer ruimte bied voor misbruik.
Het verschil in prijs is weer voor ons het stukje rust in de tent waard, plus dat deze kosten door de klant betaald worden.

 

Het is dus niet lastig of moeilijk om iets terug te sturen voor een klant.

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Yen_Kee zei:

Wij bieden klant 3 mogelijkheden

- zelf terug brengen naar ons magazijn

- retourneren op eigen kosten

- retourneren via ons verzendnetwerk (met een pittig retourbedrag)

 

Wij hebben een shop waar we 2 soorten verzendstromen hebben: pakketverzending (DHL, PostNL enz), en stukgoed (speciale vervoerders met bijbehorend tarief). Retour gaat dan ook via stukgoed(tarief).

Wij rekenen een vrij pittig bedrag voor de retourkosten (daadwerkelijke retourkosten + ongeveer de helft van de verzendkosten), om daarmee ongeveer de helft te dekken voor de terug te betalen verzendkosten waar consument recht op heeft). Zo verzachten we de spreekwoordelijke pijn.

 

Resultaat: Klant met pakketgoederen kiest ervoor om dit zelf bij een pakketpunt te retourneren en betalen (wij nemen de terug te betalen initiële verzendkosten voor ''ondernemersrisico'') i.v.m. te hoge retourkosten via de shop.

 

Klant met stukgoed (grote artikelen dus) krijgt de stevige retourkosten voor haar rekening (omdat zelf brengen vaak geen optie is). Daarmee hebben we dan ongeveer de helft van de initiële verzendkosten terug.

 

Pakketgoederen (zeg +- 6eur) is iets dragelijker dan Stukgoed (+- 25Eur) in de marge.

 

Wij beseffen ons dat dit waarschijnlijk ook een stukje omzet kost, omdat stevig betalen voor retourkosten afschrikt. We hebben echter ook een vrij laag (< 1%) retour percentage. Dat hebben we liever, omdat een retourbehandeling bij onze producten intensiever is dan alleen het product weer terug leggen op het schap.

 

Ik neem ook een vrij pittig bedrag voor de levering, Het resultaat is inderdaad wat minder bestellingen, maar nagenoeg geen retouren, en de klant is gewoon blij als ze de producten ontvangen. 

 

Gratis levering heeft geen waarde, en zorgt naar mijn mening alleen maar voor een race to the bottem

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.