• 0

Paar dagen Düsseldorf zakelijk en privé

Ik ben samen met mijn vrouw een paar dagen naar Little Tokyo in Düsseldorf geweest. We hebben in totaal 2 overnachtingen gehad en zijn uit eten geweest. Ik moest daar zakelijk zijn. 


Nu heb ik een eenmanszaak en vraag ik me af welk percentage ik zakelijk kan boeken. Immers het tripje was ook deels privé. 
 

Iemand enig idee hoe de belastingdienst hiernaar kijkt? Welk percentage kan ik zakelijk boeken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Netjes. Wat ik zou doen: reken uit wat de trip je gekost zou hebben als je alleen was gegaan. Reiskosten met de auto ben je sowieso kwijt en ook een hotelkamer is meestal niet goedkoper als je hem alleen beslaapt. Vraag je ook af of je twee nachten gebleven zou zijn als je alleen was geweest. Die alleen reiskosten trek je af. Trek het (fictieve) alleeen reisbedrag af van de totale kosten en deel die  rest door twee. De ene helft is zakelijk, de andere privé. 

Over de vraag of je in je eentje ook die fles champagne in het sterrenrestaurant had gedronken of naar de McDonalds was gegaan, gaan we het verder maar niet hebben ;-). 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, insparcom zei:

Over de vraag of je in je eentje ook die fles champagne in het sterrenrestaurant had gedronken of naar de McDonalds was gegaan, gaan we het verder maar niet hebben ;-).

De belastingdienst  zou misschien wel graag zien dat je bij McDonalds gaat eten of in een hostel blijft overnachten, maar verplichten kunnen zij dat niet. Hetzelfde geldt voor de vliegreis … business class of budget class.

 

Voor TS is toegestaan om voor de gemengde kosten te kiezen voor de 80/20 procent regeling (80% zakelijk en 20% privé) … voor de echtgenote geldt 100% privé.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Cosara zei:

Voor TS is toegestaan om voor de gemengde kosten te kiezen voor de 80/20 procent regeling (80% zakelijk en 20% privé)


Correct, tenzij die weer boven de drempel van 5100 euro komen. 
 

Over de lunch op het privé jacht die overal altijd voorbij komt zullen we het verder maar niet hebben. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
42 minuten geleden, insparcom zei:
2 uur geleden, Cosara zei:

Voor TS is toegestaan om voor de gemengde kosten te kiezen voor de 80/20 procent regeling (80% zakelijk en 20% privé)


Correct, tenzij die weer boven de drempel van 5100 euro komen. 

Een niet te dure fles champagne kopen dus … of twee … een dure (voor jezelf) en een goedkope (voor je echtgenote) 😄   
 

Je kunt ook een nog goedkopere fles witte wijn kopen en op je hotelkamer de SodaStream er op los laten …

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, insparcom zei:
4 uur geleden, Cosara zei:

Je kunt ook een nog goedkopere fles witte wijn kopen en op je hotelkamer de SodaStream er op los laten …

Fiscaal gaat het nergens meer over ;-).

Ben ik niet met je eens.

Minder zakelijke kosten betekent een hogere winst, en daarmee kan je twee dingen doen, (1) meer belasting betalen en (2) meer privé uitgeven.

Een duivels dilemma ... zoiets als een auto zakelijk of privé kopen.

Dat is fiscaal genoeg, zo lijkt het mij.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2
Op 27-11-2023 om 20:35, The Matcha Man zei:

Ik ben samen met mijn vrouw een paar dagen naar Little Tokyo in Düsseldorf geweest. We hebben in totaal 2 overnachtingen gehad en zijn uit eten geweest. Ik moest daar zakelijk zijn. 


Nu heb ik een eenmanszaak en vraag ik me af welk percentage ik zakelijk kan boeken. Immers het tripje was ook deels privé. 
 

Iemand enig idee hoe de belastingdienst hiernaar kijkt? Welk percentage kan ik zakelijk boeken?

 

Eigenlijk is het heel simpel. Als jij een zakelijk doel hebt zijn kosten  aftrekbaar.

Als er geen zakelijk doel is zijn kosten niet aftrekbaar. en zodra je vrouw of andere familieleden deel uitmaken van het (reis)gezelschap wordt wat kritischer naar geclaimde zakelijkheid gekeken.

Je beoordeeld dat ook per post en dus niet als gemiddeld privegebruik op de hele reis of alleen 20% aftrekbeperking om alle privé gebruik te "dekken"

 

Concreet: (met hier een daar een aanname)

Omdat je er zakelijk moest zijn kun je sowieso (jouw) reiskosten zakelijk aanmerken.

Eten met (alleen) je vrouw is niet zakelijk dus kun je niet zakelijk declareren.

Als je met je zakelijke afspraak én je vrouw uit eten gaat dan zijn de kosten aftrekbaar met de gebruikelijke "beperking" van 80% (zie link onderaan)

 

Zo te lezen hadden de overnachtingen geen zakelijk doel (inschatting). Dus die dan ook niet.

Maar er is niet zoveel nodig om 1 overnachting eventueel zakelijk aan te merken, bijv omdat je  de avond tevoren naar Düsseldorf reist om de volgende dag fris bij de afspraak te komen.

Of "andersom" je blijft na de afspraak en aansluitend diner slapen om niet vermoeid nog 3 uur te reizen.

Dat zijn afwegingen waar de belastingdienst zich niet mee bemoeit, zeker niet als je alleen of met collega's/medewerkers reist.

 

link over aftrekbeperkingen

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/aftrek-zakelijke-kosten

 

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.