• 0

Aftrekbare autokosten (Kinderstoel)

Beste,

 

Op dit moment heb ik een auto welke ik op zaak heb gezet. Ik gebruik deze auto ook privé waardoor ik jaarlijks bijtelling heb op de auto. 
 

Alle autokosten zet ik om die reden op de zaak. Er zijn een aantal kosten waar ik echter over twijfel. 
 

Ik lees hier en daar dat een skibox als autokosten wordt aangemerkt en om die reden aftrekbaar zijn. Indien dit het geval is dan zou een kinderstoel/zitje naar mijn idee ook als aan de auto gerelateerde kosten kunnen worden aangemerkt waardoor deze naar mijn idee aftrekbaar zijn. Ik kan hier echter geen duidelijkheid over krijgen op basis van hetgeen ik tot op heden heb gegoogled. 
 

Is er iemand die hier iets meer van weet?

 

alvast dank!

 

Ben

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leuke vraag.

 

De hoofdregel is dat je bijtelling betaalt wegens het privégebruik. Als je bij het bestellen van de auto extra grote velgen bestelt, zal de fiscus daar geen probleem mee hebben. Datzelfde geldt ook voor het aantal zitplaatsen in je auto. Je hoeft als ondernemer echt geen 2-zitter te kopen. Het verschil is wel dat door dit soort extra's de catalogusprijs van de auto omhoog gaat en je bijtelling dus ook.

 

Voor losse accessoires is het dus de vraag of je die tot de auto mag rekenen of niet. En dat laatste is het geval. Omdat het geen zaken zijn die vast zitten aan of in de auto (of noodzakelijk zijn voor het functioneren van de auto zelf, denk aan een startkabel) moet je voor dit soort accessoires beoordelen of ze een zakelijk nut hebben. Dat lijkt bij een kinderstoel onwaarschijnlijk, tenzij je als ondernemer kinderen vervoert in je auto vanuit je bedrijf (bijv. kinderdagverblijf). 

 

Dakkoffer idem. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Joost!

 

Nu je het zo zegt klinkt dat inderdaad logisch. Tegelijkertijd mag je tolkosten (ongeacht of het gaat om een zakelijk danwel privé reis) aftrekken. Daar zit denk ik bij vele de verwarring als het gaat om dergelijke kosten.

Link naar reactie
  • 2

Ik verbaas me er telkens weer over wat men allemaal bedenkt om een paar euro minder belasting te hoeven betalen.

 

Als ik een kinderzitje, ski box, trekhaak, hondendeken of wat anders koop wat ik puur privé en absoluut niet zakelijk nodig heb, betaal ik dat gewoon zelf. Ook tolkosten en brandstof als ik met de auto op vakantie ga. Zoiets als bedrijfskosten declareren, staat voor mij gelijk aan belastingontduiking. Ik zie de bijtellingsregeling als vergoeding voor het GEBRUIK van de auto als voertuig en niet voor de bijkomende kosten van het privégebruik. Misschien onnozel, maar ik voel me er beter bij en haal me geen problemen met de belastingdienst op mijn hals.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 3

Laten we vooral elkaar de maat niet nemen en niet gaan oordelen of een vraag onzinnig is. Wat voor de een onzinnig is, kan voor de ander juist erg belangrijk zijn. 

 

Dit soort vragen zijn er niet per se vanuit een zuinige gedachte, maar vaak ook uit nieuwsgierigheid (want ik hoorde om me heen dat...) en/of iets correct willen doen in je boekhouding met het oog op de fiscus. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

op dat laatste voortbordurend: hoe zet je zoiets weer recht als je het al in een eerder jaar toch zakelijk geboekt hebt? Dus zonder kwade opzet maar achteraf gezien niet terecht? 

 

Is het zelfs in het geval van een paar tientjes heel formeel gezien de bedoeling om opnieuw aangifte te doen of zijn daar correctiemogelijkheden voor? 

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, ChinaTradeConsult zei:

Ook tolkosten en brandstof als ik met de auto op vakantie ga. Zoiets als bedrijfskosten declareren, staat voor mij gelijk aan belastingontduiking.

Waarom dit principe alleen voor vakantie(s) hanteren?

Als dan, wat doet de bijtelling er dan nog toe?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 4-12-2023 om 23:39, ChinaTradeConsult zei:

Ik zie de bijtellingsregeling als vergoeding voor het GEBRUIK van de auto als voertuig en niet voor de bijkomende kosten van het privégebruik


Da's aardig, maar fiscaal niet van toepassing.

Misschien moeten we het maar niet hebben over dat denneboompje aan de achteruitkijkspiegel ;-). 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/auto-en-vervoer/content/ondernemer-autokosten

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.