Ik ben voor mezelf aan het beginnen als ZZP'er, en mijn eerste opdracht begint met een "zakenreis"; een project-kickoff bij mijn klant in Duitsland.
Nu ben ik aan het uitzoeken hoe ik de kosten voor deze trip straks kan opgeven als aftrekpost voor de inkomstenbelasting. Echter de informatie die ik kan vinden (ook op Belastingdienst.nl) is vaak tegenstrijdig en onduidelijk.
Zijn de volgende conclusies correct?
- mijn trein/vliegtickets zijn volledig aftrekbaar voor deze reis
- mijn hotelovernachting is ook volledig aftrekbaar
- taxi van vliegveld naar hotel is 100% aftrekbaar
- eten in hotel/restaurants is 80% aftrekbaar
- een koffie to-go van een kiosk is 100% aftrekbaar
- al deze dingen samen zijn mijn "reis en verblijfskosten" en kan ik met een maximum van €1500 opgeven bij de inkomstenbelasting
Ik kies uiteraard voor de 80/20 verdelingsregeling, maar die is volgens mij alleen op eten van toepassing in mijn overzicht.
Zit ik in de goede richting? Met name de laatste (hoe/wanneer ik de €1500 limiet moet toepassen) is voor mij niet helder.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
bram76
bram76
Ik ben voor mezelf aan het beginnen als ZZP'er, en mijn eerste opdracht begint met een "zakenreis"; een project-kickoff bij mijn klant in Duitsland.
Nu ben ik aan het uitzoeken hoe ik de kosten voor deze trip straks kan opgeven als aftrekpost voor de inkomstenbelasting. Echter de informatie die ik kan vinden (ook op Belastingdienst.nl) is vaak tegenstrijdig en onduidelijk.
Zijn de volgende conclusies correct?
- mijn trein/vliegtickets zijn volledig aftrekbaar voor deze reis
- mijn hotelovernachting is ook volledig aftrekbaar
- taxi van vliegveld naar hotel is 100% aftrekbaar
- eten in hotel/restaurants is 80% aftrekbaar
- een koffie to-go van een kiosk is 100% aftrekbaar
- al deze dingen samen zijn mijn "reis en verblijfskosten" en kan ik met een maximum van €1500 opgeven bij de inkomstenbelasting
Ik kies uiteraard voor de 80/20 verdelingsregeling, maar die is volgens mij alleen op eten van toepassing in mijn overzicht.
Zit ik in de goede richting? Met name de laatste (hoe/wanneer ik de €1500 limiet moet toepassen) is voor mij niet helder.
Mijn dank is groot!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/75879-zzp-het-reis-en-verblijfskosten-doolhof/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag