• 0

Aansprakelijkheid: BV of VOF?

Ik wil samen met een collega en bedrijf oprichten en gezondheidsproducten verkopen. In het verleden meerdere BV's gehad en destijds altijd met goedkeuring van de Belastingdienst het gebruikelijk loon kunnen verlagen i.v.m. geen / te weinig winst. Echter voelt dit toch altijd een beetje als het zwaard van Damocles; het is tenslotte aan de inspecteur om het verzoek wel/niet goed te keuren.

 

Bij een VOF heerst dit probleem natuurlijk niet. Echter is men hierbij hoofdelijk aansprakelijk met het prive vermogen, anders dan bij een BV. Het is een vergezocht scenario, maar stel dat onze producten op een of andere manier schade/letsel toebrengen (denk aan een zalf die slecht reageert op de huid), dan kan dit soort schade in de basis op het prive verhaalt worden.

Dat zit mij niet helemaal lekker. Idealiter zou ik starten met een VOF, en zaken zoals hierboven willen afdekken met bijvoorbeeld een verzekering. Als het goed loopt is een BV altijd nog een optie.

Ik ben benieuwd of men hier ervaring mee heeft of eventueel andere inzichten hierover kan delen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)
23 uur geleden, JuniorSM zei:

gezondheidsproducten verkopen

 

Als je deze niet (a) zelf produceert en/of (b) onder eigen label verkoopt en/of (c) importeert van buiten de EER en je kan aantonen van wie jullie de producten hebben gekocht dan is jullie aansprakelijkheid beperkt tot €500 en daarboven kan en mag je doorverwijzen naar de producent of importeur binnen de EER.

 

Voor de restrisico's heb je je financiële zekerheid oftewel je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, die overigens ook het verweer tegen een dergelijke claim overneemt én de aansprakelijkheid voor zaak- en/of letselschade vergoedt ook als de producent of importeur binnen de EER er niet meer is.

 

Als de producten wel geproduceerd worden of van buiten de EER komen dan zou ik én zeker niet met een VOF starten én een goede assurantieadviseur in de hand nemen, die ervoor zorgt dat de risico's die jullie lopen in zo'n geval goed afgedekt zijn.

 

 

23 uur geleden, JuniorSM zei:

Echter is men hierbij hoofdelijk aansprakelijk met het prive vermogen, anders dan bij een BV.

 

Het is een misvatting dat een bestuurder niet in privé aangesproken kan worden! Dat kan wel degelijk. Zoek bijvoorbeeld maar eens op de zoekterm bestuurdersaansprakelijkheid op dit forum.

 

23 uur geleden, JuniorSM zei:

gezondheidsproducten

 

Ik neem aan dat het niet ook om cosmetica gaat? Is dit wel het geval dan zou ik ook bij enkel verkoop opletten dat je geen producten verkoopt waar PFAS in zit. Kom je iets van 'fluoro' tegen in een inhoudsopgave dan is de kans groot dat dat product PFAS bevat.

PFAS is het nieuwe asbest op aansprakelijkheidsgebied.

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 1

In aanvulling op het uitstekende antwoord van Jeroen nog de volgende aandachtspunten:

 

  • herverpakken/ompakken of mengen is ook produceren 
  • Als je importeert van buiten de EU: zorg dan dat je weet wat je importeert en controleer/test dit ook bij iedere batch : vertrouw niet blind op je handelspartner: jij bent verantwoordelijk voor de kwaliteit. 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Op 2-1-2024 om 23:45, Norbert Bakker zei:

In aanvulling op het uitstekende antwoord van Jeroen nog de volgende aandachtspunten:

 

  • herverpakken/ompakken of mengen is ook produceren 
  • Als je importeert van buiten de EU: zorg dan dat je weet wat je importeert en controleer/test dit ook bij iedere batch : vertrouw niet blind op je handelspartner: jij bent verantwoordelijk voor de kwaliteit. 

 

Dit is heel goed om te weten. We gaan namelijk ompakken, dus dat valt in die zien onder produceren. Het land van import is o.a. Zwitserland wat buiten de EER valt. Bedankt!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.