• 0

Wettelijk verplicht aansluiten bij Branchevereniging voor pensioenverzekering mensen?

Moet de installatieonderneming (waar ik eventueel als aandeelhouder in wil stappen) verplicht de pensioenverzekeringen voor de personeelsleden ( 4 vast, 5 jaarcontract) bij de Branchevereniging onderbrengen? Mogen we dat niet zélf gaan doen/ organiseren in een eigen op te zetten pensioenverzekering?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 minuut geleden, Kortefpc zei:

het gaat om starten/ opzet nieuw bedrijf

Dat was me niet duidelijk, vooral door je opmerking dat er al 9 man personeel is. 

 

 

1 minuut geleden, Kortefpc zei:

wie verplicht dat, de wetgever

Een cao kan algemeen verbindend verklaard (AVV) verklaard worden door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Afhankelijk van of de werkgever bij een cao-partij hoort is de hele cao bindend, anders kunnen de algemeen bindend verklaarde bepalingen van verplichte toepassing zijn.

 

Een AVV wordt in de Staatscourant gepubliceerd, zoals bij de cao Technisch Installatiebedrijf is gebeurd.

 

 

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Kortefpc zei:

Dag Ruben, 

 

het gaat om starten/ opzet nieuw bedrijf; wie verplicht dat, de wetgever? waar vind ik dat gedocumenteerd? 


In de CAO die door de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid algemeen verbindend (lees: wettelijk verplicht) is verklaard.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 2
1 uur terug, Kortefpc zei:

Mogen we dat niet zélf gaan doen/ organiseren in een eigen op te zetten pensioenverzekering


Dat mag als je dispensatie van het Bedrijfstakpensioenfonds krijgt voor een minimaal gelijkwaardige regeling. In de praktijk voor een startend bedrijf kansloos.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
27 minuten geleden, Kortefpc zei:

..kansloos, want...?

Heb je enig idee hoeveel werk het is om een eigen pensioenfonds te runnen? In Nederland zijn maar zo'n 50 bedrijfstakpensoenfondsen en 100 ondernemingspensioenfondsen. Dat laatste is echt alleen weggelegd voor de hele grote ondernemingen. Als kleine onderneming kun je onmogelijk aan de eisen voldoen. En het zou onzinnig zijn, want je spendeert gigantisch veel geld aan het nabouwen van iets dat er al is. En dat voor nog geen 10 medewerkers. 

 

(Ik heb ooit als adviseur een opdracht gedaan voor de pensioenuitvoerder van onder meer het genoemde bedrijfstakpensioenfonds PMT. Erg interessant om eens te zien hoe dat werkt en wat toezichthouder DNB allemaal verlangt.)

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wat een reactie vol vooroordelen en aannames.. Er zijn wel degelijk kleine bedrijven (in eigen netwerk) die het zelf organiseren, en dat al jaren. Echter andere branches.

 

Dank an allen die met respectvolle, informatief reageerden, zoals Norbert Bakker. 

 

aangepast door Kortefpc
Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Kortefpc zei:

Er zijn wel degelijk kleine bedrijven (in eigen netwerk) die het zelf organiseren, en dat al jaren. Echter andere branches.

Ook als zij verplicht zijn tot deelname aan die pensioenregeling door de algemeen verbindend verklaarde cao? En dus dispensatie hebben gekregen?

Of vallen die bedrijven niet onder een verplichte regeling en hebben ze inderdaad meer ruimte om zelf een voorziening in te richten?

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Heb je enig idee hoeveel werk het is om een eigen pensioenfonds te runnen? I


Een eigen fonds oprichten en runnen is ook niet nodig Ron, je kunt een regeling ook onderbrengen bij een Pensioenverzekeraar; dat kan al vanaf 1 werknemer.

 

Maar de opstart van zo’n regeling en het aanvragen van de dispensatie is tijdrovend en kostbaar..kijk dus vooraf goed naar baten én kosten. (Bovendien kennen sommige bedrijfstakfondsen een soort boetebeding/solodariteitsheffing bij niet deelnemen.)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.