• 0

Vraag intracommunautaire verwerving

Dag iedereen,

Ik koop met enige regelmaat producten in Duitsland producten (Met de Duitse BTW) en daarbij krijg ik een factuur aangeleverd. Alleen nu heb ik van mijn boekhouder gehoord dat ik nog een bewijs moet hebben van levering aan mijn bedrijf wil ik de BTW terug kunnen vragen in Duitsland.

Dat is voor mij niet praktisch want vanwege de kosten ga ik zelf de leveranciers af om inkopen te doen. Heeft iemand ervaring met het oplossen van dit probleem? 


Met vriendelijke groet,



Roel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
7 uur geleden, Noetsmierkeps zei:

Alleen nu heb ik van mijn boekhouder gehoord dat ik nog een bewijs moet hebben van levering aan mijn bedrijf wil ik de BTW terug kunnen vragen in Duitsland.

Dat kan met een vervoersverklaring verstrekt door de Duitse verkoper.

 

zie ook : 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/administratie_bijhouden_van_goederen_en_diensten_naar_andere_eu-landen/aantonen_dat_u_goederen_levert_aan_afnemers_die_aangifte_doen/vervoersverklaring_bij_afhaaltransacties
 

Voor Duitsland werk dat ook zo.

 

8 uur geleden, Noetsmierkeps zei:

Heeft iemand ervaring met het oplossen van dit probleem? 

Probleem is dat veel verkopers niet de moeite willen nemen om zo’n verklaring in te vullen … het kost extra tijd en ze weten niet zeker dat het product Duitsland inderdaad wel verlaat.

Een en ander houdt in dat je beter (online) bestellingen kunt plaatsen en het in NL laat afleveren. Doorgaans is dat veel goedkoper dan het zelf ophalen … tenzij werktijd en auto bij u niets kost.

Een nog groter voordeel is dat je daarmee te maken krijgt met een ICP verwerving … de btw wordt daarbij naar u verlegt.

 

zie ook: 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_afnemen_uit_andere_eu_landen/btw_berekenen_over_goederen_en_diensten/intracommunautaire_verwerving/intracommunautaire_verwerving#:~:text=Bij een intracommunautaire verwerving rekent,btw-aangifte onder rubriek 4b.

 

Goedkoop is meestal duurkoop.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Noetsmierkeps zei:

Alleen nu heb ik van mijn boekhouder gehoord dat ik nog een bewijs moet hebben van levering aan mijn bedrijf wil ik de BTW terug kunnen vragen in Duitsland.

Ik denk dat je, zelfs als je de vervoersverklaring gehad zou hebben, de BTW niet in Duitsland terug zou kunnen vragen. De vervoersverklaring is n.l. iets voor de leverancier om te bewaren. Een verklaring dat de goederen opgehaald zijn en over de grens gegaan zijn en dat hij de BTW dus kan verleggen naar jou.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Rik · zei:

Ik denk dat je, zelfs als je de vervoersverklaring gehad zou hebben, de BTW niet in Duitsland terug zou kunnen vragen.

 

Als je de vervoersverklaring  zou hebben zou de de Duitse leverancier geen BTW in rekening hebben gebracht en zou er dus ook niets terug te vragen zijn. 

 

Aankopen van goederen met BTW in een andere lidstaat en ze vervolgens zelf overbrengen naar NL wordt gezien als een fictieve intracommunautaire levering/verwerving. Als je de Duitse BTW wilt terugvragen moet je je in Duitsland registreren voor de BTW, een Duitse BTW aangifte doen en de overbrenging listen (ICP opgave) van je Duitse BTW nummer naar je Nederlandse. 

 

Edit. Tenzij de verkoper natuurlijk mee wil werken en een factuur voor een ICL met 0% BTW wil opmaken.

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Cosara zei:

Dat kan met een vervoersverklaring verstrekt door de Duitse verkoper.

 

De vervoersverklaring wordt niet verstrekt door de Duitse verkoper, die wordt verstrekt door de afnemer. De afnemer is immers in dit geval de vervoerder.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
22 minuten geleden, Bert. zei:

Als je de vervoersverklaring  zou hebben zou de de Duitse leverancier geen BTW in rekening hebben gebracht en zou er dus ook niets terug te vragen zijn. 

Inderdaad. Dan kun je je ook afvragen waarom de boekhouder hierom vraagt en wat hij denkt daarmee te doen (en aan de kwaliteit van de boekhouder of in ieder geval aan zijn ervaringen met zaken doen met het buitenland :wink: ).

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Noetsmierkeps zei:

 Alleen nu heb ik van mijn boekhouder gehoord dat ik nog een bewijs moet hebben van levering aan mijn bedrijf wil ik de BTW terug kunnen vragen in Duitsland.
 

Het antwoord van de boekhouder is in beginsel correct, Bij een overbrenging van eigen goederen moet ook bewezen kunnen worden dat de goederen van Duitsland naar Nederland vervoerd zijn, om in Duitsland de betaalde BTW terug te kunnen vragen.

 

En het is overigens niet de boekhouder die het gebruik van de vervoersverklaring heeft voorgesteld, dat idee kwam van Cosara.

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Bert. zei:

En het is overigens niet de boekhouder die het gebruik van de vervoersverklaring heeft voorgesteld, dat idee kwam van Cosara.

Boekhouder vroeg om een bewijs van levering aan het bedrijf van TS.

Ik zou dan logischerwijs ook bij een vervoersverklaring uitkomen maar misschien ken jij een ander soort bewijs?

 

11 uur geleden, Noetsmierkeps zei:

Alleen nu heb ik van mijn boekhouder gehoord dat ik nog een bewijs moet hebben van levering aan mijn bedrijf wil ik de BTW terug kunnen vragen in Duitsland.

Maar misschien kan TS wat duidelijker maken waarom boekhouder dan vraagt en waarvoor.

 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Rik · zei:

.Ik zou dan logischerwijs ook bij een vervoersverklaring uitkomen maar misschien ken jij een ander soort bewijs?

 

Er worden hier een paar dingen door elkaar gehaald. 

 

Een vervoersverklaring wordt door de koper verstrekt aan de verkoper en wordt gebruikt door de verkoper om aan te tonen dat hij  terecht met 0% geleverd heeft. TS hoeft dit niet te bewijzen. 

 

Als TS de goederen koopt met Duitse BTW, zich in Duitsland registreert voor de BTW en aangifte doet moet hij zelf aantonen dat hij terecht met 0% aan zichzelf geleverd heeft.  Aangezien vanwege het eigen vervoer een vrachtbrief ontbreekt zal hij dit op andere manieren in zijn administratie moeten vastleggen, met bijvoorbeeld facturen,  kilometer/rittenadministratie en/of voorraadadministratie. 

 

In theorie zou je kunnen stellen dat TS een vervoersverklaring aan zichzelf zou kunnen afgeven, al zal de Duitse fiscus daar niet veel boodschap aan hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Bert. zei:

Als TS de goederen koopt met Duitse BTW, zich in Duitsland registreert voor de BTW en aangifte doet moet hij zelf aantonen dat hij terecht met 0% aan zichzelf geleverd heeft.  Aangezien vanwege het eigen vervoer een vrachtbrief ontbreekt zal hij dit op andere manieren in zijn administratie moeten vastleggen, met bijvoorbeeld facturen,  kilometer/rittenadministratie en/of voorraadadministratie. 

Daarom moeten we weten wat de boekhouder precies bedoeld. Als TS inderdaad geregistreerd is in Duitsland dan maakt dat nogal een verschil. Is dat niet het geval dan vraagt de boekhouder om iets nutteloos.

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Bert. zei:
8 uur geleden, Cosara zei:

Dat kan met een vervoersverklaring verstrekt door de Duitse verkoper.

 

De vervoersverklaring wordt niet verstrekt door de Duitse verkoper, die wordt verstrekt door de afnemer. De afnemer is immers in dit geval de vervoerder.

Correct ... Dank voor de correctie.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dag,

 

Ik koop in bij Duitse afnemers (retailwinkels) waar ze niet bereid zijn (of mogelijk) om de btw niet in rekening te brengen. Ik krijg dus altijd een factuur met de Duitse BTW meegerekend.


Misschien dat dat het probleem duidelijker maakt.

Dankjewel voor de reacties alvast

Link naar reactie
  • 0
35 minuten geleden, Noetsmierkeps zei:

Misschien dat dat het probleem duidelijker maakt.

Het probleem was al duidelijk. De oplossing ook, die heb ik al gegeven.

 

37 minuten geleden, Noetsmierkeps zei:

Dankjewel voor de reacties alvast

Verwacht je nog meer reacties dan? 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.