• 0

ZZP zakelijke of privé spaarrekening?

Goedemorgen allemaal,

 

Hoe kan ik het meest profiteren als zzp'er van de huidige rentestand? Ik heb een flink bedrag aan spaargeld opgebouwd. Als ik dit op een privé spaarrekening zet dan wordt dit opgeteld bij mijn vermogen en aangezien ik ook eigenaar ben van privé vastgoed ga ik sowieso over de grens van vrijgesteld vermogen.  De rente op een privé spaarrekening is op het moment echter veel hoger dan die op een zakelijke spaarrekening waar mijn geld nu grotendeels op staat. Wat is wijsheid en wat is mogelijk? Heeft een eenmanszaak meer vrijheden met het schuiven van geld? Kun je het bijvoorbeeld het hele jaar op een privé spaarrekening zetten, hogere rente vangen en het voor 31 december weer terugzetten op de zakelijke spaarrekening zodat ik geen vermogensbelasting betaal? Is dit een maas in de wet of gewoon fraude? Kortom wat kan ik het beste doen met mijn opgebouwde spaargeld? Grote investeringen zijn voorlopig niet aan de orde. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast hartelijk dank, Nicole

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
44 minuten geleden, Nicky123 zei:

Is dit een maas in de wet of gewoon fraude?

Dat is fraude.

 

45 minuten geleden, Nicky123 zei:

Grote investeringen zijn voorlopig niet aan de orde.

Het hier dus om spaargeld in een eenmanszaak. Dat is geld dat je niet voor zakelijke doeleinden gebruikt en behoort dus gewoon in box 3 thuis (en zo zal de belastingdienst dat ook beoordelen).

 

Link naar reactie
  • 0

Oké, dankjewel Rik. Duidelijk en logisch. Ik lees steeds verschillende dingen over ZZP en spaargeld. Is het überhaupt mogelijk om zakelijk spaargeld op een privé spaarrekening te hebben staan? Ik heb ooit een zakelijke spaarrekening (met lagere rente) geopend omdat ik begrepen had dat dit bij (belasting)wet verplicht was. Klopt dit? Ik las ergens dat belastingadviseurs zeiden dat dit niet verplicht is voor eenmanszaken maar wel voor een BV en andere rechtspersonen. Dus kan ik op een normale spaarrekening ook mijn zakelijke spaargeld zetten (tot het bedrag van een nieuwe auto o.i.d.) en die privé spaarrekening aangeven/opvoeren als "zakelijke" rekening zodat ik wel het rentevoordeel heb?

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Nicky123 zei:

Is het überhaupt mogelijk om zakelijk spaargeld op een privé spaarrekening te hebben staan?

Ik denk dat je de term "zakelijk spaargeld" verkeerd begrijpt. Over dit geld heb je ooit al inkomstenbelasting betaald. Dus het is eigenlijk niet zakelijk meer. Dat jij het op een zakelijke rekening laat staan wil niet zeggen dat het automatisch "zakelijk" is. Dus antwoord op jouw precieze vraag is... ja. dat geld kun (of MOET) je op je privé spaarrekening zetten.

 

Normaal gesproken laat je alleen een zakelijke buffer op de zakelijke rekening staan. Alles daarboven is dus privé voor box 3. Je kunt die zakelijke buffer een beetje "rekken". Maar op een gegeven moment is de rek eruit en kan de belastingdienst het als privé vermogen gaan beschouwen en zelf bij je box 3 vermogen gaan tellen.

 

Het is dus niet zozeer de vraag of jij dat "zakelijk spaargeld" op privé mag zetten (want het is immers privé geld)... de vraag is in hoeverre jij je privé geld op een zakelijke spaarrekening kunt zetten (en laten staan) zonder dat de belastingdienst dit aan gaat merken als privé. En dat hangt een beetje van je bedrijf/omzet/benodigde buffer etc. af.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja ik begrijp dat er een bepaald te verantwoorden maximale zakelijk spaargeld op zit. Maar laten we stellen dat dit 60K is (bijvoorbeeld aan te schaffen nieuwe auto op balans). Dan vang ik ook over die 60K meer rente op een privé rekening toch? Dat voer ik dan wel zakelijk op. Dus mijn vraag is, is het überhaupt verplicht om een zakelijke spaarrekening te hebben voor die buffer? 

En nu we toch bezig zijn, kan ik dat overtollige spaargeld ook nog ergens belastingvrij opzij zetten voor mijn oude dag nu de FOR is afgeschaft?

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Nicky123 zei:

Hoi Ruben, bedankt voor je reactie, nou dan ben ik al een hoop rente misgelopen in de afgelopen jaren.:confused-face:

Het hebben van een zakelijke rekening heeft natuurlijk wel de nodige voordelen, zoals een professionele uitstraling en een duidelijke scheiding van je transacties t.b.v. je administratie. Daarnaast hebben verschillende banken in hun voorwaarden staan dat privérekeningen niet zakelijk mogen worden gebruikt.

 

 

1 minuut geleden, Nicky123 zei:

En dat geldt dan alleen voor eenmanszaken neem ik aan?

Een bank zal het niet accepteren dat een BV een privérekening wil openen, omdat de BV de rechtspersoon is en niet jij persoonlijk.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 minuten geleden, Nicky123 zei:

nou dan ben ik al een hoop rente misgelopen in de afgelopen jaren.:confused-face:

Merk op dat je ontvangen rente over zakelijk vermogen van je eenmanszaak, op wat voor rekening dan ook, wel moet meetellen bij de opbrengsten van je eenmanszaak in je aangifte voor de inkomstenbelasting. Dat maakt het gemis alweer een stukje kleiner. 

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Merk op dat je ontvangen rente over zakelijk vermogen van je eenmanszaak, op wat voor rekening dan ook, wel moet meetellen bij de opbrengsten van je eenmanszaak in je aangifte voor de inkomstenbelasting. Dat maakt het gemis alweer een stukje kleiner. 

Dat maakt het gemis juist groter :wink:

Want als je het op een privé spaarrekening had gezet dan had je hogere rente gehad en hoef je over de rente geen IB te betalen. Dat is bij de zakelijke spaarrekening wel (plus vaak lagere rente).

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Test

32 minuten geleden, Rik · zei:

Dat maakt het gemis juist groter :wink:

Ik bedoel: Nicky heeft minder misgelopen dan gedacht, want een deel was toch naar de Belasting gegaan.

 

32 minuten geleden, Rik · zei:

Want als je het op een privé spaarrekening had gezet dan had je hogere rente gehad en hoef je over de rente geen IB te betalen. Dat is bij de zakelijke spaarrekening wel (plus vaak lagere rente).

Als je geld op een privé spaarrekening parkeert en toch aanmerkt als zakelijk vermogen om de vermogensrendementsheffing te ontwijken, zul je toch echt IB over de ontvangen rente moeten betalen. Het zijn dan immers zakelijke opbrengsten.

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Als je geld op een privé spaarrekening parkeert en toch aanmerkt als zakelijk vermogen om de vermogensrendementsheffing te ontwijken, zul je toch echt IB over de ontvangen rente moeten betalen. Het zijn dan immers zakelijke opbrengsten.

Dat aanmerken als zakelijk vermogen zal dan natuurlijk niet gedaan zijn (of worden).

Maar goed... dan betaal je nog IB belasting over het vermogen :dry:

Blijft een beetje om en om. Afhankelijk van hoeveel het verschil dus is tussen de rentes.

Maar zoveel verschil zal het inderdaad niet zijn (plus of min).

 

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Nicky123 zei:

Dankjewel Rik, Ruben en Ron (jullie kunnen altijd nog de 3 J's vormen :face-with-tears-of-joy:). Ik zal het gaan uitrekenen en dan beoordelen wat fiscaal het voordeligst is.

 Ik bedoelde uiteraard de 3 R's :rolleyes:. Maar nogmaals bedankt.

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Nicky123 zei:

Ik zal het gaan uitrekenen en dan beoordelen wat fiscaal het voordeligst is

Ik hoop dat je iets verder kijkt dan alleen het fiscale aspect bij de afweging tussen een privé of zakelijke rekening voor je bedrijf.

 

6 minuten geleden, Nicky123 zei:

Ik bedoelde uiteraard de 3 R's

Goeie suggestie, ik zal het in m'n achterhoofd houden als ik ooit nog wat anders wil gaan doen.

Link naar reactie
  • 0

Ruben je bedoelt de voordelen van een zakelijke rekening? Die behoud ik want mijn rekening Courant waar mijn klanten geld op overmaken blijft een zakelijke rekening bij de Rabo. Een andere spaarrekening speelt zich voor mijn klanten af achter de schermen en er eentje openen betekent voor mij alleen een extra kolom in mijn excel sheet en een extra bankrekening opgeven bij de aangifte. Ik zal sowieso geen privé en zakelijke transacties door elkaar laten lopen, dat vind ik veel te rommelig. Zijn er nog meer zaken te overwegen die ik nu over het hoofd zie en waar jij aan denkt?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.