• 0

Groothandel geeft niet thuis bij ondeugdelijke producten

Goedemorgen, voor mijn bedrijf verkoop en installeer ik o.a. airco’s. De laatste maanden ervaar ik problemen met met name buitenunits door productiefouten.

 

Hierdoor moet ik geregeld naar klanten toe om buitenunits te repareren of om te wisselen. Dit kost mij tijd en dus geld. 
de groothandel reageert niet op klanten en terugbelverzoeken. Ik heb één keer een reactie teruggehad dat zij dit gaan opnemen met de fabrikant.

 

Weten jullie wat mijn rechten hierin zijn en waar ik hier informatie over kan vinden?

 

Alvast hartelijk dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Heb je de groothandel al schriftelijk in gebreke gesteld? Daar kun je niet te lang mee wachten, wettelijk.

In feite is er sprake van contractbreuk als de leverancier een product levert dat niet voldoet aan de verwachte kwaliteit of specificaties.

Zoals met alles is het echter wijs om even kalm samen te bekijken wat er gedaan kan worden aan de situatie. Een prettige toekomstige samenwerking met je leverancier is ook waardevol. Desondanks zullen ze dan zelf ook wel een hand moeten uitreiken aan jou en daarmee je klanten.

Je gaf aan dat je leverancier contact lijkt te zoeken met de fabrikant. Dit geschil is echter tussen jou en de leverancier. Hoe die leverancier het met de fabriek oplost is voor jou niet relevant.

Zorg dus dat je ze tijdig schriftelijk in gebreke stelt en probeer het zo vriendelijk mogelijk te verwoorden. Hou daarna intensief en proactief een vinger aan de pols over de voortgang van de situatie en de oplossing. Informeer desnoods dagelijks even per telefoon of e-mail naar de voortgang, op bijzonder vriendelijke wijze. Je wilt het immers gewoon netjes opgelost hebben.

Mocht de oplossing niet of stroef verlopen, overweeg dan om een jurist in te schakelen. Maar zoals aangegeven, dan kun je gelijktijdig ook beter opzoek naar een nieuwe leverancier. Dat doet de relatie geen goed, zelfs als je wettelijk gelijk hebt.

aangepast door Daxto.com

Daxto.com - Modern ondernemen | Altijd een goede grip op je onderneming.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
19 minuten geleden, Ondernemer_ zei:

hou wel meerdere keren per week contact


Top. En vergeet ook zeker niet om in tijden zoals dit goed contact met je klanten te houden. Geef gewoon openheid van zaken.

Uiteindelijk kunnen je klanten dezelfde "kaart trekken" en jou in gebreke stellen. Maar los daarvan is het ook gewoon een nare ervaring voor je klanten. En dat mag niet gaan uitstralen op jouw onderneming, want het is toch echt overmacht. Zonde van je reputatie.

Hou je klanten dus met eenzelfde intensiteit op de hoogte van hoe jij de situatie vooruit blijft drijven tot aan de oplossing. Dat kunnen ze zonder twijfel waarderen, en kan jou mogelijk weer gezeur schelen.

Veel succes met de situatie

aangepast door Daxto.com

Daxto.com - Modern ondernemen | Altijd een goede grip op je onderneming.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Ondernemer_ zei:

Hierdoor moet ik geregeld naar klanten toe om buitenunits te repareren of om te wisselen. Dit kost mij tijd en dus geld. 
de groothandel reageert niet op klanten en terugbelverzoeken. Ik heb één keer een reactie teruggehad dat zij dit gaan opnemen met de fabrikant.

 

Weten jullie wat mijn rechten hierin zijn en waar ik hier informatie over kan vinden?

 

Alvast hartelijk dank!

Ben je afhankelijk van deze groothandel?

Dit is wel raar, uiteraard wil de fabrikant producten verkopen via de groothandel, de fabrikant is net zo gebaat bij een goedwerkend product als jij?

De groothandel is in deze, plat gezegd, een "dozenschuiver."

Is het jou verboden contact op te nemen met de fabrikant, ik doe het met regelmaat omdat een fabrikant vaak een betere kennis heeft van de producten, dan de groothandel.
 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De vraag is natuurlijk allereerst onder welke voorwaarden je gekocht hebt. Gevolgschade, dus de tijd die het jou kost om het probleem op te lossen, is in de regel uitgesloten bij reguliere handel. Bij echte merkvertegenwoordiging door (gekwalificeerde) dealers zie je wel systemen waarin afspraken gemaakt zijn over het vergoeden van dit soort kosten. 

Voor je hoog van de toren blaast met ingebrekestellingen en wat al niet meer is het daarom wel van belang in beeld te hebben wat de inhoud van de overeenkomst met jouw leverancier is. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.