Ik heb een BV met daarin een pand. Ik schrijf jaarlijks af en dat doe ik tot ik de bodemwaarde heb bereikt (WOZ waarde). Zo staat dat ook op de site van de Belastingdienst.
Nu kreeg ik van een vriend de tip om te stoppen met afschrijven, want zo zegt hij: de werkelijke waarde van je pand ligt hoger dan de aanschafwaarde (en dat klopt) en je betaalt dan bij een eventuele verkoop minder belasting.
Klopt het wat hij zegt en mag dat ook? Moet ik tot de bodemwaarde afschrijven of mag ik dat?
En als ik een rekensommetje maak (zie voorbeelden hieronder), dan blijft de te betalen belasting toch gelijk? Ervan uitgaande dat het percentage VPB gelijk blijft. In situatie 1 is mijn winst groter. Bedoelt hij dat ik dan uiteindelijk over de hogere winst meer belasting moet betalen als ik de onderneming liquideer?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
PaulAS
PaulAS
Hallo,
Ik heb een BV met daarin een pand. Ik schrijf jaarlijks af en dat doe ik tot ik de bodemwaarde heb bereikt (WOZ waarde). Zo staat dat ook op de site van de Belastingdienst.
Nu kreeg ik van een vriend de tip om te stoppen met afschrijven, want zo zegt hij: de werkelijke waarde van je pand ligt hoger dan de aanschafwaarde (en dat klopt) en je betaalt dan bij een eventuele verkoop minder belasting.
Klopt het wat hij zegt en mag dat ook? Moet ik tot de bodemwaarde afschrijven of mag ik dat?
En als ik een rekensommetje maak (zie voorbeelden hieronder), dan blijft de te betalen belasting toch gelijk? Ervan uitgaande dat het percentage VPB gelijk blijft. In situatie 1 is mijn winst groter. Bedoelt hij dat ik dan uiteindelijk over de hogere winst meer belasting moet betalen als ik de onderneming liquideer?
Vriendelijke groet,
Paul
Situatie 1
100.000
Situatie 2
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76217-moet-ik-een-pand-afschrijven-tot-bodemwaarde/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen