• 0

vormgeving net zo belangrijk als marketing!

50 % van de ondernemingen zegt dat vormgeving net zoveel aan omzet bijdraagt als marketing.

 

Interessant punt. Is 50% veel of weinig? Laatst was er in FEM business ook een discussie hierover, over vormgeving en imago als product, met Ferrari als voorbeeld. De stelling was zoiets als dat hollanders te nuchter zijn, maar dat ligt op HL natuurlijk wel weer anders.

 

Ik had laatst hier de discussie weer over de vormgeving van onze appliances (het blauw spuiten). Sommigen vinden dat onzin, anderen heel belangrijk. Maar toen die sommigen met zo'n blauw kastje bij de klant waren geweest, waren ze wel om.

 

(moet dit naar een andere thread of groep of zo?) [edit mod]done![/edit]

 

dagdag

Christine

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Maar de nieuwe site van booreiland onderschrijft de stelling gelukkig helemaal! Mooie site!

 

Dank je. Maar je weet niet of het verkoopt he ;)

 

Met dat één-pagina concept zit je in elk geval al goed ;-)

Zeer mooi. Vooral die klepel die beweegt is een leuk detail.

Niet teveel irrelevante poespas. Het werk spreekt voor zich.

Natuurlijk verkoopt het!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoveel ontwerpers zoveel interpretaties van het vak nog even los van de verschillende ontwerp disciplines. Viva la difference, kijk alleen maar naar de hoeveelheid verschillende ontwerpvarianten van het product "stoel". Iedere ontwerper heeft zijn eigen draai gegeven aan de " stoel". Het zal toch wel erg saai worden als de ontwerpers het eens zijn, rijden we allemaal trabantjes oid ;)

 

Naast vormgeving als middel denk ik dat maakbaarheid binnen een kostprijs doelstelling, aansluiten bij beoogde doelgroep, ergonomie, beleving voor gebruiker en passendheid binnen strategie bedrijf/opdrachtgever net zo belangrijk is want uiteidelijk moet er gewoon geld verdiend worden.

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Booreiland : ik heb een kwartier gezocht naar een klein Easter Egg-je op je site : Pleazzz ! ik wil zo graag schudden aan een theekopje of zoiets. Erg mooi.

 

Nu weer even van de serieuze :

Uit de aard van een voorwerp blijkt wat de voornaamste functie is van dit voorwerp : "gebruiks-voorwerp", kunst-voorwerp of "status-voorwerp".

 

Design heeft bij verschillende functies dan een verschillende rol.

 

Bij gebruiksvoorwerp : Het design kan de aanwezige belangrijkste functionaliteit - het gebruiken van een voorwerp- versterken. Denk bijv. aan ergonomisch design.

Verder kan design het voorwerp er sterk anders er uit laten zien (met gelijkblijvende functionaliteit) dan andere voorwerpen. Wat goed kan zijn om iets te verkopen, want het communiceert "anders" en is opvallend. Dit is een veelvoorkomende strategie, met weinig risico. (zie : Ikea)

 

Bij Kunstvoorwerp : hierbij gaat het design samen met de perceptie van kunst die rond een voorwerp hangt. De stoel van Nonex, een paar posts geleden, lijkt eerst vanuit een uiting van kunst gemaakt, niet vanuit de functionaliteit "comfortabel zitten". (zie : Rietveld stoel en veel moderne architectuur). Dit is een zeer risicovolle strategie ("ik bepaal zelf wel wat ik kunst vind") , tenzij men kunst verkoopt.

 

Statusvoorwerp : hierbij geeft het design aan wat de primaire functie is van een voorwerp : het geeft status. Daarna heeft het nog een onderliggende functie, die niet noodzakelijk beter hoeft te zijn dan concurrerende producten. (zie : Alfa, Ipod).

Ook status is een uitstekende drijfveer waarop je dingen kunt verkopen. Het is wel een hoog-risico strategie, want wat als je onderliggende functionaliteit niet goed is ? ("het ziet er mooi uit, maar het werkt niet"- zie Alfa en Jaguar vroeger) Wat als de trendy mensen je voorwerp niet als statusverhogend zien ? (zie diverse mislukte lifestyle producten). Ik kan je overigens verzekeren dat niemand bij Apple het succes van de Ipod had voorzien. Men hoopte uiteraard, maar zo groot ? nee.

 

Lastige is voor fabrikanten vaak : wat is de voornaamste functie van mijn product of dienst ? Tuurlijk wil iedereen graag trendy zijn of onderwerp van een hype zijn, maar dat lukt niet snel.

Daarnaast : wanneer kan een product trendy worden ? Had je 10 jaar geleden mensen met een ton wegende walkie-talkie vertelt dat er over 10 jaar flitsende, trendy frontjes overheen zouden zitten - je zou voor gek worden versleten.

 

Daarnaast is er het risico dat men in de loop van de tijd het design en de onderliggende functie teveel uit elkaar laat lopen. B&O is daar een voorbeeld van, net als Jaguar en Alfa. Dan heb je een mooie, maar lege huls, waar een aantrekkelijke P uit de Marketing P's gesloopt is.

 

Om terug te gaan naar (een) oorspronkelijke vraagstelling : moet elke MKB-er/starter Design meenemen in haar/zijn marketing ?

Antwoord : Nee.

 

Tenzij je hiervoor bewust kiest. Maar hou het dan wel vol en stop niet na 1 leuk gelukt visitekaartje. Dan wordt het nl. een belangrijk onderdeel van je marketingmix.

Link naar reactie
  • 0

Van : http://www.nicolebosch.nl/item/pub/IPpub.pl?ipP=artikel&ipI=96&ipBlad=1

 

Design zonder handtekening

08-02-2005 MarketingTribune

 

Adriaan van Hooydonk, hoofd design auto bij BMW in Munche

Laurens van den Acker of

Harm Lagaay.

 

Nederlandse ontwerpers met grote faam in de auto-industrie, maar daarbuiten nauwelijks bekend. Bestaat Dutch Design in de automotive branche?

 

‘De auto-industrie leent zich niet voor een Hollands stempel op het product’, aldus BMW-ontwerper Van Hooydonk.

 

voor nog meer inspiratie : http://www.designws.com/pagina/1boekpresentatie.htm

Link naar reactie
  • 0

 

Nederlandse ontwerpers met grote faam in de auto-industrie, maar daarbuiten nauwelijks bekend. Bestaat Dutch Design in de automotive branche?

 

How about Doeke de Walle: http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=8619

 

8619.1.gen.jpg

 

(nog) niet echt bekend, maar werkt inmiddels wel bij Pininfarina. Toch niet de minste lijkt me :)

 

(ik word echt helemaal gek van dit soort schetsen)

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.