• 0

sponsoring aanschaf zeilen voor zeilboot van DGA met reclame-uiting

Als DGA lijkt het voeren van bedrijfslogo in de zeilen van ons (prive)schip een effectieve vorm van promotie. 

Ik overweeg momenteel dan ook om een nieuwe set zeilen met reclame-uiting aan te schaffen.

Investering 10k  -> levensduur 5 jaar =  2k per jaar voor volledig seizoen goede zichtbaarheid van merk bij potentiele clientele. 

 

Nu vroeg ik me af hoe ik dit het best zou kunnen invullen, ik voorzie vooralsnog de volgende 2 opties: 

 

Sponsoring in natura

BV schaft zeilen met reclame-uiting aan en geeft die in bruikleen aan prive-persoon (DGA).

BV activeert zeilen als bedrijfsmiddel en schrijft ze in 5 jaar af. 

BV vordert de btw terug bij aanschaf

BV en DGA hebben sponsorovereenkomst. Tegenprestatie: 5 seizoenen varen met de zeilen, zowel recreatief als wedstrijden. 

 

Financiele sponsoring

BV sponsort prive-persoon (DGA) met financiele middelen om zeilen aan te schaffen

Prive persoon schaft zeilen aan en verzorgt reclame uiting

BV en DGA hebben sponsorovereenkomst. Tegenprestatie5 seizoenen varen met de zeilen, zowel recreatief als wedstrijden. 

 

Vanuit ondernemersperspectief geniet optie 1 (uiteraard) mijn voorkeur, echter ben ik benieuwd naar jullie mening. Zien jullie eventuele beren op de weg? 

 

dank,

Sieb

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
(aangepast)

Ik heb vroeger aan autosport gedaan en in overleg met de inspecteur steunde ik in ruil voor reclame vanuit mijn bedrijf dat team. Het doorslaggevende argument daarbij was dat ik derden ook bereid waren te betalen voor reclame op die auto en dat daarom de relatie tussen mij als ondernemer en mij als sporter niet de doorslaggevende factor was die het bestaan van de sponsorovereenkomst rechtvaardigde.

aangepast door StevenK
Link naar reactie
  • 2

Daarbij moeten de kosten ook matchen met het doel. Een zeil hoeft niet per se door de BV aangeschaft te worden, om reclame op te laten drukken. Beroemd (renpaarden)arrest handelde daar ook over: is het fiscaal aanvaardbaar dat je de paarden waarmee je racet als geheel zakelijk behandelt omdat ze op hun rug een kleedje dragen met de bedrijfsnaam en je braaf alle prijzengeld opgeeft als inkomen van de onderneming? (Nee dus).

 

De BV laten opdraaien voor de kosten van bedrukken lijkt me geen enkel probleem

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties, uiteraard zou ik de kosten van de zeilen graag in de BV willen dragen ipv prive mijn vraag is eigenlijk of de 'investering' van 10k te billijken is als bedrijfskosten, gegeven:
 

Investering 10k  -> levensduur 5 jaar =  2k per jaar voor volledig seizoen goede zichtbaarheid van merk bij potentiele clientele. 

 

Dank! 

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Siebrenb zei:

uiteraard zou ik de kosten van de zeilen graag in de BV willen dragen ipv prive mijn vraag is eigenlijk of de 'investering' van 10k te billijken is als bedrijfskosten

Zie de uitleg van StevenK en mij: dat is dus niet aan de orde. Er is geen noodzaak voor de BV om ook de investeringen in de zeilen te betalen. De kosten van de bedrukking ja, de zeilen zelf nee.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Zie de uitleg van StevenK en mij: dat is dus niet aan de orde. Er is geen noodzaak voor de BV om ook de investeringen in de zeilen te betalen. De kosten van de bedrukking ja, de zeilen zelf nee.

Dank, sponsoring gaat m niet worden begrijp ik.. ik ga ze particulier aanschaffen,..

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Siebrenb zei:

Dank, sponsoring gaat m niet worden begrijp ik.. ik ga ze particulier aanschaffen,..

Ik denk dat Joost het over de aanschafkosten had, sponsoring is iets anders en kan volgens mij - mits zakelijk - nog wel tegen marktconforme vergoeding. 

Link naar reactie
  • 0

Dank @Signature & @Joost Rietveld,


Re; Ik denk dat Joost het over de aanschafkosten had, sponsoring is iets anders en kan volgens mij - mits zakelijk - nog wel tegen marktconforme vergoeding. 

 

* Wat zou in dit geval een marktconforme vergoeding zijn? Een sponsorovereenkomst van 5 jaar met een jaarlijkse vergoeding van EUR 2k met als tegenprestatie voeren van een reclame-uiting in zeil, zou je die marktconform kunnen noemen?  

 

* Wat bedoel je met 'mits zakelijk'. ? Het te sponsoren zeilteam (waar o.a. de DGA van de sponsorende onderneming deel van uitmaakt) is geen onderneming of stichting. kan de sponsorovereenkomst in dit geval bestaan tussen natuurlijk persoon en sponsorende onderneming?

 

* Zoals @StevenK hierboven beschrijft zou de DGA tevens andere betalende sponsors bereid vinden om te sponsoren. 

 

https://www.kvk.nl/runnen-en-groeien/checklist-starten-met-sponsoring/

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Signature met sponsoring bedoelde "de kosten van een reclame-uiting". Als er geen club of stichting (met algemeen of sociaal nut) verbonden is aan het vaartuig, dan sponsor je dus als BV enkel en alleen het privé-eigendom van de DGA. Ik neem aan dat meteen duidelijk is, dat de fiscus daar geen cent aan mee gaat betalen.

 

Als het gaat om het privébelang van de DGA (hier, in privé minder geld kwijt aan dure zeildoeken), wees dan altijd heel terughoudend met het doen van betalingen door de BV! Zeker als het de hobbysfeer van de DGA betreft....

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Siebrenb zei:

* Wat zou in dit geval een marktconforme vergoeding zijn? Een sponsorovereenkomst van 5 jaar met een jaarlijkse vergoeding van EUR 2k met als tegenprestatie voeren van een reclame-uiting in zeil, zou je die marktconform kunnen noemen?  

Is de BV ook bereidt een willekeurige werknemer dit bedrag te betalen voor reclame op diens privé auto? Ik denk dat je een beetje naar strohalmen aan het zoeken bent :face-with-rolling-eyes:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.