Ga naar inhoud

Automotive belasting

Geplaatst:

Gunnar

Goedendag, 

 

Ik heb een vraag waar ik maar niet het antwoord op weet. Misschien een domme vraag en dat sommige direct het antwoord weten maar voor mij is het een web aan regels etc.

 

Mijn vraag is het volgende als ik tweede hands auto's importeer zonder btw. Moet ik dan de btw betalen bij het invoeren,of btw betalen over de winst die ik erop maak. 

O ja de auto's koop ik op de veiling ex lease dan.

 

Dus val ik dan in de marge regeling omdat ik in tweedehands goederen handel?

 

Ik ben zelf nog niet begonnen maar als ik ook nog btw moet betalen bij import wordt het heel karrig met de winstmarge. En twijfel ik of het wel wil doen.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Mvg,

 

Gunnar 

aangepast door Gunnar

Featured Replies

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Welkom op HL 

 

Wellicht vind je HIER de antwoorden die je zoekt?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Ondernemeneer

Maar voor de zekerheid. Je betaalt de BTW bij het importeren/invoeren.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Geplaatst:

JohanPL

"veiling" & "ex-lease" = ik ga er van uit dat het BTW-auto's zijn; als je die zakelijk koopt wordt dat een intracommunautaire verwerving dus 0% BTW, die BTW betaal je dus in Nederland (net als de BPM).

http://www.onym.nl

voor al uw inkoop/product sourcing in Polen, uw boots on the ground aldaar, wij hebben de contacten in Polen, wij weten de weg

ook voor fiscale, juridische zaken en real estate zijn wij hier uw partner

  • 1 month later...
Geplaatst:

Gunnar

  • Auteur

Ok ben me er toch wat meer weer ingaan verdiepen. Ik heb een voorbeeld en wil eigenlijk weten of ik het goed begrijp nu of dat ik het toch fout doe. Ik maak het voorbeeld even simpel.

 

-4 auto's ingekocht voor 15000 per stuk (voorbelasting btw 0,21% is dan 3150x4= 12600 btw.

-Alle 4 verkocht voor 20000 incl btw dus 5000 winst zonder de btw dus btw per auto is 1050 dat is de btw die de particulier per auto betaalt?

- Dat zou dan betekenen dat ik 20000 winst heb gemaakt en 12600 voor belasting heb betaalt.

Dus 7400 over hou hier moet dan de inkomsten belasting 36,97% van af 2735,78.

Dus zou ik 4664 over houden netto is dit correct of doe ik iets fout.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp. 

 

Ik zou vast iets niet goed doen want vind de marginale druk behoorlijk hoog.

 

 

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

eerst de BTW:

De BTW bij invoer heb je betaald en tegelijk afgetrokken als voorbelasting.

Dus de inkoop van elke auto is 15.000.

Verkoop is 20.000.

Winst is 5.000. Voor de margeregeling is die 5.000 incl. de BTW. Die 21% BTW moet je eruit halen, als volgt:

 

5.000 x 21/121 = 867 per auto. 

 

Voor de inkomstenbelasting kom je dan op:

Winst per auto zonder BTW = 5.000 - 867 = 4.133. Maal 4 auto's = 16.532.

Daar gaat nog de 13% MKB-winstvrijstelling af en daarna nog heffingskortingen etc. Je kunt niet zomaar 37% IB aanhouden als belastingdruk.

 

 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Gunnar

  • Auteur
20 uur geleden, Joost Rietveld zei:

eerst de BTW:

De BTW bij invoer heb je betaald en tegelijk afgetrokken als voorbelasting.

Dus de inkoop van elke auto is 15.000.

Verkoop is 20.000.

Winst is 5.000. Voor de margeregeling is die 5.000 incl. de BTW. Die 21% BTW moet je eruit halen, als volgt:

 

5.000 x 21/121 = 867 per auto. 

 

Voor de inkomstenbelasting kom je dan op:

Winst per auto zonder BTW = 5.000 - 867 = 4.133. Maal 4 auto's = 16.532.

Daar gaat nog de 13% MKB-winstvrijstelling af en daarna nog heffingskortingen etc. Je kunt niet zomaar 37% IB aanhouden als belastingdruk.

 

 

 

Hoi Joost bedankt voor je reactie.

 

Het gaat om Auto's die ik dan van de veiling afhaal en importeer uit Belgie. Het gaat om elektrische auto's. Ex lease auto's tot max 100k km op de teller. 

 

De reden waarom ik de wat hogere belasting rekende is omdat ik het in 1e instantie naast me normale werk wil doen om zo niet gelijk 100% in het diepe te springen. en in de inkomstenbelasting val ik in de schijf 36.97%.

 

Of geldt er dan toch een lagere belasting druk?

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Als je dit als bedrijf doet, dus als ondernemer en niet incidenteel, dan zou je op zijn minst recht hebben op de MKB-winstvrijstelling. Dus uitgaande van die 4 auto's:

 

16.532 min 13,31% MKB winstvrijstelling = 14.331.

Daarover 36,97% IB en 5,32% premie zvw = 6.060 belasting.

 

Dus netto zo'n 10k over

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.