• 0

Betalen in stijging in voorraad.

Hallo, 

Ik heb een webshop en heb in 2023 bijna al mijn geld geherinvesteerd in nieuwe voorraad. Ik heb hiervoor geen leningen afgesloten, wanneer ik iets verkocht heb, heb ik simpelweg alles weer uitgegeven aan nieuwe voorraad. Nu ben ik bezig met mijn inkomsten belasting. Bij de balans loop ik alleen vast, doordat mijn voorraad sterk is toegenomen moet dit natuurlijk aan de andere kant van de balans in evenwicht getrokken worden. Hierdoor is het eigen vermogen dus ook gestegen. Nu geeft hij dus de melding dat het verschil in eigen vermogen van eind2023- begin2023 in de balans niet overeenkomt met de winst die voort komt uit de winst en verlies. Dit komt omdat het getal van de winst en verlies daadwerkelijk geld is en uit de balans is voorraad. Nu berekend hij dus “winst” aan de hand van voorraad maar ik heb altijd geleerd dat je over voorraad geen inkomsten belasting betaald. Zo lang je jezelf niks uitkeert hoef je niks te betalen. Zouden jullie mij misschien kunnen helpen? Ik weet namelijk niet wat ik nu moet doen om hem toch in te kunnen vullen.

 

Alvast bedankt! 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

52 minuten geleden, Anoniem63838 zei:

Zo lang je jezelf niks uitkeert hoef je niks te betalen.

Je betaalt inkomstenbelasting over het resultaat van je onderneming. Het maakt dus niet uit of je daadwerkelijk geld opneemt naar privé of dat je het op je zakelijke rekening laat staan (of er voorraad van koopt).

Link naar reactie
  • 2

Het kopen van voorraad heeft eigenlijk geen invloed op je winst. Met winst die je al hebt behaald koop je voorraad in, op je balans schuift dat bedrag dan alleen naar je voorraad toe. 
 

Lees bijvoorbeeld eens dit topic door waarin een vergelijkbare vraag wordt toegelicht.

Link naar reactie
  • 0

Voorraad heeft inderdaad geen invloed op winst ook openstaande bedragen van klanten hebben geen invloed. de factuur die je naar d eklant hebt gestuurd wel.

Dat is ook een van de redenen dat groeiende bedrijven vaak i.v.m. liquiditeit voor een BV kiezen.

Je hoeft dan alleen vennootschapsbelasting over de winst te betalen en pas als je jezelf uitkeert dividend belasting.

Link naar reactie
  • 0
56 minuten geleden, sports zei:

Je hoeft dan alleen vennootschapsbelasting over de winst te betalen en pas als je jezelf uitkeert dividend belasting.

Dat klinkt mooi, maar je vergeet de belastingen/premies over het gebruikelijk loon. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
11 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Dat klinkt mooi, maar je vergeet de belastingen/premies over het gebruikelijk loon. 

En toch heeft hij een punt: over het deel van de winst dat je gebruikt om je onderneming te financieren betaal je alleen vennootschapsbelasting. 

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, StevenK zei:

En toch heeft hij een punt: over het deel van de winst dat je gebruikt om je onderneming te financieren betaal je alleen vennootschapsbelasting. 

Het venijn zat in de tweede helft van de zin: "pas als je jezelf uitkeert dividend belasting", en dan met name het woordje "pas". Ondertussen zijn de belastingen/premies over het gebruikelijk loon gewoon van toepassing, ook als je geen loon of dividend uitkeert. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, sports zei:

als je voorraad groeit met 200.000 - 300.000 per jaar dan zijn die loonheffingen peanuts

Als je voorraad jaarlijks met dergelijke bedragen groeit is de keuze van je rechtsvorm waarschijnlijk niet meer voornamelijk gebaseerd op dit fiscale verschil.

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, RubenT zei:

Als je voorraad jaarlijks met dergelijke bedragen groeit is de keuze van je rechtsvorm waarschijnlijk niet meer voornamelijk gebaseerd op dit fiscale verschil.

 

jawel hoor voor ons destijds wel. De rest is allemaal verzekerbaar en er was genoeg eigen poen. maar door steeds grotere voorraad was het elk jaar flink afrekenen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.