Ga naar inhoud

Bank vraagt om aanvullende gegevens bedrijf, mag dat?

Geplaatst:

Noa-777

Goedenavond,

Ik heb mijn zakelijke rekening bij Knab en krijg zojuist onderstaande mail:

’Uit een tussentijdse controle is gebleken dat we nog geen duidelijk beeld hebben van de bedrijfsactiviteiten die je met  *** uitvoert. Om een goed beeld te krijgen van je bedrijf en om te kunnen voldoen aan wet- en regelgeving, willen we je vriendelijk verzoeken onderstaande vragen te beantwoorden.  

1. Kun je toelichten wat voor activiteiten je met je bedrijf uitvoert (in aanvulling op de gegevens bij de Kamer van Koophandel)?

2. Uit de gegevens bij de KVK blijkt dat je bedrijf actief is op het gebied van '***'. Kun je nader toelichten om wat voor soort product het precies gaat?

3. Uit de website *** blijkt dat je bedrijf mogelijk ook handelt in NFT's. Kun je dit nader toelichten? 

4. Indien de handel in NFT's plaatsvindt, kun je dan toelichten op welke manier je de inkomsten hieruit ontvangt? Kun je daarbij aangeven of deze transacties via de Knab-rekening verlopen en via welke partijen je wordt uitbetaald?’

Mag een bank hier zo specifiek naar vragen, en belangrijker, moet ik hier op antwoorden? 

Ik heb niks te verbergen, maar ga ook niet zomaar informatie verschaffen aan bedrijven als het niet moet.

Ik hoor het graag. 

aangepast door Noa-777

Featured Replies

Geplaatst:

Frank v C

Banken doen steeds meer controle's.

Als ik het goed heb, dan hoef je er niet op te reageren.

Vermoedelijk gaan ze dan wel op enig moment je rekening sluiten.

Dus het zal wel verstandig zijn om zakelijk te antwoorden.

Heeft KNAB de handel in NFT's niet uitgesloten van de zakelijke rekeningen?

aangepast door Frank v C

Geplaatst:

Noa-777

• Auteur

Oké, ik vind het vooral vreemd dat ze een hele specifieke mail sturen met vragen over het type product dat ik verkoop en links en dergelijke. Een algemene mail met vragen over zaken zoals NFTs zou ik begrijpen. Dat moet je bij iedere gecentraliseerde crypto marktplaats doen tegenwoordig.

Daarnaast ben ik altijd voorzichtig met mails van banken, het e-mailadres lijkt te kloppen, maar ik heb al menig ‘officiële mail’ ontvangen, waar ik dan later een échte officiële mail over ontvang van de bank waarin blijkt dat het geen officiële mail was (volg jij hem nog 😂). 

Vanzelfsprekend worden alle financiële zaken, zowel zakelijk als privé,  netjes in de boekhouding en de OB- en IB-aangiftes verwerkt, dus zie ik niet in waarom de bank naast de belastingdienst hier informatie over hoeft te ontvangen.

Zit ik er naast, dan hoor ik het graag. 

aangepast door Noa-777

Geplaatst:

Cosara

11 minuten geleden, Noa-777 zei:

Vanzelfsprekend worden alle financiële zaken, zowel zakelijk als privé,  netjes in de boekhouding en de OB- en IB-aangiftes verwerkt, dus zie ik niet in waarom de bank naast de belastingdienst hier informatie over hoeft te ontvangen.

Niet relevant … banken en iedere onderneming die met geld omgaat, krijgt te maken met de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). 

zie ook:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/financiele-sector/aanpak-witwassen-en-financiering-terrorisme/veelgestelde-vragen-wwft#:~:text=De Wet ter voorkoming van,verkoop van (dure) goederen.

Wil je je bankrekening behouden dan is het verstandig om de vragen te beantwoorden.

Wel even verifiëren of de mail inderdaad van deze bank afkomstig is. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

Ward van der Put

• Moderator
10 uur geleden, Frank v C zei:

Heeft KNAB de handel in NFT's niet uitgesloten van de zakelijke rekeningen?

Jazeker, in de acceptatiecriteria van Knab Zakelijk is “handel in virtuele betaalmiddelen” opgenomen als zakelijke activiteit die niet wordt geaccepteerd:

Zakelijke activiteiten die niet worden geaccepteerd
Los van de persoon of de organisatievorm kan Knab je als zakelijke klant ook weigeren als je bedrijf betrokken is bij onderstaande activiteiten.

[...]

Diensten en producten inzake en handel in virtuele betaalmiddelen (zoals maar niet beperkt tot bitcoins), bijvoorbeeld: initial coin offerings, crypto mining, crypto wallets hardware, crypto currency software

Geplaatst:

Noa-777

• Auteur
12 hours ago, Cosara said:
12 hours ago, Noa-777 said:

Niet relevant … banken en iedere onderneming die met geld omgaat, krijgt te maken met de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). 

zie ook:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/financiele-sector/aanpak-witwassen-en-financiering-terrorisme/veelgestelde-vragen-wwft#:~:text=De Wet ter voorkoming van,verkoop van (dure) goederen.

2 hours ago, Ward van der Put said:

in de acceptatiecriteria van Knab Zakelijk is “handel in virtuele betaalmiddelen” opgenomen als zakelijke activiteit die niet wordt geaccepteerd:

Dank voor de info, dit verklaart een hoop. Weet ik voor nu genoeg! 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.