• 0

Kredietbeperking per ongeluk betaald, kan ik dit terug vragen?

Beste lezer,

Als beginnend ondernemer was ik niet op de hoogte van het begrip kredietbeperking, in mijn beleving destijds hoorde dat gewoon bij de factuur en heb ik dat ook gewoon betaald. Nu heb ik twee jaar lang per kwartaal deze kredietbeperking betaald en ben deze week een begrip rijker geworden; kredietbeperking! Ik had dit nooit hoeven te betalen want ik was immers nooit te laat met betalen. 

Niet heel scherp van mij, nou moet ik ook zeggen dat de factuur 3 pagina's lang was in lettertype 10 en het niet heel duidelijk naar voren kwam.

Nu heb ik dit per mail terug gevraagd en kreeg het antwoord dat ze dit niet meer terug betalen. Enerzijds omdat het boekhoudjaar voorbij was (voor de oudere facturen), ander argument is dat ik als ondernemer zelf de factuur betaald heb en zodoende het mijn fout is. Klopt deze beredenering?

Facturen die teveel betaald zijn mag ik tot 5 jaar terugvragen. Of kredietbeperking daar ook bij hoort is mij onduidelijk, zou iemand mij hier opheldering over kunnen geven?

Alvast bedankt voor het lezen!

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 1
17 minuten geleden, Geoffrey12 zei:

Enerzijds omdat het boekhoudjaar voorbij was (voor de oudere facturen), ander argument is dat ik als ondernemer zelf de factuur betaald heb en zodoende het mijn fout is. Klopt deze beredenering?

Nee, daar valt wel wat op af te dingen. Om te beginnen kunnen ze in het lopende boekjaar een creditfactuur uitreiken. Daarnaast kun je een onverschuldigde betaling terugeisen.

Kijk verder eens wat er is gebeurd met de btw over de kredietbeperkingstoeslag, want daar gaat de facturering ook nogal eens de mist in (en dan heb je een extra reden om te vragen om een correctie).

Welkom op Higherlevel.nl!

• 0
57 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Nee, daar valt wel wat op af te dingen. Om te beginnen kunnen ze in het lopende boekjaar een creditfactuur uitreiken. Daarnaast kun je een onverschuldigde betaling terugeisen.

Kijk verder eens wat er is gebeurd met de btw over de kredietbeperkingstoeslag, want daar gaat de facturering ook nogal eens de mist in (en dan heb je een extra reden om te vragen om een correctie).

Welkom op Higherlevel.nl!

Bedankt voor het advies Ward! Dit zijn nuttige tips en ga ik even verder in verdiepen, nogmaals bedankt!

• 1

Los van hoe het juridisch zit, zou ik de relatie met de leverancier voorop stellen (tenzij je heel veel alternatieven hebt). Vaak gaat een dergelijke korting over maximaal een paar procent. 

Ik denk dat je dan beter naar de toekomst kan kijken, en kan investeren in de relatie terwijl je ook nog wat centen bespaart.

• 1

Die bedragen zijn natuurlijk gewoon 'onverschuldigde betalingen' en ik zou bij een volgende betaling die bedragen verrekenen en dus al die factuurnummers op de omschrijving erbij zetten of eventueel apart een e-mail sturen om te vertellen dat je die verrekening hebt gedaan.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0
9 uur geleden, Derek-Jan zei:
Op 9-10-2024 om 13:10, Freeaqingme zei:

Ik denk dat je dan beter naar de toekomst kan kijken, en kan investeren in de relatie terwijl je ook nog wat centen bespaart.

Die leverancier deelt die mening duidelijk niet. 

👍+1

Bij deze leverancier is iedere klant bij voorbaat al een notoire wanbetaler.  In de praktijk is het “gewoon” extra inkomsten voor de leverancier, want menige ondernemer betaald blindelings en op tijd het eindbedrag. Zoals eerder is opgemerkt gaat het hierbij om een onverschuldigde betaling, ook als er te laat zou worden betaald.

Kredietbeperking wordt vaak toegepast als er sprake is van emballage met of zonder statiegeld die retour gaan, waardoor vooruitbetaling van een factuur niet mogelijk is, omdat vooraf niet altijd bekend is wat er retour komt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
15 uur geleden, Derek-Jan zei:

Die leverancier deelt die mening duidelijk niet. 

Zeker. En ik heb ook makkelijk praten, omdat ik natuurlijk niet weet om hoeveel geld het gaat, en wat de marges en dergelijke zijn. Maar, mijn opmerking kwam voort uit een aanname dat er sprake was van een assymetrische relatie: de leverancier heeft veel klanten en de TS maar een beperkt aantal leveranciers. Als die aanname klopt zou ik een goede relatie prefereren boven het geld terugkrijgen/verrekenen, en dan dat eerder als extra argument gebruiken bij toekomstige onderhandelingen etc. Uiteraard hoeft dat helemaal niet, maar wou wel even benoemen dat datgene waar je recht op hebt niet per se datgene is waar je naar moet streven als dat de relatie op het spel zet.

• 1

Angst is een slechte raadgever. Bij leveranciers die een monopolie nastreven, en daarvoor machtsspelletjes spelen, droogt je marge op inkoop vanzelf wel op.

Daarom is deze administratieve slordigheid een mooie aanleiding om eens te gaan omkijken naar andere leveranciers, want als deze kleinigheid al een probleem is, dan kun je wel uittekenen hoe garantiegevallen of een terugroepactie gaan uitpakken. Kwestie van tijd.

Ik heb in dertig jaar vele tientallen leveranciers versleten en degenen die de menselijke maat “behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden” te ingewikkeld vonden, zijn allemaal omgevallen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar