• 0

Goededag!

Mijn voornemen is om bij mijn schoonmoeder op het eigen terrein een kleine praktijk te beginnen. Volgens omgevingsdienst en bestemmingsplan mag dit, echter is de aanvraag op 1 punt afgewezen... Ik ben niet de bewoner van het adres. Heeft iemand hier een slimme oplossing voor/ervaring mee? Op het adres inschrijven valt onder fraude.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77146-bestemmingsplan-voorwaarden/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0
38 minuten geleden, herman van der helm zei:

Tijdelijk een firma oprichten met je schoonmoeder.

Afhankelijk van de gemeente kan het zijn, als het een gebied met woonbestemming is, dat alleen bedrijfsmatige activiteiten door de bewoner zelf zijn toegestaan, en dat werknemers of andere firmanten er niet mogen werken. 

3 uur geleden, CoraKe zei:

Heeft iemand hier een slimme oplossing voor

Het hangt helemaal af van de lokale situatie. De regels verschillen namelijk per gemeente (en per bestemmingsplan uiteraard). Neem voor de mogelijkheden contact op met het ondernemersloket van de betreffende gemeente. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0
(aangepast)
1 uur terug, herman van der helm zei:

Tijdelijk een firma oprichten met je schoonmoeder.

Dat klinkt nog als een optie! Heb je hier nog tips? Geldt dit ook als de regel zegt: de activiteiten moeten worden uitgevoerd door de bewoner?

aangepast door CoraKe
Aanvulling tekst
  • 0

Een firma oprichten betekent dat beide firmanten meewerken aan het doel.

Een bedrijf in een woonwijk mag uiteraard medewerkers hebben. Je moet wel aantonen dat je geen overlast gaat veroorzaken.

• 0
(aangepast)
Op 23-11-2024 om 12:39, Frank v C zei:

Door welke instantie/bedrijf is de afvraag afgewezen?

En wat vroeg je aan?

Hallo Frank,

De gemeente heeft mij voor de aanvraag naar de omgevingsdienst verwezen. Mijn vraag aan deze was of hier een vergunning vereist was om een specifiek bedrijf te beginnen aan huis. Deze kwam terug met het antwoord dat het mag, zonder vergunning, mits de bewoner de werkzaamheden uitvoerd.

aangepast door CoraKe
  • 0

Dat is een gebruikelijke voorwaarde.

Als je er niet woont, zal het lastig zijn om te voldoen aan de voorwaarden. Een vergunning aanvragen zal je waarschijnlijk niet helpen.

Zoals Ron al schrijft;  kan het afhankelijk van de gemeente zijn, als het een gebied met woonbestemming is, dat alleen bedrijfsmatige activiteiten door de bewoner zelf zijn toegestaan. Afhankelijk van de gemeente is soms wel een werknemer mogelijk, maar dan is de bewoner zelf nog altijd de "eigenaar" van het bedrijf.

Zonder aan die voorwaarden te voldoen, is er een risico dat de gemeente handhavend gaat optreden. Ook is het mogelijk lastig om je bedrijf bij de kvk in te schrijven.

Dit hoeft je misschien niet tegen te houden om feitelijk wel de werkzaamheden vanaf dit adres te doen, maar jouw bedrijf elders in te schrijven. Alleen als het voor de omgeving (veel) overlast geeft bij je schoonmoeder, dan zal de gemeente vermoedelijk spoedig gaan handhaven.

Een echte oplossing is er niet.

Behalve er echt gaan wonen. En anders een andere locatie gaan vinden voor je bedrijf.

• 0
Op 24-11-2024 om 13:27, CoraKe zei:

De gemeente heeft mij voor de aanvraag naar de omgevingsdienst verwezen. Mijn vraag aan deze was of hier een vergunning vereist was om een specifiek bedrijf te beginnen aan huis. Deze kwam terug met het antwoord dat het mag, zonder vergunning, mits de bewoner de werkzaamheden uitvoert.

Mogen wij daaruit concluderen dat mét vergunning de werkzaamheden wél door niet-bewoners uitgevoerd mogen worden?

Terug naar de omgevingsdienst met deze vraag …

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar