• 0

Wanneer bepaalt de Belastingdienst of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent

(aangepast)

Ik ken de criteria,( ondernemer?) ik voldoe vanuit mijn optiek aan alle criteria, alleen hoe weet ik dat de BelastingDienst dat ook doet ? Op welk moment (begin jaar, einde jaar, bij opgave IB?) wordt er bepaald of je de startersaftrek, ondernemersaftrek, en MKB winst mag (gaan) aftrekken.  Doe je dat zelf bij je aangifte ( dus in het jaar na je eerste jaar?) Krijg je daar dan aparte invulvakjes/tabs voor bij het invullen?

Ter info

Start 1 januari 2025

Ik heb zelf  nog een reservebaan voor 20uur in de week, maar ben verder 40-50 per week met mijn onderneming bezig ( althans dat is de planning voor 2025.

Inkomen loondienst ca €15000 per jaar.  2025

Verwachte winst uit ondernemen in 2025  €25.000-30.000  en stijgend volgende jaren tot ca 50-60.00 per jaar

aangepast door MarketSharer
typo

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

• 0
2 uur geleden, MarketSharer zei:

Op welk moment (begin jaar, einde jaar, bij opgave IB?) wordt er bepaald of je de startersaftrek, ondernemersaftrek, en MKB winst mag (gaan) aftrekken.

Dat kan in theorie 7 jaar na je eerste winstaangifte zijn.

Dus in 2031 in jouw geval, omdat je eerste aangifte als ondernemer kennelijk in 2025 zal zijn.

Hopelijk is het voor je veel eerder duidelijk of je met recht de ondernemersfaciliteiten claimt in je aangiften.

"What, me worry?"

• 1
11 uur geleden, MarketSharer zei:

Oke, maar je kunt ze dus zelf claimen tijdens je aangifte IB (eventueel in overleg met boekhouder die aangifte  doet) ?

Correct, als van mening bent dat je daar recht op hebt en dat met je administratie kan staven. De controle vindt achteraf plaats.

Overigens zal de betere boekhouder niet in je “claim” meegaan als uit je administratie blijkt dat je daar geen recht op hebt. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

De Belastingdienst adviseert, nota bene in de aangifte Inkomstenbelasting, om de online OndernemersCheck te doorlopen én de uitkomst daarvan te bewaren bij je aangifte.

• 0
(aangepast)
2 uur geleden, Ward van der Put zei:

De Belastingdienst adviseert, nota bene in de aangifte Inkomstenbelasting, om de online OndernemersCheck te doorlopen én de uitkomst daarvan te bewaren bij je aangifte.

Oke. Maar de 1225 uurs eis blijft natuurlijk altijd enigszins discutabel , zeker als je er nog een 20uur/per week baan naast hebt.  Ook al weet je voor jezelf dat je minstens 40 uur per week aan je bedrijf spendeert. ( en dat ook vast legt in een sheet)

PS In de toets wordt 1225 uur niet specifiek genoemd en ik zie in de link geen mogelijkheid  de toest op teslaan anders dan een screenshot

aangepast door MarketSharer
toevoeging PS
  • 0
11 minuten geleden, MarketSharer zei:

( en dat ook vast legt in een sheet)

In het aannemelijk maken helpt dat wel.

Mijn 2025 sheet was nog erg leeg, dus ik heb hem even algemeen bruikbaar gemaakt. 

Daarnaast heb ik twee extra kolommen gemaakt met "uren loondienst" en "totaal gewerkt per dag". Voorkomt dat je meer dan 24 uur per dag werkt ;-). 

Kijk maar of zo iets bruikbaar is voor je. 

Urendeclaratie 2025.xlsx

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

• 0
37 minuten geleden, insparcom zei:

Kijk maar of zo iets bruikbaar is voor je. 

Urendeclaratie 2025.xlsx 49.34 kB · 2 downloads

Ik heb de sheet bekeken maar ik zie volgens mi wat onvolkomenheden in de rijen 370,370,372 bij kolom D,E,F, G en I,J,K.  En wat is precies de bedoeling van kolom I ?

• 0
2 minuten geleden, MarketSharer zei:

370,370,372 bij kolom D,E,F, G en I,J,K.  En wat is precies de bedoeling van kolom I ?

Nooit proberen zaken te snel aan te passen Hans ;-)

Kolom I geeft aan hoeveel uur je de rest van het jaar nog per dag moet maken om aan de 1225 uur te komen. 

Regel 370 is de som van alles wat er boven staat, 371 is de 1225 uur, 372 geeft aan wat je nog moet maken aan uren. 

K370, K371 en K372 kunnen er inderdaad uit; te snel gekopieerd. Als je de formule uit cel F370 naar J370 en K370 kopieert, heb je ook daar de totalen. 

Kolommen M tot en met R verwijzen naar klanten. Die heb ik hier beperkt tot 6, maar je kunt ze uitbreiden. Ik heb zelf verder extra bladen per klant (met o.a. uitsplitsingen per maand) in de spreadsheet, maar die zijn te specifiek om ze hier ook te delen. 

Ik heb de aangepaste spreadsheet hieronder toegevoegd. 

33 minuten geleden, MarketSharer zei:

Leuke Bijkomstigheid bij mij is dat ik in loondienst vooral receptie-nachtdiensten draai en tijdens deze dienst een flink deel aan mijn eigen bedrijf kan en mag besteden.

Mooi. Theoretisch kun je daarmee zelfs boven de 24 uur komen. En het maakt het weer aannemelijker dat je meer dan 1225 uur aan je bedrijf besteedt. 

Urendeclaratie 2025 - kopie.xlsx

Hans Damen - Insparcom

Laatste blogs

• 0
Op 5-1-2025 om 14:24, MarketSharer zei:

Merci, een stuk duidelijker , alleen Kolom I snap ik nog niet helemaal hoe je dat gedacht hebt.

Kolom I geeft aan hoeveel uur je gemiddeld per dag moet maken over de rest van het jaar om aan de 1225 uur te komen. Heb je praktisch inderdaad weinig aan, maar vond ik wel leuk toen ik de spreadsheet in 2019 maakte. 

Hans Damen - Insparcom

Laatste blogs

• 0
1 uur geleden, insparcom zei:

Kolom I geeft aan hoeveel uur je gemiddeld per dag moet maken over de rest van het jaar om aan de 1225 uur te komen. Heb je praktisch inderdaad weinig aan, maar vond ik wel leuk toen ik de spreadsheet in 2019 maakte. 

Ik heb  m inmiddels naar eigen behoefte aangepast en dus bedankt voor de aanzet :)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar