Goedendag,

Ik zie veel van dit soort topics voorbij komen, maar ik begrijp het nog niet helemaal. Volgende week wil ik me inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK) als ondernemer in schadeauto’s. Dit doe ik naast mijn fulltime baan. Ik koop auto’s, knap ze op en verkoop ze daarna weer door. Nu weet ik dat er op sommige schadeauto’s btw zit verwerkt, en dat brengt wat vragen met zich mee.

Stel: ik koop een auto voor € 1.000,- inclusief btw. Ik trek de btw eraf, waardoor de netto aankoopprijs uitkomt op € 826,45. Vervolgens knap ik de auto op. Dat kost mij tijd, en vaak gebruik ik marge-onderdelen (waarop geen btw wordt berekend). Bij de verkoop van de auto wordt de verkoopprijs dan weer inclusief btw.

Maar hoe zit het precies met de btw in dit geval?

Bijvoorbeeld: stel, er zit voor € 500,- aan marge-onderdelen in, en ik verkoop de auto uiteindelijk voor € 2.000,- inclusief btw. Dan lijkt het alsof ik maar € 150,- winst heb gemaakt. En dat is zonder mijn gewerkte uren mee te rekenen. Doe ik iets verkeerd, of mis ik iets in deze berekening?

Alvast bedankt voor de verduidelijking!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77391-btw-en-margeautos-als-schadehandelaar/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

• 0
2 uur geleden, Blackscell zei:

Stel: ik koop een auto voor € 1.000,- inclusief btw. Ik trek de btw eraf, waardoor de netto aankoopprijs uitkomt op € 826,45. [...]  Bijvoorbeeld: stel, er zit voor € 500,- aan marge-onderdelen in, en ik verkoop de auto uiteindelijk voor € 2.000,- inclusief btw. Dan lijkt het alsof ik maar € 150,- winst heb gemaakt.

€ 2.000 verkoop inclusief btw
− € 826,45 inkoop exclusief btw
− € 500 onderdelen
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯
= € 673,55 marge inclusief btw
÷ 1,21 hoog btw-tarief
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯
= € 556,65 marge exclusief btw

Maar ... je gaat ervan uit dat je een btw-auto hebt ingekocht waarop je de btw kunt terugvragen. Koop je een margeauto in, dan wordt je marge € 500 inclusief btw en € 413,22 exclusief btw.

Welkom op Higherlevel.nl.

• 1

Welkom

Een ingekochte BTW auto blijft een BTW auto. 

Dus de aanschaf BTW vraag je terug, maar op de onderdelen zit geen BTW. Totale uitgaven: 

Aankoop 826,45 euro.

Onderdelen 500 euro.

Totaal 1.326,45

Als je de auto verkoopt voor 2.000 incl BTW dan is de verkoopprijs ex BTW 1.652,90. De BTW draag jij immers af. 

Per saldo heb je 326,45 verdiend

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
(aangepast)

Bedankt voor de reacties, dat maakt het een stuk duidelijker. Nu mijn volgende vraag; ik heb inmiddels een Nederlandse auto (geen import) aangeschaft voor 3700 inc. BTW. Nu ging ik ervanuit dat het gehele bedrag geldend is voor de BTW. Echter, ik zie op de factuur ook bpm staan. Dit is voor mij onduidelijk, gezien het geen import is en een auto van 2020?

Factuur

aangepast door Blackscell
  • 0
5 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

De rest-BPM vermeld je apart op je verkoopfactuur en daar hoef je geen BTW over te berekenen.

Alleen als ik op kenteken check, zie ik dat er voor de rest-bpm 1187 betaald is. Moet ik die dan aannemen of moet ik aannemen wat de verkoper gefactureerd heeft?

• 0
6 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Je moet in dit geval de factuur van de verkoper volgen

Je bedoelt toch: 'bij de inkoop volg je de factuur van de verkoper. Op het moment dat je de auto verkoopt bepaal je op dat moment de rest-BPM en maak je daarmee de factuur op.' ?

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

StevenK ik doelde inderdaad alleen op de inkoopfactuur (van de verkoper) m.b.t. de daarop vermelde BTW. Ondanks dat de daarop berekende BPM kennelijk niet klopt (wat gevolgen heeft voor de btw op die factuur en dus op de terug te vragen btw voor Blacksell) mag hij niet zelf de factuur opnieuw berekenen en dan de BTW aanpassen 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dan nog een vraagje. Hoe zit het met onderdelen waarvan je de btw aftrekt. Dit hoef je niet af te dragen bij verkoop auto?

Stel auto is 1000 euro.

Onderdeel 100 euro ter reperatie

20 euro btw teruggevordert.

Verkoop is 2000 inc btw. Is de 20 dan in mijn voordeel?

En bijv bij marge autos, telt de btw teruggave van onderdelen bij je winst?

• 0
22 minuten geleden, Blackscell zei:

Hoe zit het met onderdelen waarvan je de btw aftrekt.

De BTW vraag je gewoon terug, de (netto)kosten trek je gewoon van de winst af.

Als het goed is kan je daarna de (marge)auto voor meer geld verkopen (want hij doet het nu hopelijk beter!) en maak je dus een hogere marge waar je dan weer BTW over verschuldigd bent.

Zo simpel is het allemaal. 

"What, me worry?"

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar